כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תביעה: בתי הדין מדירים נשים מתפקיד עוזר משפטי

תביעה שהוגשה נגד בתי הדין, מבקשת לשנות את המכרזים - שחוסמים אפשרות לאישה להתמודד לתפקיד עוזר משפטי להרכבי הדיינים

בית הדין הרבני בירושלים
בית הדין הרבני בירושלים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הדרת נשים בבתי הדין בירושלים - תביעה שהוגשה לבית המשפט, מבקשת לשנות את המצב הקיים בבתי הדין בעיר, לפיו נשים אינן יכולות להתמנות אפילו לתפקיד עוזרות משפטיות.

לפי התביעה, על אף שבמכרז עצמו מוצהר כי התפקיד מיועד "לגברים ונשים כאחד", בפועל נשים אינן יכולות להתקבל לתפקיד, וזאת משום שהמכרז מיועד למי שכבר עובד בתוך מערכת בתי הדין - גברים בלבד.

יאיר אטינגר, המביא את הסיפור הבוקר בעיתון "הארץ", מציין כי לכל הרכב דיינים מוקצה עוזר משפטי, כך שישנם עשרות משרות עוזרים. עד 2007 סוננו המועמדים בעזרת סעיף שדרש מהם הסמכה תורנית. לפני כשלושה חודשים פורסם מכרז חדש למשרת עוזר משפטי להרכב בבית הדין הגדול שלא כולל את הסעיף המפלה, אך נגדו הוגשה התביעה האמורה. שופטת בית הדין לעבודה הקפיאה את המכרז עד לבירור התביעה.

בתביעה, שהוגשה על ידי מרכז רקמן לזכויות נשים ומכון עתים, נכתב: "לאור היכרותה של התובעת את בתי הדין הרבניים, מתוקף עיסוקה, ידוע לתובעת כי אין בבתי הדין נשים בתפקיד עוזרות משפטיות ולמיטב ידיעתה מספר הנשים המועסקות בבתי הדין ואשר עונות על תנאי הסף של המכרז הנו אפסי, אם בכלל".

לטענת התביעה, המכרז סותר את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ואת חובת הייצוג ההולם לנשים בשירות המדינה.

יצויין כי לפני חודש קבע בג"ץ כי יש לאפשר לנשים להתמודד לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים. אז המחסום היה דרישת סף למועמדים בעלי "כושר" - הסמכה, לדיינות. ב'הארץ' מציינים כי כאשר יחל המרוץ לתפקיד, צפויה להתמודד עליו עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" המסייע לעגונות ולמסורבות גט.

מבתי הדין הרבניים נמסר - "הנושא מצוי בהליך משפטי ולפיכך אנו מנועים מלהתייחס".
הדרת נשים בית הדין הרבני הגדול עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד