י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הרב נריה בחשבון נפש: "איפה חברון שלנו?"

ראש ישיבת 'תורה בציון' נשא דברים בכנס ירושלים, השווה את עולם התורה הציוני לחרדי, והציג טענות נוקבות

הרב נריה. צילום: ישראל ברדוגו
הרב נריה. צילום: ישראל ברדוגו

כנס ירושלים של עיתון בשבע, הנמשך זה היום השני, ממשיך לייצר כותרות: הרב יצחק נריה, ראש ישיבת תורה בציון ויו"ר קרן "אחד לאחד", נשא נאום תוכחה למגזר הדתי לאומי: "קחו נא את שתי הישיבות הגבוהות הכי גדולות בציבור שלנו, מרכז הרב והר המור. הוסיפו אליהם את ישיבת ההסדר הכי גדולה כיום, בשדרות, כמה התחילו שם שיעור א'? ביחד? אולי 200. בישיבת חברון גבעת מרדכי לבד! יש 1200 בחורים מהם כ 250 בשיעור א'. כיום בשנת תשע"ו עלינו לצעוק כפי שצעק הרב צבי יהודה זצ"ל: לא איפה ׳שכם׳ שלנו אלא איפה ה'חברון' שלנו?"

אתמול, בכנס ירושלים, הציב שר החינוך ויו״ר הבית היהודי נפתלי בנט את היעד הבא לציבור הדתי לאומי "אחיזה ברסן השלטון". "לשם מה לנו שלטון?", שאל הרב נריה. "מה נגשים אם השלטון יהיה בידינו? אבל לעת עתה, גבירותי ורבותי, אלו חלומות באספמיה. פופוליזם חסר אחיזה".

נריה הסביר: "כאשר בנימין נתניהו חלם על ה׳שלטון׳ הוא הקים את מכון שלם כמכון מחקר שיציע חלופה רעיונית לאליטה השלטת. ז׳בוטינסקי כתב ספרים, ופיתח תשתית הגותית ורעיונית. מפא״י ומפלגת העבודה, הקימו ספריות, אוניברסיטאות, הוצאות לאור, תרגמו הגות סוציאליסטית ופיתחו תשתית רעיונית. הציבור הדתי לאומי, כך נראה, צועד בדיוק בדרך ההפוכה. במקום להעמיק, לפתח, להרחיב את התשתית הרוחנית והרעיונית שלו הוא הולך ומצמצם אותה. איך אפשר לדבר על שלטון, כאשר 'עמוד השדרה הרוחני שלנו' הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, הכוללים שלנו נמצאים על סף קריסה מתמדת. נזקקים לחסדי זרים?

"מורי ורבותי, כציבור דתי ומאמין, אם לא נבין לעומק את הבעיה, אם לא נפנים שבלי עוצמה רוחנית תורנית אין לנו קיום לא נצליח להנהיג, להוביל, ולבטח לא לשלוט. הסוף יהיה שנאבד את המאחזים שלנו בנסיון לכיבוש המאחזים האחרים.

"אני מבקש להתחיל במספרים. לפי נתונים מחקריים שונים אנחנו הציבור הדתי לאומי על כל גווניו מונים קרוב למליון נפש! כ-15 אחוז מהאוכלוסיה הכללית. מחקר של מכון גיאוקרטוגרפיה אומד את מספר החרדים ב-2010 ב-736,000 נפש, המחקר משער שב-2022 הם יעברו את המיליון נפש‏ כ-8% מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל (מגיל 20 ומעלה) מגדירים את עצמם 'חרדים'.

"כאשר הנתונים מגיעים לעולם התורה, יכול להיות שיש מקום לטעון כלפי אחינו החרדים שיצאו לעבוד! אבל המציאות היא שיש שם עשרות אלפי אברכים ואני לא כאן כדי לדבר עליהם, אלא עלינו. אבל מה המצב אצלינו? ובכן מתוך אוכלוסיה של מעל מליון נפש אנחנו מדברים בסך הכל על שלושת אלפים אברכים ציונים דתיים! זה הכל! אבל אני לא מתכוון להרפות, במסגרת 'קרן אחד לאחד' אנחנו מכירים כמעט את כל הישיבות.

"הבה נבחן עוד נתון, כמה אברכים יש לציבור שלנו שלמדו מעל עשר שנים בישיבה? כאלו אשר בעתיד יוכלו להיות מנהיגים, רבני ערים, רבני קהילות, מורי הוראה, ראשי ישיבות, ר"מים, דיינים, רבנים ראשיים לישראל וכו', אנחנו מדברים על בין 400 לחמש מאות. זה הכל! על כל 2000 איש בציבור הדתי לאומי אנחנו מייצרים בערך רב אחד.

"למה ציבור עם כל כך הרבה עוצמה לא מייצר עולם ישיבתי מפואר? האם הנוער שלנו פחות מוכשר? ודאי שלא! האם הנוער שלנו פחות אידאליסט? ודאי שלא! האם עולם התורה שלנו לא עמוק? ודאי שהוא עמוק! האם יש לנו גדולי תורה שלנו? כן, אך מעטים מידי. האם לא הגיע הזמן לחשוב על חיזוק עולם הישיבות לעומק?"
הרב נריה כנס ירושלים ישיבות אברכים רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד