י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך הפך ליצמן הכוחני למאמי לאומי

לפני שנים אחדות הוא היה שקוע במלחמות פומביות, היום הוא מסתובב, דואג לחולים וקוטף מחמאות • טור

ליצמן. צילום: פלאש 90
ליצמן. צילום: פלאש 90

"זה נראה שהפכת ל'מאמי הלאומי', איך זה קרה?!" תמהה השבוע מנחת כנס התאגידים, העיתונאית קרן מרציאנו, בפני שר הבריאות יעקב ליצמן, במהלך פאנל באילת.

ליצמן השיב בשאלה: "מה זה מאמי?" ומרציאנו הסבירה: "סוג של מותק".

מי שהכיר ועקב אחרי יעקב ליצמן של השנים האחרונות - רואה ליצמן אחר. אותו ליצמן כוחני שהוביל מאבקים עזים בבחירות לראשות העיר ירושלים, כאשר תמך בשקט בניר ברקת וטירפד את מועמדותו של מאיר פרוש, אותו ליצמן שניהל מאבק סוער מול הנהלת בית החולים ברזילי שרצתה להרחיב חדר מיגון על חשבון קברים - נעלם ואיננו.

מה קרה לו לאיש הכוחני שהיה ואיננו עוד, איך ומתי התרחש התהליך?





את הקרדיט, ליצמן חייב ככל הנראה לשני אויביו המפלגתיים - מאיר פרוש ומשה גפני. היה זה במאבק עמוס האמוציות על ראשות ועדת הכספים בשנת 2009, כאשר יהדות התורה קיבלה את תפקידי סגן שר הבריאות וראשות ועדת הכספים. גפני וליצמן התעקשו והתקוטטו נמרצות על התפקיד הנחשק של הכספים, פרוש מצא מקום לגבות את חובו ועשה יד אחת עם גפני ולליצמן לא נותר אלא לחרוק את שיניו ולקחת את סגנות שר הבריאות.

בתחילה לוותה גם כניסתו למשרד הבריאות בהתנהגות כוחנית, וכבר הזכרנו את המאבק הכושל מול בית החולים ברזילי, בו ליצמן לא קיבל גיבוי מלא מראש הממשלה נתניהו, עשה חשבון נפש, ומשם החל השינוי.

יענקל'ה הפך את התנהגותו לפחות כוחנית, פחות מלחמות פנימיות (לפחות למראית עין) ויותר מעשים - רפורמת הטיפולי שיניים חינם לילדים, הוספת מכשירי MRI בבתי חולים, הוספת מיטות אשפוז ועוד.

ליצמן נגע בנקודות הכי רגישות בחיי היום יום של האזרח, במקומות כואבים בהם הוא נשאר חסר אונים מול הרשויות. בכל בית נזקקים לטיפולי שיניים באלפי שקלים בשנה, בכל בית יש (שלא יהיה) או היה חולה בבית חולים שהרגיש את הצפיפות, ועוד לא דיברנו על הקנאביס הרפואי, חנויות האוכל בבתי החולים וכעת גם התשלום הגבוה לחניה בבתי החולים.

הסיבה בגללה שונה ליצמן משרים אחרים שלא זוכים לקרדיט המלא, היא בעיקר הקבלות שהוא יכול להציג מהקדנציה הקודמת במשרד, בניגוד לשרים אחרים שמדלגים כתיש ממשרד למשרד. כניסתו בשנית לבריאות הקימה לתחיה את הרפורמות שהותיר באמצען, וחידשה גם את הכותרות המלטפות והאוהדות.

במאמר המוסגר, דוגמה נוספת המוכיחה כמה יציבות שר במשרדו משמעותית עבורו, אפשר לראות אצל ישראל כץ, שמכהן בשלישית כשר תחבורה וזוכה לנקודות אהדה רבות.

לא נשכח גם את ביקורי הפתע שהחזיר ליצמן למפה כבר בכהונה הקודמת בתפקידו, והיום אפשר לראות את השר אריה דרעי מחקה אותו ועורך ביקורי פתע בניסיון לשדר אף הוא רצינות ואחריות כלפי האזרחים. ככלל, דרעי למד מההצלחה של ליצמן דבר או שניים, ואחרי שהאחרון פרסם את מספרי הסלולר של עוזריו בתחילת הקדנציה, פורסמו השבוע מספרי הטלפון של עוזרי סיעת ש"ס.

תחפשו מאבקים מלוכלכים של ליצמן בשנים האחרונות מאז שהאיש עשה שינוי - ולא תמצאו מאבקים משמעותיים, למעט יאיר לפיד, מאבק אישי שלא מופרך להניח שהוא מחזק את ליצמן במגזר החרדי. האיש בעיקר מפרגן לשרים אחרים ופחות נאבק.

יש לציין כי ליצמן לא מזניח עיתונאים, והוא יוזם שיחות רקע במסדרונות הכנסת או במזנון. לא דבר נדיר הוא לראות את השר ליצמן ניגש לעיתונאים שלא מן המגזר ומשוחח איתם ארוכות. התוצאות - בהתאם.

וכך, גם פשרות כואבות כמו ויתור על חלק מהקצבאות, נתפסות בסדר, כי אם יש מישהו שאכפת לו מהילדים - זה המאמי הלאומי...



מאמי לאומי יעקב ליצמן שר הבריאות קיצבאות ילדים כוחניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד