כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

השלכות מעשיות? בואו להכיר את משמעות 'הכותל הרפורמי'

בעוד סערת 'הכותל הרפורמי' ממשיכה לחולל מחלוקות וכותרות, 'בחדרי חרדים' עושה סדר: מה בעצם קיבלו הרפורמים בפועל ומה בתיאוריה? • האם יש לכך איזו משמעות של ממש? • ואיך נראים השינויים על המפה? • פרויקט מיוחד ומקיף

הכותל הדרומי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הכותל הדרומי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

כבר שבועות ארוכים כותרת רודפת כותרת בנושא הכותל הרפורמי, רבנים נחלקים, פוליטיקאים מתווכחים, ואיש לא ממש מבין מה בדיוק קורה כאן, מה היה קודם לכן, ומה משתנה מכאן ולהבא במסגרת ההחלטה הממשלתית.

בכתבה זו נתמקד בפן המעשי של שינויים בשטח - ולא בפן התיאורטי והפוליטי של עצם המשמעות של הכרה ברפורמים כזרם ביהדות, או כבעל זכויות בנכס היהודי המקודש ביותר בעולם.

'בחדרי חרדים' שוחח עם כמה מהאנשים הקרובים ביותר לסוגיה, רובם מעדיפים לדבר בעילום שם כדי לא 'לתפוס צד' באופן רשמי, אך המסר אחיד וברור - בפן המעשי אין שום שינוי ממשי או מהותי, ולכל היותר חשש רחוק מהקצאה נוספת, אך בל נקדים את המאוחר.

ראשית, צפו במפה המצורפת בתחתית הכתבה, השטח הצבוע בכחול הוא שטח הכותל המערבי המוכר, בו מתפללים רבבות עמך בית ישראל. השטח המסומן בכתום הוא זה המכונה 'הכותל הרפורמי' ואשר היה מוכר עד כה בשם הרחבה הדרומית.

רק חלק מאותה רחבה צמוד לכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, חלקו הוא בעצם רחוב מתקופת בית שני, ובשטח גדול יש אבנים שקרסו ורצפה לא ישרה - כך שאי אפשר לעמוד בו. למעשה, השטח השימושי בפועל קטן בהרבה. חלק מהשטח הוא מה שמכונה 'מרפסת השיזוף של בנט', בתחתית הידיעה, תוכלו לצפות במפה המראה כמה מתוך השטח ב'כותל הרפורמי' הוא אכן שימושי.

השטח כולו עמוק ומוסתר מעין המתפלל המגיע לכותל המערבי, למעט מטרים ספורים, לא ניתן לצפות בו כלל בדרך לכותל, במידה והגעתם משער האשפות, זאת מאחר והכניסה למקום הועברה למפלס העליון. בנוסף, לא יהיה שום שילוט הכוונה רשמי שיפנה מתפללים למקום.

למעשה, כבר 16 שנה עורכים הרפורמים במקום תפילות ואירועי בר מצוה, וכבר 3 שנים יש גם את המרפסת המדוברת, כך שאין שינוי של ממש במובן זה מהמצב הנוכחי.

מה קיבלו הרפורמים?
ומה בכל זאת הובטח לרפורמים במסגרת הסיכום?

ובכן, הם קיבלו מעלית כדי לחסוך את ירידת המדרגות לגובה של 25 מטרים, מדובר במעלית המיועדת רק לנכים, בנוסף, בעקבות סידור הכניסה החדש יהיה שינוי מינורי בעמדת הכניסה לכותל, כפי שניתן לראות בשני השרטוטים האחרונים בתחתית הכתבה.

בנוסף, הם קיבלו הסכמה עקרונית לקדם בניה על עוד 100 מטר, אלא שכאן הם נתקלו בסדרת מוקשים, שככל הנראה תמנע מהם לממש זאת. בשל ההבנה כי בניה זו עשויה מראש להיתקל בקשיים, סוכם כי פרט זה לא ישפיע על ההסכם כולו - גם באם לא יתממש.

עד כה נרשמו לפחות ארבע התנגדויות רשמיות לבניית התוספת, שכל אחת מהן עשויה לתקוע אותה לשנים ארוכות ואולי אף לבטלה כליל. מדובר בהתנגדויות של הוואקף המוסלמי, של הארכיאולוגים, של עמותות השמאל שעותרות נגד ההרחבה בשל פרוצדורות שונות, ושל ועדת הבניה הירושלמית שנשלטת בידי קבוצת 16 חברי המועצה החרדים-דתיים.

עד כה תוחזק השטח על ידי הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), שדאגה לנקיונו ואבטחתו, ותמשיך לעשות זאת גם להבא.

מה שכן ניתן במסגרת ההסכם, הוא הקמתה של מועצה מייעצת, שאותה צריך לאשר עדיין שר הדתות. המועצה תורכב מששה חברי ממשלה ועוד ששה נציגים - שניים לנשות הכותל, שני רפורמים ושני קונסרבטיבים. בראש המועצה הזו יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והיא הוסמכה לייעץ בנושאי תפילה בלבד, שאלות כמו שעת קיום התפילה, מיקום המחיצה שתוצב עבור נשות הכותל וכדומה, אך לא יהיה בסמכותה להזמין למקום ביקורים ממלכתיים, לארח בתי ספר וכדומה.

עוד סוכם כי הם יוכלו להחזיק במקום ארון קודש, אך לדברי הגורמים עמם שוחחנו, כבר כיום יש להם באתר ארון קודש כלשהו, וזה יישאר באותו מצב.

השורה התחתונה
השלכות של ממש אין, המשמעות העיקרית והמרכזית היא עצם ההכרה בזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים ובקבוצת נשות הכותל כגורם יהודי בעל השפעה וככזה שמגיעות לו זכויות בנכס היקר ביותר לעם היהודי.

שינויים 'רפורמיים' שישפיעו באיזו שהיא צורה על המוני המתפללים, או אפילו שרק ייחשפו לעיניהם - אין. גם שטח נוסף ככל הנראה לא יוקצה להם, ואף השטח המדובר ברובו לא שמיש, והוא יתפקד בעיקר לאירועים משפחתיים - כפי שהיה עד כה.

מפת הכותל: כחול - הכותל ה'חרדי', כתום - הכותל ה'רפורמי'





השטח המעשי השימושי מתוך הכותל הרפורמי ושאינו חסום באבנים





השינויים המינוריים בעמדת הכניסה לכותל



הכותל הרפורמי רחבה הקצאה תפילות נשות הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד