ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

בית הכנסת העתיק בחאלב בסכנת הריסה

ארגון סיוע יהודי עולמי מדווח כי בית הכנסת העתיק של קהילת ארם צובא בסכנת הרס בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה

צילום בלעדי של בית הכנסת העתיק שצולם ע"י צלף ממקום מסתור המשקיף על ביהכנ"ס (קרדיט: ארגון "עמליה")
צילום בלעדי של בית הכנסת העתיק שצולם ע"י צלף ממקום מסתור המשקיף על ביהכנ"ס (קרדיט: ארגון "עמליה")

ארגון הסיוע "עמליה" מדווח כי בית הכנסת המרכזי בעיר ח'אלב, אחד ממבני התפילה היהודיים העתיקים בעולם, נמצא בסכנת הריסה.

הדיווח, אליו מצורפת גם תמונה בלעדית של בית הכנסת, מתקבל עם השלמת הכתר של כוחות צבא אסד על העיר ח'אלב והתעצמות הקרבות הניטשים בין כוחות המשטר לבין כוחות המורדים בעיר.

סכנת ההריסה המרחפת על בית הכנסת העתיק, אשר ספג כמה וכמה פגיעות בעבר ואף לאחרונה, נובעת בשל קרבתו למספר רב של עמדות צלפי צבא האופוזיציה בעיר.

בשל כך, האיזור מהווה מטרה מרכזית להפצצות צבא המשטר, אשר עלולות להיסב למבנה העתיק פגיעות חמורות שיביאו להריסתו המוחלטת. לנוכח סכנה זו, נעשים מאמצים רבים מצד ארגון "עמליה" על מנת לחלץ את ספרי התורה ותשמישי הקדושה מתוך בית הכנסת, בטרם יחלו הקרבות באיזור.

בשבוע שעבר, בגיבוי הפצצות חיל האוויר הרוסי ובתגבורת של חיילי חיזבאללה וחיילי משמרות המהפכה של איראן, הצליחו כוחות משטר אסד לכבוש מספר כפרים הנמצאים צפונית לעיר ח'אלב, העיר השנייה בגודלה בסוריה ומעוז ידוע של כוחות האופוזיציה באיזור. בכך, השלימו למעשה כוחות המשטר את כיתורה של העיר, הנצורה מזה 4 שנים.

עם הסלמת המצב בשטח והתעצמות הקרבות, החלו תושבי העיר אשר בחרו שלא לנטוש אותה ולהימלט לטורקיה השכנה, להתכונן לקראת החמרתו הבלתי נמנעת של המצור על העיר. מציאות זו מעמידה בסכנה לא רק את החיים האזרחיים בעיר, אלא גם את מבני הדת העתיקים שבה, כדוגמת מבנהו העתיק של "בית הכנסת המרכזי של ח'אלב".

"אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להציל כמה שיותר ספרי קודש ותשמישי קדושה מתוך בית הכנסת", מספר איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא, מייסדו ונשיאו של ארגון הסיוע "עמליה". "בית הכנסת הוא אתר מורשת יהודי חשוב ביותר לא רק בשל מבנהו העתיק, אלא גם בשל שלל ספרי התורה ותשמישי הקדושה ההיסטוריים שנמצאים בו. הריסתם עלולה להרוס גם כל זכר לחיים היהודיים אשר היו חלק מן הנוף של העיר במשך מאות שנים. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי האופוזיציה בעיר, על מנת להציל עד כמה שניתן מתוך בית הכנסת. תהליך זה הוא ארוך ויקר ולכן אנו קוראים לכל יהודי באשר הוא להצטרף אלינו במאמצים ולתרום לטובת מטרה מקודשת זו. יחד, נוכל להציל את סיפורם של יהודי ח'אלב, אשר מהווה חלק מסיפורם של החיים היהודיים בעיר עוד מן העת העתיקה".

בית הכנסת, אשר נבנה במאה ה-9 לספירה, משמש כאמור כאחד מבתי התפילה היהודיים העתיקים ביותר. בשנת 2012, עם תחילת המצור של כוחות אסד על העיר, ספג בית הכנסת מספר פגיעות ישירות כחלק מן הקרבות. הפגיעות, אשר היו קשות ביותר, הביאו את הארגונים הפועלים בעיר לכדי אמונה כי בית הכנסת נהרס לחלוטין.

בשנת 2014 התקבלו דיווחים חדשים לפיהם בית הכנסת שרד את ההפצצות, אך למרות זאת, גורלו עדיין נותר בידי ארגוני המורדים הפועלים בעיר. בשנת 2015, כאשר באמצעות ארגון "עמליה" הוברחה המשפחה היהודית האחרונה בעיר אל מחוץ לסוריה, הפך בית הכנסת לשריד האחרון של הקהילה היהודי בעיר, שתיעוד אודות קיומה קיים כבר מהמאה ה-12.

זוהי אינה הפעם הראשונה בה עוסק ארגון הסיוע "עמליה" בתחום זה. בשנת 2014 פעל הארגון להצלת בית הכנסת בשכונת ג'ובר שבעיר דמשק, בהובלת איש העסקים כהנא. בכך, הפך כהנא לאיש העסקים הישראלי-אמריקאי הראשון הפועל עם ארגוני האופוזיציה השונים בעיר.
ארם צובא סוריה חאלב בית כנסת עתיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד