כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

לראשונה: ספר ילדים חרדי בנושא פונדקאות

אטי שמידוב בראיון ליהודה שלזינגר ב'ישראל היום': על תהליך פונדקאות בו הגיעו שני ילדיה לעולם והספר שהוציאה בעקבות זאת • יש פתרונות הלכתיים • ומה יהיה בשידוכים?

לראשונה: ספר ילדים חרדי בנושא פונדקאות

בתמונה, מתוך ראיון לעיתונאי יהודה שלזינגר בישראל היום: אישה חרדית, לצד בעלה החרדי – אי אפשר לטעות. שניהם משתייכים לעולם של תורה והלכה. היא, אטי שמידוב, 37, נשואה לאוריאל, 44 – שהתאלמן בגיל 33, גרים בקהילה חרדית בכרמיאל והביאו לעולם שני ילדים בהליך פונדקאות. עכשיו, בספר חדש, מנסה שמידוב להסביר לילדיה, וכן לילדים דתיים וחרדים בכל העולם, מהי פונדקאות.

"זה סיפור על תרנגול ותרנגולת שלא יכלו לדגור על הביצה של האפרוח שלהם, אז הם ביקשו מתרנגולת אחרת לדגור עליה עד שיבקע.

"יכולתי להביא ילד מבחינה ביולוגית, אבל בשל אילוצים רפואיים לא יכולתי להרות וללדת", מספרת שמידוב בראיון בישראל היום.

עוד לפני שנולד בנה, בן השבע, כבר הבשיל במוחה הרעיון לספר. "חיפשתי דרך להסביר לילדים בבית על האופן שבו עומד להגיע לביתנו אח קטן, אז כתבתי את הסיפור הזה. כשהילד שלי הגיע לגיל שחשבתי שהוא בשל לשמוע על הדרך המיוחדת שבה הוא הגיע לעולם, סיפרתי לו את הסיפור והוא קיבל את זה מאוד פשוט".

שמידוב הסבירה לילד שהרופא העביר אותו לבטן של אישה אחרת משום שאצלה לא היה מספיק מקום. "הצגתי בצורה פשוטה, לא מתנצלת ולא חוששת וכך הוא קיבל זאת בקלות".

חלוצים של פונדקאות בציבור החרדי




שמידוב כנה, ולא בטוחה כיצד היתה מתקבלת בקהילה ירושלמית או בני ברקית, "אבל בקהילה שלנו בכרמיאל קיבלו את זה מאוד יפה. לא הסתרנו שום דבר, והרב בורשטיין, יו"ר מכון פוע"ה שליווה אותנו בתהליך, אמר שאנחנו חלוצים בתחום בציבור החרדי". לטענתה, הם אינם הראשונים שמביאים ילד בתהליך פונדקאות, אך הם אולי הראשונים שמדברים על כך בקול.

הסיפורים שהכירה, כולל אישה שתפרה לעצמה בטן הריונית, נראו לה קיצוניים, ובעצם העובדה שהם מתגוררים במקום שקיבלו אותם יפה, היה קל יותר לקיים תהליך ללא הסתרה. "ובכלל", היא אומרת, "בכל הקשור לילודה, פוריות וילדים, אנשים פחות מרשים לעצמם לשפוט".

ומה יהיה בשידוכים?
לילדים של אוריאל ואטי יש חיים נורמליים לחלוטין. היא אינה מתכחשת למחשבות שעוברות בראש, האם הילד ייחשב לסוג ב'? אותה זה כלל לא מטריד. "היום מתחתנים עם ילדים מאומצים, עם מתגיירים, מי שלא פתוח לזה הוא משוך מדי בשבילי וזו לא הדרך שלי. עברנו תהליך עם ליווי רבנים, תהליך רגשי, כלכלי, חברתי, והיום אנחנו מאושרים".

לפני כחמישה חודשים נולד הילד השני שלהם בתהליך פונדקאות.

הרב בורשטיין מסביר כי "הדבר הכי חשוב, שהפונדקאית תהיה יהודייה פנויה. מאז שהשגתי את ההיתר יש הרבה יותר נשים שנכנסות לתהליך. אף פוסק בעולם לא יכול לומר שיש איסור, יש רק איסור שאישה נשואה תהיה פונדקאית. יש כאלו שלא רואים בזה דרך יפה אבל זה מותר הלכתית".
על הספר החדש של שמידוב, שנקרא "מי ידגור על הביצה שלי", אומר הרב: "זה ספר של דתיים אבל הוא מתאים לכולם, הוא עושה את ההסבר לילדים קליט ופשוט יותר.



אוריאל ואטי שמידוב. צילום: מנחם קאליש

תהליך פונדקאות פונדקאות במגזר החרדי שידוכים ספר ילדים על פונדקאות מכון פועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד