כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שתי אופציות לביקורו התמוה של חבר הכנסת מרגי ב'קרים'

האם מרגי לא שומע חדשות ולא מעודכן שלפני שנה וחצי רוסיה כבשה את חצי האי האוקראיני, במהלך עצמאי? האם לא חשב שביקור זה יגרום למשבר דיפלומטי בין המדינות? אני לא ממש בטוח, מרגי קיבל החלטה לבקר בחצי האי למרות המצב הרעוע באיזור, בטענה הזויה שהוא בא לבקר ולעמוד על מצבה של הקהילה היהודית בחצי האי

מרגי בלשכת נשיא קרים.
מרגי בלשכת נשיא קרים.

כששגרירות אוקראינה בישראל מגנה את ביקורו של ח"כ יעקב מרגי בחצי האי קרים ופגישתו עם נשיא הרפובליקה בשבוע שעבר ביום רביעי, והרוסים מתגאים בביקורו של חבר כנסת בישראל בחצי האי הכבוש, תוך ניסיון לייצר לגיטימציה לשליטתם הלא חוקית בחצי האי, מן הסתם משהו מתרחש מאחורי הקלעים.

האם מרגי לא שומע חדשות ולא מעודכן שלפני שנה וחצי רוסיה כבשה את חצי האי האוקראיני, במהלך עצמאי? האם לא חשב שביקור זה יגרום למשבר דיפלומטי בין המדינות? אני לא ממש בטוח.

מרגי קיבל החלטה לבקר בחצי האי למרות המצב הרעוע באיזור, בטיעון די הזוי - שהוא בא לבקר ולעמוד על מצבה של הקהילה היהודית בחצי האי. זאת למרות ההודעה האוקראינית, שהוא עובר על החוק האוקראיני האוסר על ביקור והכרה בשטח כבוש זה, ושבכך הוא עלול למצוא עצמו תחת מעצר ברגע שיבקר באוקראינה. האם מרגי לא יכול היה לבחור בקהילה יהודית נידחת אחרת בעולם ולקיים שם את ביקורו? ישנן קהילות רבות בעולם היהודי אשר היו שמחות לארחו, ואפילו לשלם עבורו את כרטיס הטיסה. כיוון שטפשות או בורות אינן מנת חלקו של מרגי, ננסה להבין את התמונה.

אפשרות ראשונה.

במהלך שיתופי הפעולה הרחבים בן ישראל והרוסים באיזורינו, ממשלת ישראל סגרה דיל מסוים עם ממשלת רוסיה על מנת שרוסיה תמשיך לאפשר לישראל לעשות ככל העולה על רוחה בסוריה ובלבנון, ולתקוף מטרות ככל הנדרש. בתמורה, ישראל שולחת נציג לא רשמי לבקר בחצי האי ולפגוש את נשיא הרפובליקה, בניסיון רוסי להתחיל במהלך הכשרת הכיבוש הרוסי, שמלבד 7 מדינות הזויות כניקרגואה וצפון קוריאה לא זכה להכרה בינלאומית אלא להיפך, ולייצר לגיטימציה לכיבוש קרים.

הסיכויים לכך קלושים, אבל בהתאם לתגובה הישראלית על ביקור מרגי, נוכל אולי לדעת אם יש בכך ממש, עד כה, תגובה רפה מאוד. משרד החוץ לא גינה ולא ביקר את מרגי, אלא הודיע כי הביקור לא תואם עימו. זאת, למרות שבכנסת מודים כי מרגי עידכן על נסיעתו והגדירה כנסיעה פרטית לביקור בקהילות היהודיות. על ביקורו אצל נשיא 'ממשלת הבובות' מרגי כפי הנראה מהודעת הכנסת, לא דיווח.

אפשרות שניה.

מרגי נסע לקרים בתמימות מוחלטת ונפל קורבן לפעילות ומעורבות פוליטית של קהילות חב"ד ברוסיה, בניסיון לארגן עוד תקציבים ושליטה מהממשל הרוסי עבור הקהילות היהודיות בחצי האי קרים וברוסיה כולה.

אך אפשרות זו עומדת בספק גדול, נוכח דבריו של מרגי בביקור, דברים אשר צוטטו כך באתרי חדשות רוסים ואוקראינים: "ראיתי את החיים של הקהילה, וזו האמת על מלחמת קרים. אני רואה כאן אנשים שיוצאים לקניות, נסיעות בתחבורה ציבורית, למרות שבחוץ מצטיירת תמונה שונה לגמרי, אבל בטלוויזיה דבר אחד... לדוגמה, אם מראים את ישראל, אתה רואה אנשים עם רובים, אבל במציאות הכל שונה. עבור הפוליטיקאי לא צריך לראות תמונות בלבד, אתה צריך להסתכל למטה ולקרוא את הכתוב באותיות קטנות תחת הכותרת. עכשיו במדינות רבות קשה ליהודים, ובמדינות רבות היחס לא ראוי כלפי יהודים. אני הרגשתי מאוד בנוח בחצי האי קרים, וכאשר יהודי מרגיש בנוח במקום שבו הוא חי, זה אומר הרבה".

את הדברים האלה אומר מרגי לאחר שבאחרונה הנשיא האוקראיני התבטא כי הקהילה היהודית ב'קרים' לאחר ההשתלטות הרוסית, בסכנה. מרגי, שמוצג כנציג רשמי של הכנסת, בא ולמעשה הפריך את דבריו.

לפי האפשרות השניה, זהו מקרה חמור ביותר. חבר פרלמנט בישראל לא יודע מה הן ההשלכות של ביקור באיזור סכסוך? קשה יהיה לומר ולספר לאוקראינים, כי חבר פרלמנט ישראלי שמדינתו שקועה עמוק בתוך עימות מתמשך על מקרה דומה של כיבוש-לכאורה, לא ידע ולא הבין את משמעות הביקור הרשמי והמצולם בלשכתו המפוארת של נשיא 'ממשלת הבובות' בקרים.

רק לפני חודש אוקראינה איימה בסנקציות ובצווי מעצר על אנשי עסקים ישראלים שמבקרים למטרות מסחר בחצי האי, בטענה שזוהי הכרה וסיוע לכיבוש הרוסי שהכריז מלחמה על אוקראינה. מבחינת האוקראינים, פרשת האי קרים לא פחות מהותית ממה שכיבוש עזה או הסרת הכיבוש, מהווה עבור הפלסטינים.

ישראל מעולם לא התבטאה בנושא המלחמה בן אוקראינה לרוסיה ושמרה על דממת אלחוט בנושא זה, היא מעולם לא העבירה גינוי על כיבוש חצי האי קרים ע"י רוסיה, וכן לא על מעורבותה של רוסיה במלחמה במזרח אוקראינה במחוז דונייצק ולוגנסק.
מרגי והמשבר הדיפלומטי אוקראינה רוסיה חצי האי קרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד