כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

גבאי בית הכנסת: "אם היו פונים לצלם שוב - הייתי מסכים"

בעוד סערת צילום תמונת שחקני 'ארץ נהדרת' בבית כנסת ותוך ביזוי ספר תורה מכה גלים - מגיב גבאי בית הכנסת במושב בני ציון בו צולמו התמונות ל'בחדרי חרדים' ואומר: "אני לא מתחרט. הייתי עושה זאת שוב"

אולפן ארץ נהדרת, צילום: תומר נויברג, פלאש90
אולפן ארץ נהדרת, צילום: תומר נויברג, פלאש90

שערוריית ביזוי בית הכנסת על ידי ארץ נהדרת: גבאי בית הכנסת במושב בני ציון הסמוך לרעננה, בו צולמו שחקני ארץ נהדרת מול ספר תורה פתוח, מגיב לראשונה ל'בחדרי חרדים', ומספר על השתלשלות העניינים מנקודת מבטו.

בראיון ל'בחדרי חרדים' אומר מנחם, גבאי בית הכנסת האשכנזי במושב בני ציון - "מפיקי 'ארץ נהדרת' התקשרו אלי וביקשו לצלם לסדרת הסאטירה בבית הכנסת, והסכמתי להם. כשהם הגיעו לצלם את הסדרה הוצאתי להם מלכתחילה ספר תורה פסול בכדי שלא יהיה בזיון, לא חשבתי שיש בזה בעיה שהספר תורה פסול".

- אם יפנו אליך שוב מתכנית סאטירית כדי לצלם בבית הכנסת, האם תסכים למרות הפגיעה שיש בכך לציבור החרדי ולכלל שומרי המסורת?



"אני לא כפוף לאף ציבור או רב, ואני אסכים גם לתת את בית הכנסת ולצלם בו שוב. אני לא עומד עכשיו תחת חקירה, כל אדם נוהג לפני מנהגיו".

הגבאי מספר כי במהלך הצילומים ארון הקודש היה סגור, לשאלה האם הוא לא חושב שלצלם בבית כנסת זה זלזול בקודש? הוא אומר שלדעתו אין בכך זלזול. בנוסף הוא מספר כי לבית הכנסת האמור בו צולמה התכנית, אין רב.

אחד מתושבי הישוב החרדים אומר ל'בחדרי חרדים': "הם אנשים הזויים, הם מגעים לבית הכנסת בשבת עם רכבים ופלאפונים, כאילו יום חול. כשחוגגים שם שבתות חתן או אירועים בשבת, מגיעים צלמים ומצלמים, הם שמים שירים כאילו כלום. אין להם רב לבית הכנסת והם עושים ככל העולה על רוחם. אף אחד כאן לא מוחה בפניהם".

רב ומורה הלכה אליו פנה 'בחדרי חרדים' בשאלה, האם כשספר התורה פסול יש איזה שהוא היתר או מקום להקל, השיב כי "גם לספרי תורה פסולים יש דיני קדושה. חייבים לנהוג בהם בכבוד על פי ההלכה. בדיחות וליצנות אין מקומם בסמיכות לספר תורה כלל, בטח לא כשהוא פתוח, גם אם הוא פסול, חייבים בקדושתו".

הסצנה המבזה בבית הכנסתצילום: הסצנה המבזה בבית הכנסת
הסצנה המבזה בבית הכנסת

הרבנות הראשית לישראל בהודעת גינוי חריפה
כזכור, מוקדם יותר היום הופצו ברשת תמונות מסט הצילומים של 'ארץ נהדרת', בהם נראים השחקנים הקומיים המשתתפים בתכנית כשהם לבושים כמתפללים, מחזיקים בספר תורה ואף גוללים לרווחה ספר תורה נוסף. מראה ספר התורה מבוזה כשהוא משמש לצרכי בידור וסאטירה, עוררו זעזוע וזעם רב בקרב שומרי מסורת.

הרבנות הראשית לישראל הוציאה הודעת גינוי נדירה לצילום המדובר. "בית כנסת הוא בית תפילה וספרי התורה הם בעלי הקדושה הגבוהה ביותר ביהדות. יהודים, במשך כל הדורות, מסרו נפשם כדי שלא לפגוע בקדושתם", אמרו שם.

"אזרחי ישראל הפוקדים את בית הכנסת לתפילה או ללימוד, חשים, מעבר לקדושה ההלכתית, יראת כבוד וחשיבות ייחודית למקום ושימוש זול מהסוג הזה הוא בגדר חציית קו אדום ומעורר זעזוע ושאט נפש בליבו של כל יהודי באשר הוא. אנו מצפים מאחרים שגם אם אינם מתפללים יכבדו את הציבור ורגשותיו״ הוסיפו עוד.

מהפקת 'ארץ נהדרת' נמסר מוקדם יותר היום ל'בחדרי חרדים' - "התמונה צולמה לרגל תחילת העונה ה-13 ו"חגיגות הבר-מצווה" של התכנית. לכן, באופן טבעי נבחר המקום שבו כלל עם ישראל מציין את האירוע. מי שמחפש פרשנות אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד".
ארץ נהדרת ביזיון בית הכנסת מושב בני ציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד