כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אולמרט נכנס היום לכלא; "אני ממשיך לכפור באישומי השוחד"

ראש הממשלה לשעבר אולמרט נכנס היום לכלא מעשיהו • ישהה באגף 10 המיוחד והשמור, וירצה 19 חודשי מאסר בגין לקיחת שוחד ועבירות אחרות • סדר יומו הצפוי: השכמה ב-5 בבוקר, ספירה 4 פעמים ביום, קריאה ולמידה

ראש הממשלה אולמרט, צילום: פלאש90
ראש הממשלה אולמרט, צילום: פלאש90

היום (ב') בשעה 10 בבוקר בקירוב יגיע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט לכלא מעשיהו ברמלה ויחל לרצות עונש מאסר של שנה ושבעה חודשים שהוטל עליו בגין הרשעתו בשוחד במשפט הולילנד ובשיבוש מהלכי משפט.

לקראת כניסתו לכלא שחרר הבוקר אולמרט סרטון שבו הוא נושא דברים לציבור הישראלי. בדברי אולמרט בסרטון הוא חוזר גם היום על טענתו כי הוא חף מפשע וכי מעולם לא לקח שוחד מאיש. "אני כופר באישומים השוחד שמייחסים לי", אמר. "זהו יום קשה עבורי".


אולמרט הבוקר

מהיום, יחזו אזרחי המדינה במראה שכמותו לא שיערו שיראו - ראש ממשלת ישראל ה-12, אהוד אולמרט (70), האיש שהנהיג את המדינה במלחמה ובשלום, ילבש מדי אסיר כתומים, ודלתות כלא מעשיהו הכבדות ברמלה ייסגרו מאחוריו למשך לפחות שנה ושבעה חודשים.

את סוף השבוע האחרון שלו כאדם חופשי ולפני כניסתו לכלא היום, העביר אולמרט בקרב בני משפחתו. רה"מ לשעבר, מעידים מקורביו, זכה במשך כל סוף השבוע לחיבוקים, נישוקים, וחיזוקים מצד רעייתו, עליזה, ומצד ילדיו, נכדיו וחבריו הקרובים. ואולם, למרות כל אלה, אומרים המקורבים, "אולמרט נמצא במצב רוח רע מאוד ובתחושה מאוד קשה".

ראש הממשלה לשעבר אולמרט ירצה מאסר של שנה ושבעה חודשים - שנה וחצי מתוכם בגין הרשעתו בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, וחודש נוסף שנגזר עליו בשבוע שעבר על-ידי בית משפט השלום בירושלים בתיק של שיבוש הליכי משפט. בנוסף, נגזרו על אולמרט שמונה חודשי מאסר בגין הרשעתו במרמה והפרת אמונים בתיק טלנסקי - כאשר לגביהם יכריע ביהמ"ש העליון אם גם הם יתווספו לעונשים הקיימים או שירוצו בחופף אליהם.

מלבד הקושי הגדול של כל אדם בגילו של אולמרט להיכלא מאחורי סורג ובריח, חוששים בסביבתו של רה"מ לשעבר כי מעמדו המיוחד יקשה עליו עוד יותר את ריצוי המאסר. לדברי מקורביו, בשל העובדה שאולמרט נושא עמו מידע ביטחוני וחשאי רב מתקופתו כראש ממשלה, הוא צפוי לשהות בתנאים של בידוד יחסית כבד ויישמר באופן קפדני.

מאמין בחפותו
אולמרט יזכה אמנם לתנאים הולמים והוגנים - הוא יוכל לצפות בטלוויזיה, לקרוא וכדומה - אבל הוא לא יוכל לבוא בקרב קהל של אסירים אחרים, ללמוד בבית הספר של הכלא, או לצאת לעבודה. "אולמרט הוא בן-אדם מאוד חברותי שאוהב להיפגש עם אנשים. אנחנו מקווים שבכלא יסייעו לו להעביר את הימים שלו ולבוא במגע עם אנשים אחרים, כי אחרת הוא 'עלול להשתגע'", אמרו מקורביו.

בסביבתו של רה"מ לשעבר מוסיפים וטוענים כי אחד הדברים שמקשים עליו את ההליכה לכלא היום, הוא העובדה שלמרות הכול, אולמרט עדיין מאמין כי הרשעתו בשוחד בפרשת הולילנד היא עוול כבד. לפני כמה שבועות אמר אולמרט כי לו היה מרגיש אשם בלקיחת שוחד, היה לו קל יותר לרצות את עונש המאסר אבל הוא חש חף מפשע.

בסביבתו של אולמרט מדגישים גם היום את הבקיעים לכאורה בהרשעתו מעל לספק סביר על-ידי בית המשפט העליון בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל במשפט פרשת הולילנד. מקורבי אולמרט מציינים כי הגרסה שבה הורשע אולמרט בעליון, לפיה 60 אלף השקלים שלקח כשוחד הועברו למקורבו לשעבר, עו"ד אורי מסר, היא גרסה שאף אחד מהמעורבים לא טוען כיום שהיא הנכונה.

אולמרט טוען כי כלל לא קיבל את הכסף; ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן טוענת (בהסכם עד המדינה שנחתם עימה) כי העבירה את 60 אלף השקלים ישירות לאולמרט (בניגוד לטענתה בעבר כי הכסף עבר לאולמרט באמצעות למסר); ואילו עו"ד מסר ממשיך לטעון כי מעולם לא קיבל את הכסף. בשאלה התיאורטית כיצד הוא הורשע על-סמך תסריט שאיש לא מחזיק בו כיום, יוכל אולמרט להרהר בשעותיו הארוכות בתאו.

השכמה וספירה
בניגוד לשאר המורשעים בפרשת הולילנד שהוזמנו ליום מיונים על-ידי שירות בתי הסוהר (שב"ס), שבמסגרתו הם קיבלו הכנה כלשהי לשהות בכלא, אולמרט לא הוזמן ליום מינויים ואת ההסברים המפורטים ביחס לתנאי מאסרו, חובותיו וזכויותיו, הוא כבר יקבל בתוך שערי הכלא.

בדומה לאופן שבו נהג לכל אורך הדיונים במשפטיו בבתי המשפט השונים, גם לבית הכלא מחר בבוקר יגיע אולמרט לבדו או מלווה בחברו ועורך דינו הוותיק, אלי זהר. ואולם, אולמרט גם הפעם יגיע ללא בני משפחה או חברים, שאותם מרחיק רה"מ לשעבר, ככול הניתן, מהזירה התקשורתית.

אולמרט ישהה באגף מיוחד בכלא מעשיהו באגף נפרד ושמור - אגף 10 - ששופץ בחודשים האחרונים והפך לאגף לאסירים מיוחדים. מדובר באסירים שהאיום עליהם גדול או שהמידע שמצוי בידיהם הוא סודי ויש סכנה שהוא ידלוף לגורמים עוינים, לכן הם משוכנים יחד באגף המיוחד והשמור.

אגף 10 בנוי משישה תאים שמורים, שבכל אחד מהם יכולים לשהות עד שלושה אסירים. סדר היום של אולמרט, כמו של שאר האסירים, יכלול השכמה ב-5 בבוקר והתייצבות לספירה ארבע פעמים ביום. את רוב זמנו הוא צפוי להעביר בקריאה ובלמידה.

לצדו של אולמרט ישהו באגף המיוחד של כלא מעשיהו כמה ממורשעי פרשת הולילנד, בהם יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, שבסוף השבוע נדחתה בקשתו לדיון נוסף בהרשעתו בבית המשפט העליון, ולכן הוא ירצה מאסר של שנתיים; ה"מאכער" מאיר רבין, שנדון לשש שנות מאסר; יזם פרויקט הולילנד, אביגדור קלנר; מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית, ונוספים. לעומת זאת, היזם של פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, ירצה את מאסרו, לבקשתו, בכלא חרמון בצפון.

באגף של אולמרט אמורים לשהות גם אסירים מוכרים אחרים, כמו קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, שהורשע במסגרת הסכם עד מדינה שנחתם עימו בפרשת עו"ד רונאל פישר.

ממתין לעונש בתיק טלנסקי
ראש הממשלה לשעבר, כאמור, מרצה שלוש תקופות מאסר בגין הרשעתו בשלוש פרשות שנות. בדצמבר האחרון הרשיע ביהמ"ש העליון את אולמרט פה-אחד בעבירה של קבלת שוחד בפרשת הולילנד בגין קבלת סך של 60 אלף שקל מעד המדינה, שמואל דכנר המנוח, באמצעות מזכירתו לשעבר, שולה זקן. עם זאת, העליון זיכה את אולמרט מהאישום המרכזי של קבלת שוחד, שבו הורשע בביהמ"ש המחוזי - אולמרט זוכה מעבירה של קבלת שוחד בסך חצי מיליון שקל, שלפי כתב האישום הועברו לאחיו, יוסי אולמרט, מדכנר.

לפני כשבועיים הודה והורשע אולמרט, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע שתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט במהלך המשפטים שניהלה המדינה נגדו - בפרשת הולילנד ובפרשת טלנסקי. במסגרת הסדר הטיעון, הוסכם כי רה"מ לשעבר ירצה 6 חודשי מאסר בחופף לעונש המאסר שנגזר עליו בפרשת הולילנד; וכן מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל. ואולם, שופט השלום בירושלים, אביטל חן, לא קיבל את ההסדר במלואו, והוסיף חודש מאסר לעונש הקיים בפרשת הולילנד. בגזר הדין, העלה השופט אביטל חן תהייה באשר לבקשתו של אולמרט לרצות את המאסר בפרשה בחופף לשנה וחצי מאסר שנגזרו עליו בפרשת הולילנד . "מתקשה אני לקבל את הסדר הטיעון, ולפיו אדם אשר חטא בשתי עבירות שיבוש חמורות מאוד לא ירצה ולו תקופת מאסר קצרה, במצטבר, בגין עבירותיו אלו. משמעותו האמיתית של ההסדר היא שהנאשם לא ירצה עונש מאסר כלל בגין עבירות השיבוש, ולזאת אין בידי להסכים", כתב.

בנוסף ל-19 החודשים שנגזרו על אולמרט בפרשות הולילנד ושיבוש ההליכים, נגזרו עליו 8 חודשי מאסר נוספים בפרשת טלנסקי. ביהמ"ש העליון אמור להכריע אם שמונה חודשים אלו ירוצו בחופף לתקופות המאסר האחרות של אולמרט או שיתווספו להם. אם תידחה בקשתו של רה"מ לשעבר לרצות את המאסר בפרשת טלנסקי בחופף לעונשיו האחרים - ישהה רה"מ לשעבר בכלא במצטבר 27 חודשים עם אופציה לניכוי שליש מתקופת המאסר בשל התנהגות טובה.
ראש הממשלה לשעבר בכלא אהוד אולמרט פרשת הולילנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד