כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מעצר נהג האוטובוס הוארך ב-3 ימים

נהג 'אוטובוס המוות' חיים ביטון הודה בשיבוש חקירת התאונה • שר התחבורה האשים הבוקר: "ברור שהייתה כאן הסחת דעת"

נהג האוטובוס חיים ביטון בבית המשפט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
נהג האוטובוס חיים ביטון בבית המשפט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

התאונה המחרידה: נהג 'אוטובוס הדמים' בו נהרגו אתמול שישה נוסעים, חשוד בשיבוש חקירה, ומעצרו הוארך בשלושה ימים בבית המשפט לתעבורה הבוקר (ב') בירושלים.

חיים ביטון, הנהג, הובא הבוקר לבית משפט לתעבורה בירושלים, שם המשטרה דרשה להאריך בארבעה ימים את מעצרו. בדיון טען נציג המשטרה כי נהג האוטובוס נסע כברת דרך לא קצרה על השול הימני, מסיבה שאינה ברורה, "שבריר שניה לפני הפגיעה (במשאית א.ש.)ובשלב הזה מסית את ההגה חזק שמאלה כך שהאוטובוס פגע עם פינה קדמית ימנית בפינה אחורית שמאלית של המשאית התקולה, וכמעט כל יושבי האוטובוס שישבו בצד ימין של הרכב נפצעו או נהרגו".

‏נהג האוטובוס העיד כי אחרי התאונה, לפני שהגיעו אליו השוטרים, הספיק לפתוח את הטכנוגרף שמתעד את הנסיעה, הוציא ממנו את רכיב הזיכרון, אך לאחר מכן לטענתו החזיר אותה, דבר שמהווה עילה של שיבוש הליכי חקירה. מעבר לכך עד כה לא הצליחו לפתוח את הטכגורף גם בסיוע הנהג, שמוקדם יותר פתח אותה - לדברי המשטרה, לא ברור אם רכיב הזיכרון אכן בפנים. ‏בנוסף אומרים במשטרה, כי יבדקו את שיחות הטלפון שביצע הנהג ב-40 הדקות הראשונות לאחר התאונה, עד לרגע מעצרו.

"יש בעברו של המשיב תאונת דרכים מאוד דומה לתאונה הזו, מה שארע בדצמבר 2013 שבגינה הורשע תאונה עם אוטובוס קו 402 מספר קילומטרים סמוך למקום זה לצערנו עם משאית בתאונה ההיא היו רק פצועים קל 18" אמר לשופט נציג המשטרה, קצין בוחן משה כהן.

כאמור, השופט נאיל מהנא מבית משפט השלום לתעבורה בירושלים החליט להאריך את מעצרו של הנהג חיים ביטון בשלושה ימים, הוא חשוד בגרימת מוות ברשלנות, שיבוש הליכי חקירה וחשש לשלום הציבור.

שר התחבורה: ברור שהיתה כאן הסחת דעת
שר התחבורה ישראל כ"ץ, התייחס הבוקר לתאונה הקשה אמש, ואמר כי ברור שהייתה כאן הסחת הדעת. והוסיף כי מערכת התערה כי שהוא מקדם כעת שיהיה חובה בכלי רכב היה מונע את התאונה הקשה אתמול.

כץ אמר עוד בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת: "אני רוצה להביע תנחומיי למשפחות ההרוגים והחלמה מהירה לפצועים בתאונה האיומה אתמול. נסיבות התאונה נחקרות. ברור לחלוטין שהכביש הזה בטיחותי ואנחנו עוד משדרגים אותנו. התאונה לא אירעה בקטע הכביש בו עובדים. ברור שהייתה כאן הסחת הדעת ואלה הדברים שהמשטרה חוקרת כרגע".

השר כץ הוסיף - "אני חייב להדגיש שישנו דבר שאני יזמתי וחייבים להביאו לידי ביטוי והוא התקנת מערכות התראה ברכבים. זה חלק מהחלטת ממשלה והאוצר צריך לסייע לנו בתקצוב. החל מנובמבר יחויבו משאיות ואוטובוסים בהתקנת המערכות ואנחנו ננסה גם להקדים את המועד הזה. מערכת כזו הייתה יכולה למנוע את התאונה אתמול. זה לא פותר אותנו מעשיית כל הדברים האחרים אבל גם הכנסת צריכה לפעול כדי לקדם את התקנת המערכות הללו, חלקן ישראליות וחלקן מחו"ל, ואנחנו גם ננסה להמריץ התקנה ברכב הפרטי דרך חברות הביטוח".

יו"ר שדולת הכנסת למניעת תאונות דרכים, ח"כ חמד עמאר מסיעת 'ישראל ביתנו' אמר בעקבות התאונה: "שוב אנו עדים לתמונות הקשות של תאונה קטלנית שלצערנו גבתה את חייהם של ששה אנשים שנסעו בתחבורה ציבורית.

"כיום אין למעשה שוליים רחבים דיים לאורך קילומטרים רבים ברוב כבישי המדינה, כעדות לכך ניתן לראות את כביש 6 ואת הדרך לים המלח. למרות שמשרד התחבורה הקצה סכום של שני מיליארד ש״ח לטיפול במוקדי סיכון כגון אלה, הם לא מומשו במלואם ובקצב הנדרש, וכתוצאה מכך אנחנו עדים חדשות לבקרים לתאונות קטלניות בכבישים אלה.

"היעדר מפרצי חניה תקניים ומספיקים לאורך תוואי הכבישים מסכנים את חייהם של נהגי רכב בעת שהם נאלצים לעצור עקב תקלה בצד הכביש. חייבים לשנות גישה ולהפנים - תאונות דרכים הן לא גזירת גורל. אני קורא מכאן לכל הגורמים להתגייס מידית לשינוי מהותי בסדרי העדיפויות הלאומיים.

"מוכרחים להעביר את התקציב להוספת שוטרי תנועה ולהוסיף ניידות תנועה בהיקפים גדולים, להשקיע יותר באכיפה ובחינוך תעבורתי כדי למנוע בכל מחיר את התאונה הבאה".
תאונת אוטובוס אוטובוס המוות קו 402 חיים ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד