כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עקב ההתנגדות: הדיון על חוק ההשעיה הוסר מסדר היום

יו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע כי הוא מתנגד באופן חריף לחוק השעית ח"כ שהוגש על ידי נתניהו, וכך גם נשיא המדינה ראובן ריבלין • בעקבות דעתם, הסיר סלומיאנסקי את החוק מסדר היום עד לשובו של נתניהו מביקורו בברלין

עקב ההתנגדות: הדיון על חוק ההשעיה הוסר מסדר היום
פלאש90

נדחה הדיון בחוק ההשעיה - לאור עמדתו של יו״ר הכנסת אדלשטיין כי 'חוק ההשעיה' לא יעבור כל עוד הוא מכהן כיו"ר הכנסת, החליט יו״ר ועדת החוקה ח״כ סלומינסקי להשהות את המשך הדיון בהצעת החוק בוועדה ולבטל את הדיון הקבוע להיום, עד חזרתו של נתניהו ארצה מביקורו בברלין, וגיבוש עמדת סיעת הליכוד באופן חד וברור בנושא.

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה בתגובה כי - "עתה, כשגם הנשיא וגם שותפיו הקואליציוניים של נתניהו, מטיחים בפניו בחזרה את החוק לסילוק חברי כנסת מוטב שיתעשת ויחזור בו פומבית מחוק מזוהם זה שאינו עולה בקנה אחד עם שום דמוקרטיה נאורה.

"כה עגום שראש ממשלה מעלה חוקים ורעיונות ששמורים לחברי הכנסת השוליים והבעייתיים ביותר, חוקים שבהתנהלות ראויה הוא היה זה שאמור להורידם מסדר היום ובוודאי לא זה שיצית ראשון את האש".

כזכור, אמש יצא אף נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נגד החוק. ריבלין נשא דברים בהשקת ספרו של ד"ר יועז הנדל "בארץ לא זרועה" שהתקיים במרכז מורשת בגין, והתייחס לראשונה ל"חוק ההשעיה" שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנשיא אמר כי: "החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים".

"נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת", אמר, "ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם. אלא שבניגוד לנשיא, החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים. חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור.

"כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים - ואנה אנו באים? ומי שיושבים כאן, במרכז בגין, זוכרים היטב את ימי בלי חירות ומק"י. אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת להפוך לגורם חוקר ומעניש. מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".

הנשיא גינה באופן נחרץ את חברי הכנסת שנפגשו עם משפחות מחבלים והדגיש את חובת היועץ המשפטי לממשלה להתערב בנושא: "כאשר שלושה חברי כנסת ישראל, בוחרים ללכת ולבקר משפחות מחבלים, לירוק בפניהם של אזרחי ישראל, לירוק בפני משפחות הקורבנות, לירוק בפני כל מי שמנסים לשקם את יחסי האמון שבין אזרחי ישראל היהודים והערבים, אין זו זכותו של היועץ המשפטי לממשלה להורות על בדיקה בעניינם – כי אם חובתו".

הנשיא המשיך: "יחד עם זאת, גם אם ראוי להעמידם לדין - אוי לנו אם הכנסת היא הרשות שתשב בדין. משום כך משימתו של הימין הליברלי היא להציב, בתוך מחנה הימין, אלטרנטיבה רעיונית, חדה וחותכת לגרסת הדמוקרטיה הצרה".

הנשיא הדגיש: "אני סבור שהאתגר הגדול הניצב בפני מדינת ישראל בעת הזו של סכסוך דמים מתמשך, הוא ההגנה על הליברליזם וביצור מעוזיו. משימה זו, המוטלת היום באופן מיוחד על אלו המאמינים באדם ובאומה נפרטת לשתי רמות של פעולה, משימתו הראשונה הפשוטה והמידית של מחנה הימין הליברלי היא להגן על האדם, קרי להבטיח הגנה יתרה על זכויות הפרט, על זכויות האזרח, ועל זכויות האדם כאדם".
חוק השעיה נשיא ריבלין יו''ר הכנסת אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד