י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יוגב נגד הרמטכ"ל: "שיחזור בו"

ח"כ מוטי יוגב: "'הבא להורגך השכם להורגו' הוא כלל מוסרי ולא סיסמא. נכון לרמטכ"ל שיחזור בו מדבריו"

מוטי יוגב, צילום: פלאש90
מוטי יוגב, צילום: פלאש90

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי תוקף היום (ה'), את הרמטכ"ל גדי אייזנקוט: "צריך לוודא שהבא להורגך השכם להורגו".

"הבא להורגך השכם להורגו, אינה איזו סיסמא, אלא כלל מוסרי ביהדות. ביטוי זה של הרמטכ"ל היה טעות ולא ראוי.

לדברי ח"כ יוגב: "אני מסכים עם הרמטכ"ל שלא צריך לרוקן מחסנית שלמה על מחבלת עם מספריים שכוונתה להרוג אך מאידך צריך לוודא, כן שהבא להרגך השכם להורגו.

"הבא להורגך השכם להורגו הוא כלל מוסרי ביהדות שנזכר במדרש חז"ל לתורה בספר דברים: "צרור את המדינים והיכיתם אותם, כי צוררים הם לכם..." - מכאן אמרו חז"ל אם בא להורגך השכם להורגו.

"משמעות הכלל הזה שלאדם מותר להתגונן ולהציל את חייו במחיר חיי מי שמסכן אותו. מכלל זה ניתן ללמוד שאין לחכות לרגע האחרון שבו התוקף פוגע/הורג אותך, אלא רשאי האדם לנקוט ברגע זה או אף רגע לפניו, שברור שבאים להורגו, לנקוט ביזמה ולהגן על עצמו, אף במחיר חיי התוקף הבא להורגו. כלל זה של הבא להורגך השכם להורגו, תקף לאדם הפרטי ולאומה כולה.

לדברי יוגב "זו לא סיסמא, ביטוי זה של הרמטכ"ל היה טעות ולא ראוי. נכון לרמטכ"ל שיחזור בו מדבריו ושלא יובן מדבריו זלזול במקורות ישראל עליהם אנו נשענים. צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם וזאת בזכות הישענותו על המוסר היהודי שהוא מוסר החיים. ברירת השגרה שלנו היא החיים והמאמץ להימנע מהרג".

כזכור, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט שנפגש אתמול עם תלמידי תיכון בבת ים, אמר: "תופעת הטרור מלווה את החברה הישראלית לאורך שנים, והייתה סכינאות גם לפני שנים. זה יכול להיות בתל אביב, בעתניאל או באריאל. אנחנו רואים השפעות הדדיות בין מה שקורה במזרח התיכון עם דאעש, לבין מה שקורה אצלנו".

הרמטכ"ל הוסיף והתייחס להוראות הפתיחה באש בצה"ל אשר עלולות לסכן חיי לוחמים. איזנקוט ענה: "ההוראות מדוייקות ונכונות, צה"ל לא יכול לדבר בסיסמאות, כמו 'הבא להורגך השכם להורגו', או 'כל מי שמחזיק מספריים צריך להרוג אותו'".
מוטי יוגב רמטכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד