כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

אמור לי מה הצבע שלך - ואומר לך הרבה דברים עליך

איזה צבע כדאי ללבוש כשחולים, ומדוע מתחשק לנו היום דווקא צבע מסוים? לצבעים יש השפעה על חיינו • כל צבע מקרין איכויות מסוימות ומשדר מסר לסביבה

אמור לי מה הצבע שלך - ואומר לך הרבה דברים עליך

כששרון גוטליב שאלה אותי איזה צבע אני אוהבת, הייתי מופתעת. שאלתי את עצמי, נכון אני אוהבת אדום, וגם סגול. אז מה? "האדם תמיד מגיב לצבע, בין אם הוא מודע לזה ובין אם לא", מסבירה לי שרון, מאמנת ומרצה, מתמחה בצבעים.

לצבעים יש השפעה על חיינו. כל צבע מקרין איכויות מסוימות ומשדר מסר לסביבה. "צבע הוא תדר המשפיע עלינו פיזית, מנטאלית ונפשית". את התחום היא הכירה בארה"ב, לאחר מכן עשתה השלמה של לימודי מפת צבע אינדיאני, פרחי בך ואימון .כיום, בין יתר עבודותיה, היא מרצה בתחום הצבעים ומעבירה את המסר של שימוש נכון בכוחו של הצבע.
זה מזכיר לי ניסוי שערכו באחד מבתי הכלא: צבעו באדום את המסדרון, מהכניסה לתאים. בהתחלה הייתה לזה השפעה חיובית, אבל לאורך זמן הסוהרים ראו שאי השקט של האסירים הולך וגובר. בניסוי אחר, ביקשו מנבדקים להרהר בצבעים שונים. אצל אנשים שחשבו על אדום, נרשמה עוררות של מערכת העצבים, ומהר מאד לחץ הדם עלה, וגם קצב הנשימה השתבש.

עד המפגש עם שרון לא ייחסתי חשיבות לצבעים, מסתבר שמשחר ההיסטוריה השתמשו בצבע למטרות ריפוי." בחירת הצבעים שלנו היא בכלל לא מקרית", מסבירה לי שרון.
שרון, שמקרינה צבעים של שמחה ואנרגיה, היא אמא לשלושה ילדים, ולשאלתי כיצד הגיעה לתחום היא סיפרה לי:
מאז ומתמיד נמשכתי לצבעים. אם באומנות, טבע, בסביבה שלי. הייתי מחליפה את כל "הדקורציה" בסלון פעם בחודשיים. מציירת ציורים על קנבס, משנה גווני כריות ושטיחים, ואז הבנתי שאני עובדת לפי מצב רוח. לפי מצב רגשי ולפי צורך באיזון. התחלתי לחקור בתחום וללמוד על עולם הצבעים, וגיליתי שגם ביהדות מתייחסים לצבע ברצינות. צבע הוא תדר שמשפיע עלינו – מנטאלית, פיזית, נפשית ... ופשוט נשאבתי עד שייצרתי סדנא והתחלתי לעבוד עם נשים".

"שרון, קורה שאני קמה בבוקר ובוחרת את הבגדים שלי לפי מה שיש לי מקופל בארון, לאו דווקא לפי צבעים או צורות", אני אומרת. "אפשר לטפל באנשים דרך צבע? אני שואלת אותה, ומדמיינת כוס עם מים ורודים שכל השותה מהם הופך את המחשבות שלו לאופטימיות".
שרון מחייכת ומסבירה:

דווקא בגלל שהצבעים מהווים מעין רקע קבוע למסגרת החיים שלנו, אנחנו לא תמיד מבחינים בהשפעה שלהם עלינו. מחקרים רבים שבדקו את השפעת הצבע על האדם, מגלים שההשפעה גדולה משנדמה, מה שהוביל אפילו לפיתוח שיטות שונות של טיפול ואבחון באמצעות צבע.


מה צבעים משדרים? הנה לכם טעימה קטנה על קצה המזלג:
ניקח כדוגמא ארבעה צבעים:

אדום - צבע חזק, אסרטיבי, הוא מאוד בולט, מושך תשומת לב, תמרורי אזהרה הם אדומים, זה לא סתם. אז למה הוא מחבר? חומר, כסף, קרקע וכדומה. אני לא ממליצה לאנשים שהפנים שלהם אדומות, מלאות פיגמנטציה. עם אביזר אדום לא צריך שום דבר לידו. אם הלכתם על שיש אדום, מומלץ רק לבן שחור או אפור לידו. אדום מתאים למטבח שיכול להכיל אותו ולהתמודד איתו.

שחור - לא נחשב צבע בטבלת הצבעים אבל הוא הצבע הכי בטוח. לרובנו יש המון שחור בארון. למה אנחנו כל כך אוהבות שחור? טוב, כי זה מרזה, מצר, מצמצם, אשליה ממש פיזיקאלית. יוצר קונטרסט עם הפנים, זה צבע שתמיד עובד, לעבודה, מסיבה וכל דבר. אבל הוא לא צבעוני ושמח. יש משהו באנרגיה שלו שהוא חוסם וסגור, הוא לא Happy. מאוד קונפורמיסטי, לובשי מדים ועו"ד. לראיונות עבודה אני ממליצה לבוא עם כחול וסגול שמעיד על אינטליגנציה.

כחול – הוא צבע אלגנטי, אינטליגנטי, קר באנרגיה שלו. הוא מתאים כמעט לכולם, אין אישה שלא מתאים לה כחול. מאוד מרגיע ונעים, יש הרבה סוגים של כחול. הצהוב. צבע שקט אבל עדיין לא שחור שהוא מאוד שבלוני. מומלץ לראיון עבודה. הטורקיז מאוד יפה. אפשר להשתמש בו בבית, צבעי מים, בווילון, כרית, ציור, זה עושה אווירה טובה. ובכלל טורקיז וכחולים משויכים להגנה.

ורוד - ורוד הוא צבע רך הוא החיבוק ויש בו משהו מאוד מלטף. כמו מרשמלו ורוד. הכתום הוא נהדר, צבע של אופטימיות, תקשורת, מאוד פאן וטוב לחדרי ילדים, אפשר להשתמש בו כאיפור וסומק, הוא צבע Happy. הצבעים הכתומים (גם במאכלים) טובים לחיזוק הכבד ומעולה כאנטי דיפרסיבי. הוא חם וקשור לצ'אקרה השנייה. על כל דבר לדבר ברמה אנרגטית פסיכולוגית אופנתית, חיצוני וטיפה פנימי.

למה חשוב לנו לדעת להתאים צבעים?
מכיוון שבסופו של דבר לצבעים יש השפעה עלינו וגם מייצרים תגובה אצל אנשים מסביבנו. כשאני לובשת אדום אני ממגנטת אלי תגובות מסוימות ולכן חייבת להבין שלצבע יש כוח הרבה יותר ממה שאנחנו נותנים לו, של משהו אופנתי או מתאים לערב. לצבע יש השפעה גם פיזית וגם מנטאלית על האדם.

כשחולים - מה כדאי ללבוש?
ירוק, ולשים עציץ עם צמחים ירוקים, כי ירוק אומר התחדשות, כוח רצון, רעננות, צמיחה, כי ירוק אומר לצאת מהמצב. זה צבע שהוא באנרגיות שלו מאוד טוב, הוא מרגיע. גם ירקות ירוקים לפני השינה מרגיעים, וירוק בכלל מעולה, זה כמו להביא זר פרחים. לבן זה נקי וקדוש, ובעצם מכיל את כל הצבעים, וגם טוב כשחולים.

מה אומרים הצבעים צבעים כריפוי צבע בגד לראיון עבודה פרחי באך דקורציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד