כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יתרון השמן - שאינו מתערב בדבר אחר

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית המדרש "תורה והלכה" מסביר למה נצטווינו להעלות נר תמיד בשמן דווקא

יתרון השמן - שאינו מתערב בדבר אחר

"שִׁמְעוּ, דְּבַר-יְהוָה, הַחֲרֵדִים, אֶל-דְּבָרוֹ"

"ואתה תצוה ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלת נר תמיד" (שמות כז,כ)

למה דווקא שמן?

לשמן תכונה מיוחדת - הוא צף למעלה הוא אינו מתערבב עם שום נוזל, עם ישראל אף הוא מיוחד הוא לא מתערבב עם אף עם אחר, המיוחד שבו זה שע"י התורה, האמונה, וההשקפה, הוא שומר את עצמו ולא מתערבב עם אומות העולם, והעם הזה הוכיח בכל ההיסטוריה שלו מלחמות, גירושים, חורבנות, פוגרומים, היהודי ימסור את נפשו ולא ימיר את דתו בזה הוא מיוחד ביחס לאומות העולם,

שהרי כל האימפריות הגדולות אשור, בבל, הכנעני, הגרגשי, והיבוסי, רומא, כולם נעלמו מן העולם והתערבבו אחד עם השני, והעם הזה הוכיח איך הוא שורד באחדותו, שמן זית זך ומה שלא יעבור עליו יישאר יהודי.

בעולמנו המתפתח מידי יום מתקבצים להם קבוצות קבוצות, של אנשים המחפשים הגדרה ומכנה משותף.
אך נדמה שהמכנה המשותף הנמצא אצל חלקם, הוא הרצון לשנות, לקדם, להתחדש, ואולי הכח המניע הוא הרצון להיות אחר, להיות שונה, לברוח ממה שיש.

חשבון נפש הוא דבר הכרחי, וודאי חיובי, הרצון לתקן זו חובת האדם בעולם, אבל הדרך בה נעשים הדברים מצריך עיון, האם עדיין נכונה ההגדרה של השמן הצץ למעלה שאינו מחפש להתערב עם אף אחד אחר, שאינו מחפש להיות חדשני עדכני 'ישראלי'..

המושג חרדים הנלקח מספר ישעיהו "שִׁמְעוּ, דְּבַר-יְהוָה, הַחֲרֵדִים, אֶל-דְּבָרו". משמעות 'החרדים לדבר ד'' אותם אלו שמלאים באותו שמן שאינו מתערבב, אין צורך בהגדרות חדשות, לא חדשים, לא מתחדשים, לא ישראלים, פשוט חרדים לדבר ד'!

וכאשר כל אדם יברר עם עצמו האם הוא עונה על הקריטריון הפשוט של הקפדה על דבר ד', לא יהיה לו צורך בהגדרות ובירור זהויות חדשות.

ילד טוב זה ילד שעושה נחת לאביו, יהודי טוב זה יהודי שעושה נחת רוח לבוראו. אולי כדאי שנתרכז בעיקר ונניח לטפל, אולי כדאי שנבין מה באמת חשוב בחיים ומה פחות. נבחן את עצמנו כל אחד לעצמו האם מה שעומד לנגד עיננו כמטרה, כיעד, זה נטו הרצון להתקרב לד', ולדבוק בתורתו. האם באמת כאשר הקולמוס נשפך במילים כבדות, שפעמים יותר מאשר עוזרות אולי מוציאות דיבתנו כולנו רעה לעיני כל, האם זו הדרך להועיל ולשפר..

אין צורך בערמות של משפטים מיותרים, שמתרוצצים ממקלדות נאורות מתוך כעסים. (גם אם הם מוצדקים) וכבר אמר החכם לא כל מה שתחשוב תאמר, לא כל מה שתאמר תכתוב, לא כל מה שתכתוב תפרסם.

שהרי לא באנו לשנות! באנו לשמור על מסורת ישראל סבא, באנו להמשיך את השושלת! לזכות להיכנס תחת המטריה של החרדים לדבר ד'. להיות מאותו סוג של שמן זית זך כתית למאור כדי שנוכל להיות נר תמיד.
נר תמיד שמן הדלקה עם ישראל ערבוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד