י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

רון ארד: עונה ומת אחרי שנתיים

גילויים חדשים בפרשת הנווט הישראלי הנעדר • לפי עדויות בלבנון, הוכה ארד ועונה קשות עד שמת בשנת 1988

רון ארד. צילום: פלאש 90
רון ארד. צילום: פלאש 90

לאחר 30 שנה של היעדרות, מגיעה עדות חדשה: הנווט רון אחד נפטר שנתיים לאחר שנלקח בשבי ולאחר שעונה.

רון ארד, נווט קרב בחיל האוויר הישראלי שנפל בשבי ארגון "אמל" בלבנון באוקטובר 1986, נחשב כנעדר מאז מאי 1988, אחרי שהועבר למקום לא ידוע, באיראן או בלבנון.

במסגרת דיון בביירות של חמישה נאשמים לבנוניים, החשודים בכך ששיתפו פעולה עם המוסד הישראלי, נחשפים בפעם הראשונה פרטים חדשים על פרשת הנווט הישראלי השבוי רון ארד.

הם מואשמים כי מסרו מידע למודיעין הישראלי בנוגע לגורלו של ארד, חלקו שגוי, ואף ניסו להעביר לישראל עצם מגופתו של ארד תמורת כסף.

מופיד קנטאר, בכיר במפלגה הלאומית הסורית החברתית בלבנון, שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל, טען בחקירתו בבית הדין הצבאי בלבנון כי הנווט השבוי רון ארד נפטר באותה שנה בה הוכרז כנעדר, וכי עונה והוכה לפני מותו ומצבו הרפואי היה קשה.

על פי הדיווח שפורסם היום העיתון הלבנוני א-דיאר, הוסיף קנטאר בחקירתו, כי גופתו של ארד נקברה בוילה במחנה הפליטים בולוניה, אך הרשויות הלבנוניות לא ידעו על כך דבר. העצמות הוצאו מהקבר רק לאחר עשר שנים, כשפורסמו בעיתונות מידע ותמונות על הטייס הישראלי.

"בשנת 1988 הייתי בכיר בזרוע הצבאית של 'המפלגה הסורית'", סיפר, "קיבלתי שיחה ואמרו לי שקבוצת צעירים עצרו מישהו".

לדבריו, אותו עצור עורר את חשדם, והם החלו לתחקר אותו, אולם החקירה לא העלתה ממצאים. "הוא דיבר הרבה שפות באופן שוטף", שחזר. "אם דיברת אליו בערבית הוא היה עונה בצרפתית, אם דיברת בצרפתית הוא היה עונה בספרדית, אם דיברת אליו באנגלית הוא היה עונה בצרפתית".

קונטאר, לפי הדיווח, טען בבית המשפט כי ארד, שלבש סרבל, היה במצב קשה כשהעביר אותו וכי לא יכול היה לעמוד על רגליו. כעבור יומיים קיבל קונטאר טלפון מהאיש שהופקד על ארד, שסיפר לו כי הנווט הישראלי נכנס לתא השירותים והתעכב, "הם אמרו לי שהוא נכנס למקלחת ונשאר שם למשך זמן רב, כשהם הלכו לבדוק מה קורה איתו, הם מצאו אותו מת.

"ברור שהוא מת כתוצאה מתשישות וברור שהוא היה נתון למכות ולעינויים, כך נערכות חקירות". לדבריו, "עשר שנים לאחר מכן בשנת 1998 קיבלנו שיחה מאחד הקצינים, שאמר שכלי התקשורת מפרסמים תמונות ומידע על רון ארד. חזרתי לבסיס ושאלתי את הצעירים המעורבים בכך איפה הם קברו את האסיר". בשלב זה, כך סיפר, הלכו אל קברו של העציר והוציאו את עצמותיו כדי לאמת את זהותו.

לאחר שקונטאר וידא זאת, קבע פגישה יחד עם שני נאשמים נוספים עם הנשיא אמיל לחוד. בנקודה זו במשפט עצר השופט את העדות וקבע כי היא תמשיך בדלתיים סגורות, מכיוון שמדובר באחד מנשיאי המדינה. הדיון הבא נקבע ל-20 באפריל.

שלושה מכתבים ותמונה
במסגרת שירות בטייסת הפטישים ב-16 לאוקטובר 1986, טס ארד כנווט מטוס פנטום במסגרת מבצע "בית אבא 12",‏ לגיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבלבנון.

תמרון השלכת חימוש שגוי גרם לפיצוץ תחמושת בקרבת המטוס ושני אנשי הצוות נטשו, ביוזמת ארד. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה, והנווט ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי.


תיעוד התרסקות המטוס של רון ארד

שוביו העבירו שלושה מכתבים שכתב ותמונה אחת, אך הצלב האדום הבינלאומי לא הורשה לבקרו, ומספטמבר 1987 הקשר עמו נותק.

הניסיונות לשחרר אותו באמצעות עסקה נכשלו, ובשנת 1988 הוא ככל הנראה הועבר מידיו של בכיר אמל, מוסטפא דיראני, לאיראן או לארגון שיעי אחר.

עקבותיו של ארד נעלמו לחלוטין במאי 1988. העיתון "מעריב" פרסם בשנת 2008 כי קיימת אפשרות סבירה שרון ארד נרצח על ידי שוביו בליל 3 במאי 1988, במהלך מבצע חוק וסדר של סיירת צנחנים נגד חזבאללה בכפר מיידון או נהרג כאשר ניסה להימלט.‏

במהלך שביו הועלה ארד לדרגת סגן-אלוף.
רון ארד נוו ישראל מלחמת לבנון בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד