י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"רק האכלתי אותה - ואז היא נחנקה לי מול העיניים"

הרגע המפחיד בו הבנתי שבתי נחנקת לי בידיים • בשנת 2015 אירעו 11 מקרי חנק שהסתיימו במוות • רוב מקרי המוות היו של בנים • כיצד בכל זאת נשמרים?

פינוי באמבולנס. אילוסטרציה. צילום: פלאש90
פינוי באמבולנס. אילוסטרציה. צילום: פלאש90

זה קרה לי ממש בין הידיים, לפני יותר משנתיים, ועד היום כשאני נזכרת – מצטמררת וכואבת לי הבטן. ביקשתי לשוחח עם אם שעברה כזו טראומה, ולא להצטרך להיזכר במקרה שלי, אלא שעיסוק בסיפור סביב נושא החנק בתינוקות, שוב ושוב, גרם בסופו של דבר להצפה ולא יכולתי יותר לשמור אותו לעצמי, אז אני משתפת אתכם.

היא היתה בת שבעה או שמונה חודשים. חייכנית, מתוקה, תינוקת מושלמת שזוחלת בכל חור בבית. כמו אמא טובה ומסורה הקפדתי לטאטא את הבית ואף לשטוף כמה שיותר – כדי למנוע ממנה להכניס לפה דברים, אלא שהיא היתה מוצאת דווקא את הדברים שאני אישית לא מצאתי.

אותו צהריים הכל היה רגיל לחלוטין. היא זחלה על הרצפה, והוציאה לי לשון שוב ושוב. הלכתי להביא "באדי" פשוט מהמקרר, ותוך כדי שהיא מתיישבת לידי על שטיח, האכלתי אותה. את הביס הראשון היא בלעה וראיתי אותה מעוותת פנים. בביס השני, חשבתי שאולי שמתי מדי הרבה בכפית, אלא שבפעם השלישית הילדה התחילה להשתולל ולהיחנק ואני חשבתי שקורה לי משהו. אצבע לתוך הפה בתנועה שידעתי שיש צורך להכניס – ואני מרגישה אותו. תוך כדי תנועה אני מנסה ביד השניה לפתוח את הפלאפון וללחוץ על המספר הראשון – לבעלי, מתנדב בעצמו בארגוני הצלה. אין לי מושג מתי הוא ענה, פשוט צרחתי.

בסוף זה היה לי ביד – חלק ממדבקה של ילדים. חלקיק דק דק, זוהר ויפה כזה – שכמעט הרג לי את הילדה היפה, שהיום היא בת שלוש, כמעט וחצי, ואני נזכרת ברגע הזה ורועד לי כל הגוף.

היום בבוקר, בעיר ביתר עילית, נחנקה למוות פעוטה כבת תשעה חודשים – ככל נראה במהלך האוכל. היא איבדה את הכרתה וניסיונות ההחייאה לא צלחו.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי מאז 2008 נפטרו 81 ילדים בישראל עקב חנק. רוב מקרי התמותה היו של פעוטות בגילי 0-4 (כ-80% מהמקרים) והתרחשו בבית ובחצר הבית (כ-65% מהמקרים). כ-41% ממקרי התמותה מחנק התרחשו בשל חנק ממזון. רוב מקרי התמותה (כ-71%) היו של בנים.

בשנת 2015 אירעו 11 מקרי חנק שהסתיימו במוות.

כללים של ארגון בטרם לבטיחות ילדים - כיצד ניתן למנוע חנק ממזון
המאכלים המסוכנים ביותר העלולים לגרום לחנק אצל ילדים מתחת לגיל 5 הם מאכלים קטנים, עגולים, חלקים או קשים. אין לתת לילד מאכלים כאלה, אלא אם מצמצמים את הסכנה הנשקפת מהם ונוקטים בכללי זהירות הבאים :
* תפוח עץ וגזר - וכל פרי או ירק קשה אחר יש לחתוך לחתיכות קטנות, או לרסק או
לבשל עד שיהיו רכים, כך שהילד יוכל ללעוס אותם ללא קושי.
* ענבים- יש לחצות את הענבים לשניים לפני האכילה. אם יש בהם גרעינים, הוציאו
אותם.
* נקניקיות ונתחי בשר - נקניקיות יש לחתוך אותם לאורך ולרוחב (לא לטבעות) ונתחי
בשר לחתוך לחתיכות קטנות הניתנות ללעיסה.
* סוכריות- סוכריות מציצה מסוכנות במיוחד שכן הסוכריה נמצאת זמן רב בפה ולכן
סכנת השאיפה באקראי גדולה יותר. בקטגוריה זו נכללים גם סוכריות על מקל
ומסטיקים.
* פיצוחים - כל סוגי הפיצוחים מסוכנים לילדים מתחת לגיל 5 שנים (בעיקר גרעינים
ובוטנים).
* פופקורן - מסוכן בגלל גודלו, צורת הקצוות שלו ובגלל מבנה הקליפה.
מאכלים מסוכנים נוספים- צימוקים, דגים עם עצמות וחמאת בוטנים (המכילה
חתיכות בוטנים).
מקרי מוות מחנק סכנת חנק בתינוקות בליעת בלון ביתר עילית נטן תינוקת בת חודשיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד