כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

חוליית הטרור תכננה - לחסל את נתניהו

בחקירת חברי חוליית חמאס עולה כי תכננו לפגוע בראש הממשלה כשיבקר בבית הכנסת הגדול או באצטדיון ארנה

נתניהו. צילום: אוליבר פיטוסי -פלאש 90
נתניהו. צילום: אוליבר פיטוסי -פלאש 90

אתר וואלה! חושף היום (א) את תכניתה המצמררת של חוליית חמאס להתנקש בראש הממשלה בנימין נתניהו. מחומרי החקירה שחושף האתר עולה כי התכנית הייתה לבצע פיגוע גדול שיועד כנגד ראש הממשלה בשעת נאומו באירוע בבית הכנסת הגדול בירושלים או בהיכל ארנה בעיר. התכנית הסדורה כללה מעבדת חומרי נפץ, מעטפות מזומנים מרמאללה ודירת מסתור.

כתב אישום חמור הוגש לפני כחודש על ידי הפרקליטות כנגד שניים מחברי החוליה, ובהם אחמד עזאם, פעיל בן 25 מהכפר יאסוף שבשומרון במקור ומאבו דיס כיום, נגדו הגישה הפרקליטות הצבאית כתב אישום משלה. עזאם, שעמד בראש החוליה, חשוד ביצירת תהליכים להקמת תשתית חמאס בשטח ישראל, בהכוונתם ובמימונם של אנשי הארגון ברצועת עזה. עזאם חשוד כי שכר דירה במזרח ירושלים, ובה הקים מעבדה שתשמש להכנת מטענים, ולצורך כך אף רכש חומרים כימיים.

בחודש נובמבר גייס עזאם את חזאם סנדוקה, תושב העיר העתיקה בירושלים וסטודנט בן 22 לשפה הערבית באוניברסיטת אבו דיס, שכונה "המוסכניק" לאור התמצאותו בכלי רכב. סנדוקה היה אמור, על פי התכנית, לשנע את המטענים או המחבלים לתוך ירושלים, שם תיכננה החוליה לבצע את אירועי התופת. "המוסכניק" אף היה זה שסימן את ראש הממשלה כמטרה המרכזית. עם גיוסו של סנדוקה, הוטל עליו לרכוש חומרים כימיים להכנת מטעני חבלה עבור מחבלים מתאבדים ולעבירם משטחי הגדה אל תוך דירת המסתור בירושלים.

"בנובמבר אמר לי עזאם שחמאס ישלם לי כסף ושתפקידי יהיה להעביר חומרים כימיים מישראל לגדה. התפללתי תפילת אל-אסתחארה, שהיא תפילה לבחור שמתלבט בין שני דברים, וסיכמנו לדבר יומיים אחר כך. כעבור יומיים נפגשנו ואמרתי לעזאם שאני מסכים לפעול יחד אתו. הוא אמר לי שהוא צריך אותי בהעברת חומרים כימיים מישראל לגדה ושהוא רוצה לייצר מהם דברים. אני הבנתי שהוא רוצה לייצר מטענים וחומרי נפץ".

סנדוקה החל לרכוש את חומרי הגלם להכנת המטענים: כמויות גדולות של אשלגן, מי חמצן ודשן. החומרים נרכשו במשתלות ובבתי מרקחת באזור ירושלים ובאבו גוש. למרות שלרשותו של סנדוקה עמדה מכונית הנושאת לוחית זיהוי ישראלית שאמורה הייתה להקל את הבידוק במחסומים, ביקש ממנו ראש החוליה עזאם לקנות מכונית גדולה יותר.

תמלול החקירה
"הוא רצה להבריח באמצעותה מטענים או מתאבדים לירושלים, וביקש שאמצא דירה על מנת שישהו בה המתאבדים", סיפר סנדוקה לחוקריו. "הסכמתי. הוא ביקש ממני לסייע לו באופן הכנסת מתאבדים לירושלים אך אמרתי לו שזה דבר קשה ומסובך. הוא ביקש ממני לבדוק אנשים על מנת לגייס אותם לפעילות".

החוקר: האם תכננת איפה לבצע את הפיגועים?

סנדוקה: לאחר ששוחחתי עם עזאם על האפשרות לבצע פיגוע חטיפה או פיגוע התאבדות או פיגוע של מטענים, התחלתי לחשוב איפה המקומות המתאימים לביצוע הפיגועים. מאחר שאני עבדתי בחברת שמירה בירושלים, חשבתי שהמקומות המתאימים הם קניון מלחה, אולם הארנה לכדורסל בירושלים ובית הכנסת הגדול, כי מגיעים למקומות האלה הרבה אנשים וביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו".

החוקר: מה תפקידך בשמירה?

סנדוקה: התפקיד שלי היה בדיקה של המשתתפים ושמירה על הביטחון. עבדתי באולם הארנה ובבית הכנסת הגדול בשייח ג'ראח... לאחר שקניתי את החומרים (הכימיים) באבו גוש, נסעתי ליפו על מנת לבדוק אם עוקבים אחריי ואם יש שם מקום שמתאים לביצוע הפיגוע... ראיתי שיש באזור הנמל ביפו ובחוף הרבה מסעדות והמקום הזה מלא באנשים ומתאים לפיגוע".

החוקר: ספר לי על עבודתך בחברת השמירה.

סנדוקה: "אני עבדתי בחברה במשך כמה חודשים ועזבתי שם לפני חודש וחצי. עבדתי שם כשומר וסדרן במקומות האלה. עבדתי גם בארנה בירושלים ועבדתי בבניית הבמה באולם. חשבתי ביני לבין עצמי שהבמה הזאת מתאימה לשים מטען ולפוצץ אותו כאשר יהיה על הבמה ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם המקורבים שלו. אני לא ביצעתי זאת כי אני לא יודע לבצע זאת ואני לא יודע לייצר חומרי נפץ ומטענים".

החוקר: האם הייתה לך מחשבה למות מות קדושים?

סנדוקה: לא הייתה לי מחשבה כזאת, אך אני יודע שלמות מות קדושים זה המוות הכי קדוש".

התוכנית
חוקרי השב"כ "אמנון", "אנדי", "נרי" ו"סולי" הם אלו שהתעסקו בחודשים האחרונים עם החקירה המורכבת. בארגון חששו כי ייתכן ומדובר בכלל בחוליית דאעש חדשה שהחלה לפעול בישראל, והחקירות התנהלו על פי הנחת העבודה הזו. בשורה התחתונה התמקדה החקירה בעזאם, שסיים אך לפני שנתיים ריצוי מאסר ארוך בכלא רימון. "כבר אז החלטתי לפנות לחמאס בעזה במטרה לבצע פעילות במסגרת הארגון כדי לקבל סיוע כספי", סיפר לחוקריו.

בזמן ריצוי מאסרו ניסה עזאם להתחבר לאסירי החמאס שהיו עימו בכלא, אך נתקל בכתף קרה מצידם. "האסירים ביקשו ממני להפסיק לדבר איתם על פעילות צבאית כי הם חששו שזה יפגע בסיכוי שלהם להשתחרר במסגרת עסקת חילופי אסירים עתידית", אמר בחקירתו. בהמשך הכיר את אחמד סעדה, הסייען שהסיע את המחבל שביצע את פיגוע התופת בקו 20 בבירה לפני כ14 שנה, ובו נרצחו 12 אזרחים ישראלים. סעדה הבטיח שיעזור לו ליצור קשר עם גורמי חמאס בעזה. למרות הבטחתו לא העביר סעדה לעזאם את המידע, אך עזאם הצליח להשיג זאת בדרכים משלו.

לפני כשישה חודשים החל עזאם להתכתב ברשת עם אדם שכונה "אבו עומר מעזה", שהעביר לו קובץ ובו הוראות כיצד להכין מטען, במקביל להסבר טלפוני. "הוא אמר לי שהוא אחראי עליי בחמאס מעזה והוא ידאג לכל צרכיי וישלמו לי את שכר הלימוד", סיפר עזאם בחקירתו. "באחת השיחות הוא אמר לי שיכיר לי אדם המכונה אבו מחמד, ילמד אותי איך לייצר חומרי נפץ וחגורות נפץ. אני הסכמתי לכך. הוא הנחה אותי לשכור דירה לייצר מעבדה לייצור מטענים ושלח לי כסף לטובת העניין. רכשתי מכשיר נייד והוא נתן לי מספר טלפון וביקש ממני להתקשר למספר ולהזדהות. הוא אמר לי שהבחור מהצד השני יגיד לי להגיע לכיכר אל מאנרה ברמאללה ושם ייתן לי את הכספים".

בשלב הזה התחיל עזאם לתכנן מקומות בהם יבצע את הפיגועים: הכניסה לאריאל, הכניסה למעלה אדומים וצומת תפוח. "אבו עומר מעזה" שותף לתכניות וקיבל מעזאם את מפות המוקדים, כולל דרכי הגישה. בנוסף, שלח עזאם את מפת הכפרים הסמוכים, על מנת שיוכלו לגייס משם מחבלים פוטנציאלים. בין השניים נרקמה תכנית למקם מחבל שיירה על רוכב אופנוע ישראלי בכניסה למעלה אדומים. הוא משתף את אבו עומר במחשבותיו ושולח לו מפות של היעדים עם דרכי גישה ויציאה.

החוקר: האם אבו עומר ביקש ממך לייצר חומרי נפץ?

עזאם: "לפני חודשיים וחצי הוא שוחח עמי דרך התוכנה והנחה אותי לייצר חומר נפץ בשם 'אל-רדה', ואבו עומר אמר לי שהחומר הזה חזק מאוד ועד היום לא נעשה בו שימוש בגדה. הוא שלח לי סרטון וידאו איך לייצר את החומר הזה ואמר לי שנשתמש בו באמצעו מטען נפץ אך לא מצאתי חומר בשם פורמלין... כעבור כמה שבועות קניתי לפי הנחייתו טלפון וסים ושכרתי רכב והתקשרתי למספר שנתן לי. הזדהיתי במילת הקוד 'אבו פלאן' ונפגשתי עם אדם שאיני זוכר את שמו ברמאללה. הסתובבנו וחיפשנו חומרים הנחוצים לייצור חומרי נפץ אבל לא השגנו אותם. כשהגעתי הביתה שברתי את הטלפון".

שאלתי אם יסכים לבצע פיגוע. הוא שמח ואמר כן: 'אני מוכן לבצע את הפיגוע בכל זמן'. הוא ביקש לקחת אחריות על הפיגוע ושלא יגידו שהיה איש חמאס.

באותו הזמן התחיל עזאם לתור אחר אנשים נוספים שיצטרפו לתא החמאס המוקם בבירה, לא רחוק מבית ראש הממשלה. בעזרת איש קשר של חמאס ברמאללה הוא מקבל מעטפות של כסף בכיר אל מנארה, ובהן אלפי דולרים בודדים, שבעזרתם הוא ממשיך ברכישת החומרים הכימיים. הוא שוכר בית במחיר של 500 שקלים לחודש באבו דיס, שם הוא מטמין את החומרים ומתחיל בהקמת המעבדה. לצד החומרים, אבו עומר רוכש גם תנור אפייה, כיריים, מקרר, קערות זכוכית וכפפות לעבודה עם החומרים. מרוב סקרנות, הוא מנסה בעצמו להרכיב מטען מהחומרים שרכש - ללא הצלחה.

בשלב מסוים, בהנחיית איש החמאס העזתי, הוא מבקש להרחיב את החוליה בעזרת תושב מזרח ירושלים בעל תעודת תושב, שיסייע בהעברת החומרים. הוא פונה לסנדוקה לאחר שהתרשם מחזותו החיצונית כי מדובר באדם דתי. "אני נתתי לו את הכינוי 'המוסכניק' כי שמעתי אותו משוחח עם אחד מקרוביו, שהוא מכונאי. ישבתי איתו במסעדה והצעתי למוסכניק שאני רוצה לגייס אותו לפעילות צבאית בחמאס ואנו נדאג לכל צרכיו. הוא הלך להתפלל וכעבור יומיים אמר לי שהוא מסכים. סיפרתי לו שאני בקשר עם אנשים מגדודי עז א-דין אל-קסאם בעזה ועל התכנונים שלנו לייצור חומרי נפץ ומטענים וחגורות נפץ. הסברתי לו שתפקידו יהיה לרכוש חומרים כימיים בישראל כדי שנייצר חומרי נפץ. אמרתי לו שתפקידו יהיה הכנסת מחבל מתאבד או מטעני נפץ לישראל".





חומרי נפץ נתניהו בית הכנסת הגדול פיגוע חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד