ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"שאף אחד לא יעשה פה פוליטיקה, נשות הכותל כבר עושות את זה

בלי כפפות: רב הכותל הגר"ש רבינוביץ' בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על הכותל הרפורמי והשלכותיו • מה הקו האדום שיגרום לפרישתו מהתפקיד? • למה יש רבנים שיוצאים נגד ההסכם? • והאם עדיין יש תקווה לביטול או שינוי המתווה?

הרב רבינוביץ'. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
הרב רבינוביץ'. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

תקופה קשה וסוערת במיוחד עוברת על רב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ', הנתון במרכזו של המאבק בסוגיית הקצאת 'הרחבה הרפורמית' בכותל המערבי, מה שכונה לראשונה ב'בחדרי חרדים' - "הכותל הרפורמי" והתבסס כמושג ידוע לכל. הרב רבינוביץ' אמנם זוכה לגיבוי מגדולי ישראל, אך גם סופג מתקפות לא מעטות, בעיקר מכיוונם של הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו ורבה של ירושלים הגרש"מ עמאר.

בראיון מיוחד עם 'בחדרי חרדים', הוא פורש את משנתו הסדורה בנושא, מסביר את הספקות ונותן יותר מרמז לגבי המשך המאבק. בנוסף, מתייחס הרב לנסיונות של יריביו להכפיש את שמו, והוא מסרב להתרגש.

• עולות טענות שההסכמה שלך להקצאת הרחבה היא חלק מ'דיל' במסגרתו קיבלה הממשלה לפני כשבועיים את החלטה 1081, המאפשרת לך לגייס תרומות לטובת פיתוח ואחזקת המקומות הקדושים בישראל.

"מדובר על גיוס תרומות למרכז הארצי ולא לכותל, לגבי הכותל זו החלטה ישנה, זה דבר פורמלי, שכשאדם מגייס כספים לגוף ממשלתי יש צורך בהיתר. לכותל יש היתר כזה כבר הרבה שנים. מכיוון שרק לאחרונה החילותי לגייס כספים גם למקומות הקדושים, נזקקתי לאישור הפורמלי הזה. אני למעשה בכך נוטל על עצמי מחויבות נוספת. וכעת יחד עם השר דרעי עומד לגייס תרומות לשיפוץ המקומות הקדושים. התחלנו עם קברי הרמב"ם ורבי יונתן בן עוזיאל.
מגוחך מי שמנסה לקשור בין הדברים".

"אף אחד לא יטיף לי על שמירת הכותל"
• אולי היה עדיף להמתין להכרעת בג"צ, ורק אם יהיה 'כופין אותו' - יכריח אותנו לתת לרפורמים, היינו מתמודדים ולא להעניק לכתחילה מתווה פשרה הנותן הכרה ולגיטימציה אותה כל כך רוצים הרפורמים?

"אני לא יודע להכריע על כזו שאלה, זו שאלה קשה המיועדת לגדולי ישראל. אבל בואו ניזכר במה מדובר, לפני 15 שנה החליט בית משפט 'העליון' לתת לנשות הכותל ולתנועות הקשורות אליהן מקום בכותל. הזדעזעה ארץ ישראל ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, היתכן? ואז ביקש היועהמ"ש אליקים רובינשטיין הצעות, כי היו צריכים להגיש לבית המשפט פתרונות.

"היו שתי אפשרויות לתת להן - בחניה או בקשת רובינסון. אז הכריע מרן הרב אלישיב על קשת רובינסון, מכיוון שלכותל עצמו יש קדושת בית כנסת, ולכן פסק שאסור בשום אופן בשטח של הכותל עצמו, אז ניתן להם השטח ברובינסון. אנחנו כאובים נורא מהתנועות האלה הפוגעות בערכי היהדות, אבל קשת רובינסון לא שלנו ולא אצלנו. ברחבה הקיימת של הכותל לא יקום ולא יהיה. זו הייתה הכרעה הגרי"ש, ועליה הסכים הגר"ע יוסף זצ"ל, וכזכור הרב אפרתי פירסם מכתב בו הצהיר והעיד כך.

"6 שופטים נתנו לרפורמים את קשת רובינסון, הם 15 שנה שם, רק מה? לא רואים אותם. הם עושים שם דברים נוראיים. אבל זה לא אצלנו ולא בבית מדרשנו. את הפסיקה הזו קיבלו מרנן גדולי ישראל. כך שהמתווה החדש מושתת על עיקרי הרעיון הזה. ראנחנו לא מסכימים לך. במכתב למזכיר הממשלה התנגדתי לכך בתוקף, הצהרתי שאפעל רק על פי הכרעות גדולי ישראל, חדש אסור מן התורה".

• בכל אופן עולות טענות שרב הכותל לא עירב אחרים...

"אף אחד כולל אף אחד, לא יטיף לי מוסר על שמירת הכותל וקדושתו. בזמן שאנשים אחרים ישבו והסתפקו בדרשות אני מסרתי את נפשי עבור הכותל, אני מכתת את רגלי עבור קדושת הכותל שנים רבות ומבקר בבתי גדולי ישראל, פועל ועוסק עם מומחים מהשורה הראשונה בלטכס עצה על שלל הבעיות והשאלות שהכותל מעמיד לפתחי. מי שמנסה להטיל בי רפש, מעיד על בורות יותר מאשר רצון לסייע.

"במקביל, לאחר שקיבלתי ואקבל החלטותיהם של גדולי ישראל, אני אשמיע את עמדתי. אני לא מרגיש צורך להתנצל על כך".

וכאן זורק הרב פצצה, עם רמיזה עבה לכיוון מבקריו: "אני מציע שלא ינסו לעשות פוליטיקה על גב הכותל - די לנו בנשות הכותל שעושות את זה. אני שם לב שכל אלו שמדברים אינם בקיאים ולא קראו את המתווה. כל מילה שם מדוקדקת".

והוא ממשיך "הבעיה קשה ומסובכת, אין יום שאני לא מתמודד על קדושתו של הכותל. אני עושה את מירב המאמצים כדי לעשות שליחותי נאמנה. במידה ויתברר כי יוטלו עלי דברים שצריכים לבצע אותם שהם מנוגדים לדעת תורה, אני לא אהיה שם, אני אפרוש. אם בג"ץ יחליט לחלק את רחבת הכותל לשלושה - אני לא אשאר בתפקידי".

התקווה האחרונה - עדיין קיימת
• כולנו מבינים שהרפורמים לא יסתפקו בפשרה הזו וינסו לרשום עוד הישגים.

"אין ספק שזו המטרה שלהם. יש תהליכים זוחלים ואנחנו לא מתעלמים מזה. זאת שאלה קשה לגדולי ישראל, הם צריכים להתמודד. כמו בשאלה שיש עכשיו במקוואות - האם לבנות להם מקוואות, או לחכות לכך שבג"ץ יכריח, כמו שקרה, לתת להם להשתמש במקוואות הקיימים. אני מאמין ומקווה שמי שניהל את המאבק הזה התייעץ עם גדולי ישראל. הרי יכלו להתפשר פה על כמה מקוואות, או שלא. וזו שאלה קשה שרק גדולי ישראל יכולים להכריע בה"

• למה הרב נמנע מלהרחיב על 'מאחורי הקלעים' בסיפור?

"עוד פעם אני חוזר ואומר - אני מתנגד למתווה. אני כמעט ונמנע מלדבר בעניין, כי בכל מילה משתמשים בה אויבי הדת. אני רוצה להגיע להישגים ולא מחפש להשיג כותרות".

• למה אנחנו לא שומעים מי הם גדולי ישראל שאיתם התייעצת ואישרו את המתווה?

"האם גדולי ישראל יתנו הישגים לרפורמים? אף אחד לא יתן לזה יד. כל דריסת רגל לרפורמים זה אסון ליהדות. בין רע לטוב יכול להחליט טיפש. בין רע לרע צריכים להחליט גדולי ישראל. אף אחד לא צריך להסביר".

• יש תחושה שלא נלחמו כאן. שהגיעו לפשרה אולי מהר מידי?

"תחילה אזכיר את אלפי הבנות שהגיעו לכאן כל ערב ראש חודש. המאבק הזה קשה כמו בכל תחומי הדת. אבל כמו שבמלחמות על דמנו מול אויבינו, אנו לא מצפים שהמפקדים יספרו לנו ויחשפו את דרך המאבק, כך אני חושב שאין צורך לחשוף את דרך המאבק בעניין".

• כלומר יש מאבק המשך? יש תרגילים נוספים שעשויים למנוע את סיפור 'הכותל הרפורמי'?

"המתווה הוא מתווה בעייתי ומורכב. הנציגות החרדית עושה עבודה מדהימה עם הרבה חכמה ותבונה והרבה מתחת לרדאר. צריך לתת להם הרבה קרדיט",

• אם כך, יש עדיין סיכוי שהכותל הרפורמי לא יקום בסופו של דבר?

"אני לא אענה על כך"...

• לסיכום, להמשיך ולהתפלל?

"להתפלל זו חובתנו. הקב"ה נתן בידינו מנהיגים וגדולי ישראל שינחו אותנו בדרך הנכונה. ילמדו תועים בינה, ואכן, נתפלל ונייחל שנוכל לצמצם ואולי למנוע את חילול הקודש",
הרב רבינוביץ' רב הכותל הכותל הרפורמי מאבק הרב לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד