כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הפוליטיקאים מבכים; "נלחם ברפורמים"

בהודעת אבל שהוציאה ש"ס עם פטירת הרבי מערלוי, הם מספרים על קשריו עם הגר"ע; הנשיא שיגר דברי נחמה

 האדמו"ר מערלוי אצל הגר"ע יוסף זצ"ל בעת שישב שבעה על בנו הגדול
האדמו"ר מערלוי אצל הגר"ע יוסף זצ"ל בעת שישב שבעה על בנו הגדול

עם היוודע דבר הסתלקותו לגנזי מרומים של האדמו"ר רבי יוחנן סופר זצ"ל מערלוי לפנות בוקר (ב'), שיגרו בש"ס הודעת אבל ארוכה, המפרטת את קשריו עם הגר"ע יוסף זצ"ל. גם סגן שר החינוך פרוש סיפר על האדמו"ר זצ"ל, ואף נשיא המדינה רובי ריבלין שיגר הודעת ניחומים מפורטת.

"תנועת ש״ס ובראשה מועצת חכמי התורה שליט״א, יו״ר התנועה אריה דרעי ונציגיה, מבכים מרה את הסתלקותו לגנזי מרומים של זקן האדמו״רים כ״ק האדמו״ר מערלוי זצוק״ל, חבר מועצת גדולי התורה, שהשיב הבוקר את נשמתו הטהורה ליוצרה.

"כ״ק האדמו״ר זצוק״ל אשר נודע בקדושתו וגאונותו בתורה, הקים את קהילת ערלוי המעטירה לאחר השואה והנהיג את קהילתו כאב רחום זה עשרות בשנים.

"האדמו״ר זצוק״ל היה בידידות עזה ועמוקה עם מרן הגר״ע יוסף זצוק״ל שנמשכה עשרות בשנים, והיו ביניהם עשרות חילופי מכתבים בדברי תורה והלכה מתוך ביטויי הערכה וכבוד. כך למשל, בספרו ‘יביע אומר’ כותב עליו מרן ״ידיד נפשי אוהבך בלב ובנפש ציס”ע (צדיק יסוד עולם)״.

בש"ס מזכירים כי "ביקורו האחרון של כ”ק אדמו”ר מערלוי זצוק״ל אצל מרן זצוק״ל היה בניחום אבלים לבנו של מרן, רבי יעקב זצ״ל. בכניסתו קם מרן לכבודו מלוא קומתו, וביקש את סליחתו על שהטריח את עצמו לבא אליו. באותה פגישה הזכיר לו מרן על תשובה בספרו ‘יביע אומר’ ח”ב בשאלה הלכתית שהפנה אליו האדמו״ר מלפני חמישים שנה".

יו״ר ש״ס אריה דרעי הורה על ביטול ישיבת הסיעה היום בכנסת, זאת בעקבות פטירתו של כ״ק האדמו״ר מערלוי זצוק״ל ומסע ההלוייה המתקיים היום.

גם סיעת יהדות התורה ביטלה את הישיבה השבועית בכנסת בעקבות פטירת האדמו"ר זצ"ל.

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ספד: "יחד עם כל בית ישראל ועדת חסידי ערלוי בארץ ובתפוצות כואב אני את הסתלקותו של רבי יוחנן סופר זצוק"ל האדמור מערלוי, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. האדמו"ר זצוק"ל שהיה אוד מוצל מאש ולאחר שנות האימה הקים מוסדות לתפארת ועודד את צאן מרעיתו לחיי תורה ועבודה היה ממנהיגיה הבולטים של היהדות החרדית במשך עשרות שנים. זכיתי באופן אישי לשעות רבות של שיחות עימו ברבות השנים ותמיד השכלתי. יהי זכרו ברוך".

סגן השר פרוש עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטייןצילום: סגן השר פרוש עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטיין
סגן השר פרוש עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטיין

פרוש: "כאב לו על הרפורמים"
סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר הבוקר בראיון לנועם זיגמן ב'קול ברמה' "המצב הקריטי של האדמו"ר היה כבר מספר ימים כולל בשבת לבד פעמיים, חשבתי לעצמי שהוא כל כך היה רוצה להיטיב עם תלמידיו ועם ישראל שהיה לו קשה להיפרד מהעולם הזה, שהוא רצה להמשיך הלאה ולהיטיב, זה מה שעלה לי במחשבה כשהייתי ליד מיטתו ואמרו שוב ושוב שמע ישראל, והדופק הסתדר, והוא נשאר איתנו, הוא לא רצה להתנתק הוא רצה להמשיך ולהיטיב עם העם".

פרוש סיפר על הנהגתו הציבורית של האדמו"ר - "אני לא יכול לשכוח את המרץ וההתלהבות שלו לעשייה ולהרים את הטלפון ולדרוש ולבקש ממני שאני אפנה לשרים מסוימים. כל הזמן הדאגה שלו הייתה לציבור. מעבר לעובדה שהוא היה גאון וחידש הרבה חידושים. כאב לו כל דבר שפוגע בקדושת ישראל כמו פרשת הרפורמים הוא השקיע הרבה מאמצים בכל מה שקשור נגד זה שהרפורמים רצו שיכירו בגירוים שלהם, בכל תחום טבע את חותמו עם הדרך שלו ומה שהוא דרש שיהיה".

נשיא המדינה ספד גם הוא: "האדמו״ר מערלוי זצ״ל, זקן האדמו״רים, היה דמות ייחודית, אהובה ומוערכת על ידי חילוניים, דתיים וחרדים. בנועם דרכו הוא ייצג את יהדות הונגריה החסידית והמתנגדית גם יחד. בבית המדרש שלו, שנבנה דווקא בשכונת קטמון, יכלת להתפלל בנוסח אשכנז ובסגנון חסידי.

"פטירתו של מנהיג ציבור וראש עדה שהיה ניצול שואה ופליט שאיבד את אביו, אמו ואחיותיו במחנות העבודה והמוות, ״על מוקד קדושת השם״ כלשונו, חייבת גם היא להזכיר לנו את הכבוד והדאגה לניצולי השואה ההולכים ומתמעטים ואת החובה לספר עד דור אחרון על מאורעות עמינו. תנחומי לממשיכי דרכו, משפחתו חסידיו ואוהביו הרבים".

השר ליצמן עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטייןצילום: השר ליצמן עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטיין
השר ליצמן עם הרבי זצ"ל. צילום: משה גולדדטיין

ליצמן: "היה מנהיג דגול"
ח"כ ישראל אייכלר ספד הבוקר לאדמו"ר וסיפר ל'בחדרי חרדים' על הקשר של הרבי מערלוי לחסידות בעלזא: "הוא היה מקושר למרן זיע"א בכל נימי נפשו ועד נשימתו האחרונה. הוא היה בקשר עם מרן שליט"א כל השנים. מרן מבעלזא התפלל עליו ושאל כל העת לשלומו. רק בליל שישי האחרון באתי בשליחות מרן שליט"א לביקור חולים בחדרו.

"זכיתי ללמוד עם ילדיו שהתחנכו בת"ת בעלזא לפני יובל שנים. לא פעם הוא הזמין אותי לדיונים על ענייני ציבור. מלבד הקמת הישיבה ואלפי התלמידים הוא הקים עולה של תורת ה"חתם סופר" וההדיר את ספרי החתם סופר בכל תפוצות ישראל. בגלל פסיקתו ההלכתית שינו את סדרי הטיש בענין שבע ברכות לחתנים".

שר הבריאות יעקב ליצמן פתח ישיבת ועדת העבודה והבריאות של הכנסת בדברי אבל על פטירתו של האדמו"ר מערלוי זצ"ל: "היה מנהיג דגול שנשא את עולם התורה והחסידות על ליבו. ממנהיגי הדור הקודם וחבר נשיאות מועגה"ת. האדמו"ר היה גאון בתורה וצדיק שהאיר את ישראל בהנהגתו וקדושתו. זה יום אבל לחסידות ערלוי, לאגודת ישראל ולכלל היהדות החרדית".

תנועת 'דגל התורה' מבכה את השריפה הגדולה עם פטירתו של זקן האדמו"רים, ראש ישיבה ומנהיג לאלפים כ"ק האדמור מערלוי זצ"ל, אשר עמד עשרות בשנים, בקשר הדוק עם עם מרנן ורבנן גדולי ישראל זצ"ל, ויבדלחט"א שליט"א במאבקים ובמערכות הציבוריות למען התורה הקדושה וקדשי ישראל. במהותו, גדלותו וליבו הנודע, מסר את נפשו כל חייו למען הציבור והכלל.

גם תנועת 'בני תורה' אבלה על סילוקו של האי גאון וצדיק, מגזע אראלים ותרשישים רבותינו הגדולים אדירי התורה ומוסרי שרשרת הדורות, כ"ק האדמו"ר מערלוי זצוק"ל ידידו הקרוב זה עשרות בשנים של מורה דרכנו ומאיר נתיבותנו רשכבה"ג מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א שהאיר את שמי היהדות הנאמנה, פילס נתיבים להמוני בית ישראל במשך שנים רבות ולחם את מלחמתו של עולם התורה מול כל מבקשי רעתו.המקום ינחם את כל שבורי לב, עדת חסידיו והמוני בית ישראל, ישלח במהרה את משיח צדקנו וירם קרן עמו בית ישראל.

סגן שר הביטחון אלי בן דהן אמר: "האדמו"ר מערלוי זצוק"ל שהיה נין ונכד לחתם סופר גדול רבני הונגריה בדורות האחרונים, החליט לעלות לארץ ישראל ולקבוע בה את מקומו. האדמו"ר מערלוי זצוק"ל היה מאוהבי ארץ ישראל ועם ישראל ועל כן גם הקים את בית מדרשו בלב שכונת קטמון. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "סיעת יהדות התורה בכנסת, אבלה על פטירת זקן האדמו"רים, יו"ר מועצת גדולי התורה, הגה"צ המפורסם כ"ק מרן אדמו"ר מערלוי זצוק"ל".


הנשיא התשיעי שמעון פרס התייחס הבוקר לפטירתו של האדמו"ר מערלוי זצ"ל ז"ל ואמר: "בדרכו הייחודית, האדמו"ר מערלוי זצ"ל היה איש דת לכולם- חרדים, דתיים וחילוניים כאחד. מרכז פעולתו נעשתה דרך בית המדרש שבנה במרכזה של השכונה החילונית קטמון שבירושלים ומצודתו הייתה פרוסה על כולנו. בענוותו ואצילותו המיוחדת, הקרין אהבת ישראל ואהבת התורה.

"כניצול שואה, החליט האדמו"ר לשקם את החסידות ההונגרית שהוכחדה ברובה, על ידי הקמה מחודשת של ישיבת פרשבורג וקהילת ערלוי ובניית בתי מדרשות ומוסדות תורה ברחבי העולם. דרכו תחיה עוד שנים רבות בזכות חסידיו ואוהביו. זכותו תגן עלינו ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים".
האדמור מערלוי הרב עובדיה יוסף מפלגת ש''ס יעקב ליצמן מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד