י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התנגדות בוועדת הכספים להעלאת גיל הפנסיה לנשים

לפי חוק משנת 2011 - במידה ולא יוחלט אחרת בוועדה שתוקם, יעלה גיל פרישת נשים מ-62 ל-64 בשנת 2014 • ח"כים רבים מכל הסיעות התנגדו:"נצטרך למצוא להן פתרונות"

דיון בוועדת הכספים - אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר/פלאש90
דיון בוועדת הכספים - אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר/פלאש90 צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לפי חוק משנת 2011, יעלה גיל הפרישה של נשים מגיל 62 לגיל 64 באופן אוטומטי, בשנת 2017 - במידה ולא יוחלט אחרת. בעקבות כך התקיים היום, שני, דיון מיוחד שיזמו שלוש חברות כנסת: זהבה גלאון (מר"צ), שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ואורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו).
לפי החוק הקיים, אם לא יוחלט אחרת בוועדה ציבורית שתמונה ע"י שר האוצר או ע"י ועדת הכספים, יעלה, כאמור, גיל הפרישה. בדיון נרשמה התנגדות לעליה האוטומטית.
הדברים צריכים להיעשות במקביל להתאמות בשוק התעסוקה ומתן מענה לנשים שנפלטות ממנו בגילאי 55 – 60 ואינן זכאיות לקצבת זקנה או לפנסיה עד לגיל הפרישה הקבוע בחוק - הסבירו חברות הכנסת בוועדה.

"מדובר בסוגיה מורכבת הדורשת פתרון כולל למנוע פגיעה קשה בציבור הנשים", הסכימו ח"כים מכל הסיעות. "בעיות אקטואריות בביטוח הלאומי ובקרנות הפנסיה יש לפתור, אך לא על חשבון ציבור הנשים", אמרו. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לשר האוצר להקים בהקדם ועדה ציבורית שתכלול את נציגי כל המגזרים להשגת פתרון כולל ונכון בסוגייה".

היועצת המשפטית לוועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, ציינה, כי לפי הפרשנות המשפטית שלה, המילה האחרונה בנושא בידי ועדת הכספים וכי "אם לא תמונה ועדה ציבורית ע"י שר האוצר, גיל הפרישה לא יעלה באופן אוטומטי. כמו-כן, אם תמונה ועדה ותגיש את המלצותיה, בידי ועדת הכספים סמכות אקטיבית להחליט אם לקבלן או לדחותן". יחד עם זאת אמרה, כי "במצב של היעדר אמירה כלשהי של ועדת הכספים, גיל הפרישה לנשים יועלה אוטומטית ב- 2017 ל- 64".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני):"נשים שעובדות בעבודות של צווארון לבן, סביר להניח שיירצו להמשיך לעבוד, אך הדיון הזה למען קבוצה ענקית שאף אחד לא סופר, נשים חלשות שעובדות במפעלים או בעבודות ניקיון, שרבות מהן נפלטות משוק העבודה לפני גיל 60 ושעבורן העלאת גיל הפרישה משמעותה – גזירת עוני להרבה שנים ללא הכנסה, בלי קצבת זקנה ובלי פנסיה. והכל מתוך כוונה לייצב את מצב האקטוארי של קרנות הפנסיה והביטוח הלאומי. פתרון קל על גבן של נשים חלשות ועניות. גם במקרים שכן ממשיכות לעבוד, בגיל 62 גופן כבר חלש פיזית ולא יתכן להעלות להן את גיל הפרישה וגם לא לעקרות בית. לא ניתן שעל גבן יימלאו את הקופה. נדרשת אפשרות ליציאה וולונטרית של נשים לפנסיה". יחימוביץ' הוסיפה, כי היא "לא מבינה את הפסיביות של האוצר, כמה זמן לוקח להקים ועדה. אולי מישהו חשב שזה יעבור מתחת לרדאר ולא נרגיש. אבל אנחנו לא ניתן שזה יקרה. יש הרבה נשים שרוצות להמשיך לעבוד בעקבות העניין, מכיוון שמדובר במרכיב חשוב בחיים וגם על-מנת להגדיל את הפנסיה. יש פתרונות בשפע רק צריך קשב מינימלי של האוצר".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "נוכח העיוותים הרבים בשוק העבודה, העלאה אוטומטית של גיל הפרישה באופן רוחבי, תיצור מציאות של נשים רבות שתהיינה עניות".

ח״כ רחל עזריה (כולנו): ״אי אפשר להעלות את גיל הפרישה באופן חד צדדי כי הפגיעה בנשים מבוגרות לא סבירה. דרוש פתרון מורכב ויצירתי. אנחנו במקום גבוה ב-OECD בפערי השכר בין נשים וגברים וגם בילודה. נשים יולדות יותר ועובדות יותר קשה גם עם מטלות הבית. החיים כאן לא פשוטים ונשים גם סובלות יותר מאובדן עבודה. במקביל, נשים רבות רוצות להמשיך לעבוד ולא לצאת לפנסיה ובכך להיעלם מעולם. אי אפשר לעבוד מגיל 30 עד 60 ואז להפסיק לעבוד לא מבחינה כלכלית ולא מבחינה אישית. חייבים לקחת בחשבון שיש משבר בין דורי. הדור הצעיר נאלץ לחיות בעולם שיש לו סיכוי קטן לרכוש דירה, להישאר בעבודה לאורך זמן והוא מתמודד עם קשיים רבים. אני בקשר רציף עם שר האוצר כחלון בנושא הזה ואנחנו מסכימים שיש למצוא פתרון יצירתי״.

נציגי האוצר בדיון אמרו, כי "השר בוחן הקמת ועדה בקרוב. אין מחלוקת שעצם העלאת גיל הפרישה תורמת להעלאת שיעורי התעסוקה גם של גברים וגם של נשים ומבינים שיש אוכלוסיות מסוימות שנצטרך למצוא להן פתרונות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם בכך ש"מחד צריך להעלות את גיל הפרישה ולאפשר למי שרוצה בכך להמשיך לעבוד, אך למצוא פתרונות למי שנפלטות משוק העבודה עוד לפני גיל 60 או שעובדות בעבודות קשות. בכל מקרה, ועדת הכספים בראשותי לא תאפשר לפגוע בזכויות הנשים". גפני קרא לשר האוצר "להקים בהקדם ועדה שתעסוק בכל הסוגיות הקשורות לגיל הפרישה של נשים ולהרכיב אותה מנציגי כל המגזרים". "בהמשך" אמר, "יתכן שגם ועדת הכספים תקים צוות מיוחד לבחינת הנושא. בכל מקרה לא נאפשר העלאה אוטומטית של גיל הפרישה".
שלי יחימוביץ משה גפני רחל עזריה גיל פרישה של נשים פנסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד