ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

החלו עבודות הרכבת הקלה באזור בני ברק - הפקקים יגרמו לעיכוב בהגעה לעיר

עבודות הרכבת הקלה החלו בבני ברק, ועימן עומסי תנועה חסרי תקדים בכניסות לעיר • 'בחדרי חרדים' עם מפת העומסים, הסדרי התנועה והצפי בהמשך הדרך

צילום אווירי מאיזור העבודות
צילום אווירי מאיזור העבודות

עבודות הרכבת הקלה שהחלו הבוקר (ג') בבני ברק, גורמות לעומס תנועה כבד, בשל תוספת קשיי התחבורה על העיר העמוסה בממילא.

"אם ביום רגיל, עד היום, נסיעה מרחוב רבי עקיבא פינת אהרונוביץ', ועד לרחוב ז'בוטינסקי היה לוקח לי 7 דקות לערך, היום זה לקח לי 25 דקות", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד מתושבי האיזור.

תחנת הרכבת "אהרונוביץ'" ממוקמת על ציר ז'בוטינסקי בבני-ברק, בין צומת הרחובות אהרונוביץ' והרב ש"ך.


תחילת העבודות הבוקר בתחנת אהרונוביץ' בבני ברק. צילום: קרונוס צילומי אויר

התחנות הסמוכות לתחנת "אהרונוביץ'" הן תחנת "אם המושבות" בבני ברק (התחנה הראשונה בתוואי הקו האדום) מצפון, ותחנת "בן גוריון" ממערב.

הבוקר יושמו הסדרי תנועה חדשים באזור העבודות: בדרך ז'בוטינסקי צומצמו הנתיבים בקטע בין אהרונוביץ' לאבוחצירא, בשני כיווני הנסיעה. הפנייה שמאלה מדרך ז'בוטינסקי לרחוב אוסישקין בוטלה לבאים מכיוון ת"א, ומיקומי תחנות האוטובוס השתנו.

בעקבות העבודות, הופצה הודעה בקבוצות הווצאפ על ידי אחד מעובדי העירייה, בזה הלשון; "תושבים ואורחים יקרים המבקרים בעיר בני ברק, רשמו לעצמכם ל-3 שנים הקרובות את המידע הבא: כניסה ויציאה מהעיר, להוסיף לתכנון הזמנים 20 דקות. חוק ולא יעבור. אל תנסו להתחכם. עובדה. המכשול הוא באזור ז'בוטינסקי-השומר אך הפקקים של רכבת הקללה מגיעים עד צומת גהה, דבר המשפיע גם על המעבר לכיוון הכניסה לעיר של צומת קוקה קולה".


צילום: ישראל סאן

לא מדובר בבעייה של תושבי העיר בלבד. בני ברק היא עיר חרדית מרכזית, וחרדים רבים מערים סמוכות או רחוקות באים לעיר לצרכי עבודה, שמחות באולמות ולביקורי משפחה ופגישות עסקיות. כולם, כל מי שמגיע לעיר בשנים הקרובות, צריך לקחת בחשבון את העומסים בתנועה, שיהפכו לכבדים יותר.

לא רק המשתמשים בכלי רכב פרטיים. אני, באופן אישי, המתגורר יחסית בתחילת מסלול קו 402, מתכנן נסיעה לירושלים בתוספת 40-50 דקות לנסיעה עד ליציאה מהעיר. זה מה שהיה עד היום. מה יקרה בשנים בקרובות, אני מעריך שאצטרך להוסיף עוד כ-15-20 דקות לחישוב.

המשטרה, קיבלה תקציב מיוחד ממשרד האוצר, ובמשך כל תקופת העבודות, יוצבו שוטרים במיקומים משפיעם לאורך ציר העבודה, על מנת להסדיר את התנועה.


צילום: ישראל סאן

מאיר, תושב רחוב ז'בוטינסקי קובל על כך שבקטע מרחוב השומר עד לרחוב סוקולוב, חסמו לתנועה כמעט שני נתיבים של הכביש, "העבודות החלו בשעה 17:00 לערך, למה מהבוקר ועד לאותה השעה נתיבים אלו לא פתוחים" הוא שואל, "ובכלל, למה הם צריכים שני נתיבים ולא אחד? כעת 10 שנים לא יהיה ניתן לנוע באמצעות כלי רכב באיזור? פשוט קטסטרופה".

דניאל קוגן, דובר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), מגיב ל'בחדרי חרדים' כי העבודות נערכות החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 19:00 בערב, היות ומדובר באזור מגורים ולא ניתן לעבוד 24 שעות ביממה.

"אנחנו בסופו של דבר בונים תחנה תת קרקעית בצמתים מרכזיים על רחוב ז'בוטינסקי", מסביר דניאל. "לא התחלנו את העבודות בבני ברק, היינו קודם בתחנות אבא הלל וביאליק ברמת גן, ואנחנו מגיעים גם עם ניסיון לעבודות אלו. ברמת גן, הייתה אי ודאות בשבוע הראשון של העבודות, תלונות רבות, אולם בהמשך, ההאטה בתנועה ירדה והשתפרה".


צילום: ישראל סאן

אז מה צפוי לנו בתקופה הקרובה? השלב הראשון בעבודות, הוא איתור והעתקת תשתיות. בחלקו הראשון, לוודא כי מיקום תשתיות החשמל, מים, בזק ועוד, הן כפי שסומנו על ידי החברות במפה, השלב הבא הוא העתקת כל התשתיות מציר העבודה. בסיום התהליך הראשון, מגיע השלב השני של עבודת החפירה, שמורכב אף הוא משני חלקים. קודם כל לייצר את קירות התחנה התת קרקעית באמצעות בניית יסודות בעומק של 40 מטר ויצירת קירות משני הצדדים. רק אז, תתבצע חפירה בין הקירות גם כן בעומק 40 מטר במרכז הנתיב, ובהמשך יציקת בטון ושאר עבודות הבנייה.

כמה זמן זה יקח התהליך הזה? בין שישה לשמונה חודשים אומר דניאל. בסיומו, שטח העבודה יכוסה עם דק שיאפשר תנועת כלי רכב עליו, והעבודות יעברו למקטע דרך הבא. מתי יסתיימו העבודות לאורך כל הציר? בנת"ד אומרים כי זה יקח 3-3.5 שנים, כאשר בעוד כ-5 שנים צפוייה הפעלת הקו - ראש השנה תשפ"ב.


צילום: ישראל סאן

רפ"ק עידן אילוז, דובר המשטרה לנושא עבודות הרכבת הקלה אומר ל'בחדרי' כי לאורך כל תקופת העבודה יוצבו שוטרים שיאכפו את את התנועה ויכוונו את הנהגים. "המטרה שלנו היא לאפשר את ביצוע הפרוייקט, לצד שמירת אורח החיים התקין של התושבים המקומיים, ככל הניתן, להקל על תושבי בני ברק ועל משתמשי הדרך. איך עושים את זה? השוטרים יתפרסו על נקודות משמעותיות ומשפיעות, אכיפה, הזרמה ומניעת חסימות, וכל מה שנדרש על מנת להגיע למטרה.

גם במשטרה וגם בנת"ע ממליצים לתושבים להעדיף את השימוש בתחבורה הציבורית, וכך לחסוך זמן. מעבר לכך, יש את חניון "חנה וסע" באם המושבות בפתח תקווה ובגני התערוכה. נכון, לתושבי בני ברק הם פחות רלוונטיים, היות והבעייה היא לא בהגעה לעבודה או ליעד, אלא במוצא. נתקלתם במפגע? יש לכם שאלות? פנו למוקד נת"ע 4575*.


צילום: ישראל סאן
רכבת בני ברק עומסי תנועה עבודות בכביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד