י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מלכיאלי בגד במגזר, אבל למה? • טור

מלכיאלי רשם בגידה בשולחיו ועל כך אין תירוץ, אך האם מדובר בדיל שנעשה מעל ראשו או בעסקה עצמאית שסגר?

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

כמה הקדמות ראויות בטרם תקראו את הטור הבא, החושף את הסיפור האמיתי של התפרקות 'קואליציית השבת' החרדית בירושלים, כפי שהתרענו אמש (ג) בבחדרי חרדים.

1. חבר המועצה מלכיאלי מש"ס אינו חשוד בעיני בתמיכה בחילול שבת, אין לי כמובן דבר וחצי דבר נגדו ומכריו טוענים שמדובר ביותר מאשר איש ציבור ראוי.

2. כשאדם פרטי לא מקיים הוראות של גדולי ישראל או חוטא בדרך כזו או אחרת - איננו יכולים לבוא אליו בטענות, את חשבונו הוא יסגור אחרי 120 בבית דין של מעלה. כשפוליטיקאי בוגד ברצון ושליחות בוחריו - יש להיפרע ממנו, ומיד.

וכעת לסיפור המלא, צעד אחר צעד:

אתמול, חשפתי עם עמיתי עקיבא ווייס ב'בחדרי חרדים' כי היום יהיה המבחן הראשון של הנציגות החרדית והדתית בנושא קואליציית השבת. למי שאינו בקי בפרטים, נסביר כי לפני תקופה קצרה, בהובלתו של חבר המועצה נחמניאל סבן מש"ס, התגבשה קואליציה של 16 חברי מועצה חרדים ודתיים, מסיעות יהדות התורה, ש"ס ועץ, וחובשי הכיפות הסרוגות קינג וקלמנוביץ', שהתחייבה לעמוד כמקשה אחת על כל נושא השבת בירושלים - בלי התחכמויות ובלי לאפשר לברקת לתקוע טריז ביניהם בנושא זה.

היום עלתה להצבעה בוועדת תכנון ובניה הצעה שנועדה להכשיר את המשך קיומו של 'מתחם התחנה', ממתחמי חילול השבת הגדולים בעיר. בוועדה ישנם 6 אצבעות לגוש החרדי-דתי, ומשכך היה צפוי לכאורה ניצחון ראשון בסוגיית השבת. מאידך גיסא, היה ברור שברקת ואנשיו יציעו כל דיל אפשרי כדי לפרק את החבילה עוד בטרם תרשום הישג של ממש.

בשורה התחתונה, ולפני שניכנס למה ואיך קרה ומה עדיין אפשרי - ברקת סימן 'וי' גדול, כששניים מחברי הגוש 'בגדו' - קלמנוביץ' שנמנע ומלכיאלי שנעדר. איש איש ותירוציו ופלפוליו שאינם מחזיקים מים.

איך זה קרה?
נתחיל בגירסה הרשמית: קלמנוביץ' טוען בהודעה כי הוא בכלל הציע רעיון פשרה אחר, וכי בשל היעדרותו בלאו הכי של מלכיאלי - נמנע. מלכיאלי טוען כי היה במועצה וראה רוב של 6 חרדים ולכן עזב, מדובר כמובן בטיעון שקרי שלא מחזיק מים, כי לספור עד 6 חבר המועצה הנכבד יודע, ואין 6 נציגים חרדים ודתיים מלבדו. לכן כבר הופצה גירסה שניה באמצעות מקורביו וכדומה ובה נטען כי הוא ידע מראש שקלמנוביץ' לא יצביע עם החרדים, ובמקרה של תיקו - ליו"ר הוועדה מאיר תורג'מן היה קול כפול ומכריע, ולפיכך הרשה לעצמו ללכת.

חשוב לציין כי גם טיעון זה מעוות וזוכה בצדק לתווית הבוגדנות - כחבר מועצה נבחר ושלוח ציבור לא היה למלכיאלי שום היתר 'לפלפל' ולהתחשבן על מה יכל להיות בכל מקרה. היה עליו למלא את תפקידו ולהצביע נגד גם אם היה היחיד שמצביע כך. נקודה.

זה כמובן הדרך הנוחה ביותר שיכלו אנשי ברקת ליצור, שהרי דיל עם אחד החברים לעולם לא היה עובר. אפילו קלמנוביץ' שאינו חייב במישרין תשובות למגזר החרדי, לא יוכל להסביר לבוחריו ולרבניו מדוע הכריע בקולו בעד חילולי שבת. לפיכך, חייב הדיל היעדרות של שני חברים לפחות. השניים יגלגלו אחד על השני את האשמה, ובא למתחם התחנה גואל.

לשניהם תהיה הזדמנות חוזרת לעמוד עם הגב לקיר, כאשר הנושא יעלה לדיון במועצה בעוד שבועות אחדים, וקואליציית ה-16 תעמוד למבחן של להיות או לחדול. אני מהמר מראש בשורות אלה כי כל חמשת נציגי ש"ס יתייצבו כאיש אחד ויצביעו נגד, בין אם הם אוהבים זאת ובין אם לא, ראשי התנועה (גם במישור הארצי) לא יאפשרו בשום מחיר עוד בגידה פנים חרדית שכזו.

תיאוריית פורים
מחלוקת ישנה קיימת לגבי קריאת מגילה בשכונת רמות הירושלמית בימי פורים. בעוד הראשל"צ הגר"י יוסף הכריע לקרוא בט"ו כדין פורים דמוקפין, טוען רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר כי יש לקרוא בי"ד, מכיוון שהשכונה אינה נחשבת חלק מירושלים.

לבקשת הראשל"צ (ובתמיכת רבה האשכנזי של העיר) פועלת סיעת ש"ס בעירייה להציב קראוונים שיחברו את רמות מעבר לכל ספק ויחזקו את ההכרעה ההלכתית לקרוא בט"ו. מנגד, רבה של ירושלים לוחץ על ברקת שלא להציב את הקראוונים כדי לא ליצור ספק הלכתי בהכרעתו, משום שלדבריו רק מבנה של קבע פותר את הבעיה.

ביום שלישי האחרון התקיימה פגישה אצל הראשל"צ, בנוכחות סגן ראש העיר מטעם ש"ס צביקה כהן ויו"ר ועדת תכנון ובניה מאיר תורג'מן. האחרון הבהיר כי הוא לא מתכוון לאשר את הנחת הקראוונים. אתמול באופן מפתיע מונה תורג'מן מטעם ברקת לטפל בסוגיה.

לפי גורם בכיר מאוד ששוחח עמי הבוקר, הושג דיל ולפיו נציג ש"ס בוועדת תכנון ובניה ייעדר היום מההצבעה על מתחם התחנה ובתמורה יוצבו הקראוונים הנדרשים, ולפחות לא תופרע הצבתם על ידי ראש העיר.

האם אכן נכון הדבר? המבחן פשוט, אם ואכן יוצבו הקראוונים, אז נדע כי ידה של ש"ס במעל ומלכיאלי לא פעל על דעת עצמו. אם לא יוצבו הקראוונים ומנגד מלכיאלי ייענש בכלים העומדים לרשות הסיעה - אז יובהר כי הוא פעל על דעת עצמו במסגרת דיל אישי שרקם ככל הנראה עם תורג'מן.
מיכאל מלכיאלי שס הצבעה בגידה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד