י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פסח ציורי באוראדיה: מסלולים ורקע היסטורי

העיר ההיסטורית גרוסווארדיין שברומניה מציעה מגוון אפשרויות בילוי ואתרי תיירות יהודים סמוכים

פסח ציורי באוראדיה: מסלולים ורקע היסטורי

העיר הציורית אוראדיה, שמה הנוכחי של גרוסווארדיין ההיסטורית שברומניה, השוכנת למרגלות הרי הקרפטים, היא אחת מאתרי התיירות הנחשבים והיפים באירופה המשלבת בתוכה היסטוריה יהודית שורשית לצד נופים עוצרי נשימה, פסגות הרים עם אוויר צלול כשבינות להם מרחצאות מפורסמות עם סגולות רפואה ומרפא נדירות.

אוראדיה של ימינו היא שילוב מדהים של ישן לצד חדש, ארמונות פאר היסטוריים ופנינות תיירות, לצד קניוני מותגים מודרניים, מרחבים מוריקים ואטרקציות בילוי. יותר ויותר תיירים ונופשים מגלים את העיר הקסומה שבצפון מערב רומניה היושבת על הנהר היפהפה קְרִישוּל רֶפֶּדֶה, כשמיקומה בקרבת הגבול עם הונגריה מאפשרת גם "קפיצה" למדינה השכנה.

באוראדיה הייתה קיימת קהילה יהודית כבר לפני יותר מ-300 שנה ופעלו בה קהילות יהודיות רבות כשאחת המפורסמות שבהן היא חסידות וויז'ניץ המפוארת לאחר שבמלחמת העולם הראשונה נדד בעל "אהבת ישראל" מוויז'ניץ עם חסידיו לעיר והקים בה את חצרו. בין רחובותיה הציוריים של העיר בה שקקו חיים יהודיים מפכים, הילכו גדולי עולם לצד יהודים פשוטים, חסידים לצד מתנגדים, כשבתי הכנסת המפוארים וההיסטוריים מהווים עדות נוסטלגית לחיים היהודיים מלאי העוצמה והרגש ששקקו בעיר הרומנית.

העיר גרוסוורדיין מרשימה ביופייה, עתיקה ובעלת היסטוריה ידועה וחשובה. היא שוכנת בטרנסילבניה, או נכון יותר במחוז קרישאנה. העיר מאוכלסת בקרוב ל-250,000 תושבים, מתוכם תושבי העיר ההונגרים המהווים מיעוט של קרוב ל-30%. בעבר, בראשית המאה ה-20 היו ההונגרים רוב מוחלט של כ-90% מתושביה.

על גדות נהר Crişul Repede אפשר לראות מבנים יפיפיים מתקופת הבארוק, שתוכננו על ידי אדריכל וינאי כאשר העיר הייתה משויכת ובשליטת האימפריה האוסטרו הונגרית.

בעיר ישנם שלושה בתי כנסת יהודיים שאחד מהם עדיין פעיל, כולם שוכנים במבנים מסוגננים. בין המבנים החשובים בעיר נראה את ארמון 'הנשר השחור', מבצר עתיק, תאטרון עתיק ועוד.
בנוסף, העיר קרובה למרחצאות מים טרמליים "ביילה פליקס" שהוא אזור 'ספא' נודע, מהמפורסמים ברומניה.

אוראדיה שוכנת במקום אסטרטגי המהווה מוצא נוח לטיולים להרי "האפוסני" וכמובן למעיינות המרפא הרבים.

סיור רגלי בעיר העתיקה: אסור לוותר על סיור רגלי בעיר גרוסוורדיין, להיכנס לאווירה של העיר בימי קדם, ביקור במצודה העתיקה, בבתי הכנסת, במרכז הקהילתי היהודי ועוד.

מסלולי טיולים
במרחקי נסיעה שונים מאוראדיה שוכנות ערים ואתרים מרתקים שמומלץ מאד לבקר גם בהן ככל שהזמן מאפשר.

שימלאו SIMLEU – טורדה

בשימלאו הייתה קהילה גדולה של יהודים שרובם נספו בשואה, כיום נותרו 2 יהודים בעיר... ניתן לבקר במוזיאון השואה היחיד ברומניה הממוקם בתוך בית כנסת עתיק ששרד, המנציח את חייהם ופועלם של הקהילות היהודיות שחיו באזור זה לפני המלחמה.

טורדה – Turda - מומלץ לבקר במכרה המלח Salt Mine בקע בתוך הרי גרניט, מכרות המלח בטורדה נחשבות לאחד האתרים המרכזיים ברומניה במכרה ישנו הליכה במערה ארוכה עד שמגיעים לאזור הכרייה והמרהיב ואף מלוח.... החציבה כאן החלה בתקופה הרומאית והמשיכו עד שנות ה 30- של המאה ה-20. הביקור יגלה לעינכם חללים, מזדונים חצובים במלח ואפילו אגם מלח...

בדרך חזרה מומלץ לעצור על שפת אגם בליש לתצפית וארוחה.

בודפשט

העיר בודפשט היא בירתה של מדינת הונגריה ואחת הערים היפות באירופה, השניה בחשיבותה בקיסרות האוסטרו - הונגרית ולפיכך מרכז העיר גדוש בבניינים מרהיבים, ובפניני אדריכלות נדירים.

אחרי חציית הגבול להונגריה נוסעים בכביש המהיר לבודפשט. מומלץ להתחיל עם שייט מודרך על הדנובה שבמהלכו נוכל לראות כמה מהאתרים המרכזים בעיר כמו בית הפרלמנט, המצודה, הגשר עם שרשראות ועוד.

החלק השני מוקדש למורשת היהודית העשירה של יהודי בודפשט: מתחילים עם בית הכנסת הגדול באירופה והשני בגודלו בעולם, ממשיכים עם ביקור של אזור הגטו עם אנדרטה לשואה, מוזיאון היהודי, אנדרטת הנעליים - מיצג מרגש על שפת נהר הדנובה, שוק מרהיב ומלא פפריקה.... ומדרחוב 'וואצי אוצ'ה' השוקק חיים.





חבל מרמורש Marmures

בחבל מרמורש הנחשב לאחד היפים ביותר ברומניה ונחשב ל"ארץ העץ", בו תעשיית העץ מהווה מקור פרנסה עיקרי לאוכלוסייה המקומית. חבל ארץ זה שוכן בין יערות ורכסי הרים. האזור עטוף יערות עבותים, עמקים ירוקים וגבעות חיטה. מחוז מרמורש ייחודי באירופה בשמירת המסורת. הביקור בעמקים ובעיירות של מחוז מרמורש דומה למסע בזמן. מחוז זה גובל עם אוקראינה בצפון ובגלל הניתוק שנוצר בשל מחסום הררי לא הושפע מחידושי העולם המודרני. בדרכים נוסעות עגלות עץ רתומות לסוסים ועדיין ניתן לפגוש את התושבים בלבושם המסורתי, היערות והנוף עוצר נשימה.

את הסיור מתחילים בעיר 'סאטו מארה' הלא היא 'סאטמר' עם סיור פנוראמי ונצפה על בניין ארמון התרבות, שהוא המבנה הגבוה בחבל טרנסילבניה בהמשך נבקר בבהכ"נ המרשים של העיר ואח"כ בבית הקברות העתיק בו מתרשמים מהעבר היהודי העשיר עם קברי צדיקים, חסידים ורבנים -בניהם ממשפחת טייטלבוים המפורסמת מייסדי חסידות סאטמר. רבי יואל טייטלבוים הגיע לסאטו מארה מסיגעט השכנה, ומחסידות סיגעט נהפכה להיות בשם חסידות סאטמאר.

אפשר להמשיך לכפר ספנצה שבחבל מרמורש. בדרך לעבור דרך הכפר צ׳רטזה שהוא העשיר בין כפרי רומניה. ספנצה - או ספינקע באידיש - הוא כפר מפורסם בכל העולם בשל בית הקברות העליז שבו. חובה לבקר בשוק האיכרים הססגוני ואם הדבר יתאפשר גם בבית של אחד האומנים מהכפר בו ניתן ללמוד סודות גילוף העץ או קדרות.

העיר סיגעט

לפני מלחמת העולם השנייה היוו היהודים 40% מכלל תושבי העיר. בעיר זו צמחו שולשלת רבני סאטמר לבית טייטלבוים, חלקם אף קבורים שם.

בין שתי מלחמות עולם יותר ממחצית אוכלוסיית העיר הייתה יהודית ותמונה מרגשת של החיים דאז נמצאת בין דפי הזיכרונות של סופר אלי ויזל, יליד העיר, חתן פרס נובל לשלום ושורד מחנות ההשמדה. אפשר בבית שבו הוא נולד. כמובן שאין להחמיץ ביקור בבית הכנסת המרשים "Vijnitzer" של העיר. בהמשך הסיור כדאי להגיע למרכז העיר המקסים ולצפות על בית הכלא שהפך היום למוזיאון מוקדש לזכרם של אנשי רוח ופוליטיקאים רומנים שנכלאו כאן ע״י המשטר הקומוניסטי, בין האנשים שנכלאו כאן היו גם אסירי ציון.





ביקור בגן החיות Nyiregyhaza - חוויה לכל המשפחה

גן החיות השני בגודלו בהונגריה מציע למבקר מבחר ענק של חיות מכל יבשות תבל, בסה"כ 5000 בעלי חיים השייכים לכ- 500 זנים שונים - יונקים, דגים....בין החיות נמר לבן, פיל אפריקאי, הקרנף ההודי, הדוב לבן ועוד ועוד חיות מסביב לעולם. הילדים- וגם המבוגרים- מוזמנים לצפות באכילת בעלי חיים המרתקת.

קלוג׳

העיר קלוג׳, Klausenburg בגרמנית, היא אחת הערים החשובות ברומניה, בירתה הלא רשמית של חבל טראנסילבניה. הדו קיום בין הונגרים לרומנים מקנה לעיר אושר תרבותי וכלכלי. העיר מצטיינת גם באוניברסיטאות, וגם מטובי ביה"ח ברומניה. בתוך המרקם העשיר של העיר, ליהודים היה תפקיד חשוב עד תקופת השואה .הם בלטו בספרות, מוזיקה, אומנויות.

כדאי לבקר תחילה בכיכר המרכזית של העיר עם הפסל של המלך מטיאש. להמשיך דרך המדרחוב שם מוצב הפסל של המהפכן אבראם יאנקו, התיאטרון הלאומי בשפה הרומנית, ושלל מבנים בסגנון ארט נובו שמעטרים מרכז העיר.

בביקור בביהכנ"ס מקדשים את זכרם של קורבנות השואה. העיר ביחד עם כל חלק הצפוני של טראנסילבניה נספחו להונגריה של חורטי וכתוצאה מכך היהודים נשלחו למחנות הריכוז אשוויץ ובירקנאו. בסמוך אליו נמצא הגן הבוטני המרהיב של העיר.





העיר טימישאורה

כדאי לסייר בבתי הכנסת יוספין, פאבריק וקאסטל בעיר. מומלץ בחום לעשות סיור פאנורמי של העיר ולהתרשם מהחזיתות המרשימות של המבנים ואת כיכר המרכזית.

מלון דאבל טריי הילטון - אוראדיה
בלב העיר אוראדיה היפה, שוכן המלון המפואר והמעוצב 'דאבל טריי' המשתייך לרשת מלונות היוקרה העולֹמית 'הילטון'. המלון הינו בעל 5 כוכבים, ודורג לאחרונה ע"י למעלה מ-1000 אורחים בדירוג הגבוה ביותר, 9.3 - "מעולה". חדרי המלון המפוארים והחדישים כוללים סוויטות מהודרות הפונות אל הנהר או לנופה הירוק של אוראדיה. לרשות האורחים עומדים 1,500 מ"ר של פינוקי ספא מהמתקדמים בעולם- בספא 'אופוריה' - של מלון הילטון הכולל: בריכת שחיה ענקית, מקורה ומחוממת, ג'קוזי מרווח, סאונה רטובה ויבשה, מקלחות גשם ולחץ, חדר כושר משוכלל. כל לצד מגוון טיפולי בריאות וספא.

חופשת פסח חלומית

משפחות ביקל ואיצקוביץ מנצחות השנה על חופשת פסח מדהימה במלון המפואר, כשבמהלך החופשה כולה יעמוד כל המלון לרשות אורחי החופשה בלבד.

משפחת ביקל - לשעבר מבעלי הדר סיטי טאואר - אשר מביאה את הידע העצום בתחום הקולינריה והאירוח האקסקלוסיבי, הרכיבה תפריט עשיר ומיוחד הכולל שילוב של המטבח היהודי מסורתי יחד עם מאכלים בינלאומיים. כאשר צוות שפים מהארץ ומחו"ל בעלי ניסיון רב בהכנת מנות גורמה יהיה ערוך ומוכן להעניק לאורחי המלון חוויה גסטרונומית בלתי נשכחת. האירוח במלון כולל: פנסיון מלא, טרקלין פתוח בלובי עם שתייה חמה וקרה, ופינוקים כיד המלך. ארוחת ליל הסדר מפוארת ובלֹתי נשכחת. והכל בכשרות מהודרת למהדרין מן המהדרין לא שרויה בפיקוח צוות משגיחים יראי שמים ובעלי ניסיון רב, תחת השגחתו הקפדנית של הרב נחמיה רוטנברג מוינה.

שדה התעופה בו ינחתו הנופשים ממוקם במרחק נסיעה של 10 דקות בלבד. מה שמאפשר הגעה אל בית המלון היישר מהטיסה ללא נסיעה מתישה ומעייפת וטלטולים מיותרים למשפחות הנופשים לאחר הטיסה עם כל המשפחה והילדים הקטנים.





במהלך החופשה יתקיימו במלון שיעורי תורה, הרצאות, הופעות יומיות ותוכניות מגוונות ומרתקות. האורחים הצעירים ייהנו אף הם ממועדון ילדים ושירות בייבי סיטר. כמו גם ממועדון מיוחד עם צוות שמרטפיות מיומן יעסיק את הילדים עם סדנאות ומשחקים.

באזור המלון ניתן יהיה ליהנות מאטרקציות חוויתיות במיוחד ביניהם ניתן למצוא: פארק רחב ידיים ממול המלון, גן החיות של אוראדיה, העיר העתיקה וטיילת על הנהר, ראפטינג אתגרי, וצניחה חופשית. כמו''כ במרחק הליכה קצר מהמלון ישנו מדרחוב תוסס של קניות ושופינג בו ניתן למצוא ביגוד ומזכרות תיירותיות.

במהלך החופשה מתוכננים גם מסלולים מיוחדים כמו: טיול פנורמי בעיר בודפשט, הרי הקרפטים, מערת הדובים, חבל מרמרוש, ביקור בקברי צדיקים ועוד.
נופש פסח גרוסווארדיין רומניה חופשה מסלולי טיול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד