ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

קצין ביקש לגדל זקן, וסורב על ידי הצבא

קצין דתי הגיש בקשה לגדל זקן, אך נענה בשלילה • אביו: "כל הרבנים בצבא צריכים להניח את המפתחות"

חייל עם זקן בצה"ל. תמונת אילוסטרציה
חייל עם זקן בצה"ל. תמונת אילוסטרציה

כפייה חילונית? חייל דתי בצה"ל המשרת בדרגת קצין סורב על ידי הצבא להמשיך לגדל את זקנו, ואולץ להתגלח. למרות הוראת הצבא, הקצין הצהיר כי הוא לא מתכוון לגלח את זקנו.

על פי המידע שמתפרסם בעיתון הדתי 'בשבע', החייל, קצין בשירות קבע, זוכה לפטור מגילוח זקן בדרך כלל עם אישור מרב הבסיס בו הוא משרת, אלא שלאחרונה נדרש לבקש אישור בכתב לזקן, מקצין שלישות פיקודית.

הקצין העביר את כל המסמכים לידי צה"ל והופתע לשמוע כי הם מסרבים לבקשתו, ומורים לו לגלח לאלתר את הזקן. לפי 'בשבע' - הקצין טען כי לפני שנים, כשהתגייס הקצין לצה"ל בהיותו בן 19, לא גידל אז זקן, והחליט לעשות זאת רק אחרי חתונתו.

אליהו חן, אביו של החייל המתגורר במבוא חורון, אמר הבוקר בראיון לקאהן ב'קול חי' - "כל הרבנים בצבא צריכים להניח את המפתחות, לוותר על המשכורת ולהתפטר הבוקר. ילד שמוריד זקן פורק אחר כל עול, מפסיק להתפלל ועוזב את הדת".

יצויין כי מקרה זה בא על רקע הנהלים החדשים שאימצו בצבא, הדורשים אישור שלישות לגידול זקן. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מתוך 36 בקשות לפטור זקן שהוגשו, קצין השלישות אישר רק לשני חרדים שיגדלו זקן.

לאיגוד ישיבות ההסדר הגיעו בימים האחרונים מאות תלונות מחיילים בני ישיבות שביקשו לגדל זקן וסורבו או שפשוט לא קיבלו כל תשובה. כלומר - הם יצטרכו להוריד את הזקנים עד ליום שלישי.

שמואל (מולי) יסלזון, ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר פנה לאגף כח אדם בצה"ל בבקשה לדחות את מועד כניסת הפקודה לתוקף עד למתן תשובות ברורות לכלל פניות החיילים וסיום הטיפול בהליכי הערעור הנדרשים, כולל פירוט סיבות בכתב לסירוב הבקשה.

חיילים שפנו לאיגוד סיפרו על אפלייה במעמדם מול חיילים חרדים אשר אישרו את בקשתם באופן מיידי, הגיע דווח על מג"ד שהורה לכלל חיילי הגדוד כולל שתי מחלקות של בני ישיבות להוריד את הזקנים, חייל אחר המשרת בבסיס עורפי אמר כי האישור שניתן לו נשלל מפני שלטענתו המפקד אמר לו כי יש הוראה מלשכת הרמטכ"ל לצמצם את מספר האישורים שניתנו לבעלי זקנים, בין החיילים שפנו היו שאמרו כי ילכו לכלא ולא יורידו את הזקן וכי לא האמינו שבמדינה יהודית לא יתאפשר לחייל דתי לשמור על אמונתו ולגדל זקן.

ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר שמואל (מולי) יסלזון: "בעיות הביטחון של מדינת ישראל והאתגרים העומדים לפני צה"ל כה גדולים ומשמעותיים שההחלטה להתאנות לחיילים שמגדלים זקן היא צעד לא ראוי ולא מקובל. יש מאות חיילים בני ישיבות הסדר, מכינות קדם צבאיות תורניות ואחרות שרואים בשירות משמעותי כלוחמים בצה"ל מצווה, והפקודה להוריד את הזקן לא מתיישבת עם היות צה"ל צבא מדינתו של העם היהודי".

באיגוד ישיבות ההסדר אומרים כי יבחנו גם עתירה לבג"צ בלית ברירה, היום (א') תתכנס גם מועצת איגוד ישיבות ההסדר לדון בסוגיה ולשקול את צעדיה.

מדובר צה"ל נמסר ל'בחדרי' כי "כפי שהוחלט בקיץ האחרון, שונתה הפקודה בנושא גידול זקן בצה"ל. הנושא אף נדון בבג"ץ והפקודה אושרה. בימים אלו נכנסה לתוקף הפקודה וכלל הבקשות להיתר חריג לגידול זקן נבחנות לעומק על ידי הגורמים המוסמכים בפיקודים, תוך התחשבות בהמלצות מפקדים ורבנים. נדגיש כי כל בקשה נבחנת באופן שיוויוני ללא הקשר למסלול אליו משתייך החייל. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת".
חייל צהל פטור זקן חייל דתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד