י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המנהל לא טועה, אל תתחפשו לרב עובדיה

תחושת צריבה עולה למול ידיעה על מנהל תלמוד תורה ספרדי, שאוסר על תלמידיו להתחפש לגר"ע יוסף • למה בעצם?

ילדים מתחפשים לרב עובדיה בחוצות בני ברק, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ילדים מתחפשים לרב עובדיה בחוצות בני ברק, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

הודעתו של מנהל תלמוד תורה 'תורת יעקב' בבני ברק הרב אברהם שלום תורג'מן שאסר על תלמידיו להתחפש לרב עובדיה, מעוררת סערה. פרסומים כאלה מעלים תחושה לא נעימה.

אנחנו מכירים היטב את המציאות הזו, חלקנו גדלנו לתוכה. ניסיון ספרדי ללכת בדרכי הליטאים תוך זיהוי מוחלט, ויתור על המסורת הספרדית המופארת, על נוסח התפילה, על ההיגוי, על ההלכה, על השירים ועל המבטא. לא תמיד זה נאמר בבוטות כזו, אבל זה תמיד מונח שם. תתחפשו לליטאים כל השנה, ולא לרב עובדיה אפילו בפורים.

אפשר לבקר את הדרך הזו רבות, שמי שהנחילו אותה לצעירים הספרדים היו בעיקר גדולי ראשי הישיבות מקבוצת "מרביצי", שאמנם לא זכו להתמנות כר"מים בישיבות הליטאיות בהן למדו ורכשו תורה והיו המצטיינים ביותר, אך הקימו מוסדות ליטאיים לעילא, על אף שרגל ליטאי, אם דרכה שם, הייתה רק בתפקיד הר"מ או המשגיח.

הכי קל לנו, מול מקרים כאלה, לשבת על הטריבונה ולגחך.

כולנו יודעים, למשל, שבתלמוד תורה ליטאי אף מנהל לא צריך לשחרר הודעה כזו: זה מובן מאליו. גם לתלמידים הספרדים שם, וברור שאף לליטאים. כל גדולי התורה השתתפו בהלוויית הרב עובדיה, חלקו לו כבוד בחייו והעלו את גדלותו על נס, אבל ספריו ופסקיו נשארו נחלת הספרדים כמעט בלבד. כולנו גם מכירים את הזלזול הישיבתי במשך עשרות שנים ברב עובדיה, או ברבנים ספרדים גדולים אחרים, זלזול ששמענו תמיד: לעיתים שתקנו ולעיתים התווכחנו, אבל אף פעם לא הופתענו.

כולנו גם יודעים, בבירור, שזה לא יעזור למנהל הנכבד: את הצבע הוא לא יצליח להוריד בשפכטל התחפושות. האפליה העדתית כלפי ספרדים בתלמודי תורה, ישיבות קטנות וגדולות, סמינרים וכוללים, נשארת גם עם נוסח אשכנז, גם עם הברה אשכנזית מדויקת, גם עם התכחשות מוחלטת למסורת. זו המציאות.

צאו וחפשו בעולם הישיבות הליטאי, שכותב השורות קטון מצעיר חניכיו ומעריציו, ר"מ ספרדי אחד לרפואה. לא תמצאו, וזאת על אף אלפי הבוגרים הספרדים, זה דור שלישי כבר. הידוע ומפורסם הוא שלישיבות האשכנזיות "לוקחים רק הספרדים הטובים". נניח. איפה הספרדים הללו נעלמים? למה הקריירה התורנית היחידה שלהם יכולה לפרוח רק בגטאות ספרדיים? ברור למה. גזענות, כל גזענות, לא תלויה בהיגיון - וזאת על אף שגזענים, כל הגזענים, תמיד מצאו לה סיבות רבות מספור.

האם המנהל טועה? הוא לא טועה. הוא צודק. הוא מנסה את אותו ניסיון שכבר עשרות שנים מנסים גדולי תורה ספרדים: להיות חלק מעולם התורה הליטאי. מי שיהין לבקר את החלטותיהם של מאורי יהדות ספרד כמו הבבא סאלי, הרב טולדאנו האב, הרב יוסף עדס ועוד רבים, ביניהם הרב עובדיה עצמו, לכוף את ראשם בפני עולם התורה הליטאי ולשלוח את צאצאיהם לרכוש בו תורה, על אף הדרת הספרדים, הוא הטועה. תורה היא וללמוד היינו צריכים, וקבלנו את התורה ממי שאמרה.

המנהל בסך הכל עשה את שעשו קודמיו, וקיים את חובתו החינוכית ללמד את תלמידיו: אל תתחפשו לא לרב עובדיה, לא לרב משאש, לא לבבא סאלי ולא לרב מאזוז. תתחפשו לליטאים, ככה אולי תצליחו.

ואם בכל זאת הם לא מצליחים, והם לא - המנהל הספרדי הוא האחרון שצריך לשאול אותו למה.
אפליית ספרדים הרב עובדיה תחפושת מרביצי תורה משתכנז אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד