כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סטריאוטיפים על נשים חרדיות בתעסוקה? בואו נדבר עליהם קצת

יולדות הרבה? עובדות מעט שעות? אלו סיבות שאינן מספיק טובות כדי להפלות נשים חרדיות בשוק התעסוקה • מלכה שגב מנתחת את הנתונים וההבדלים בין אישה חרדית לאישה במגזר הכללי ומגלה שהשד לא כזה נורא • חרדיות נותנות בפחות שעות, הרבה יותר עבודה למעסיק

סטריאוטיפים על נשים חרדיות בתעסוקה? בואו נדבר עליהם קצת

בהמשך לכנס FEMTECH 2016 שהתקיים בשבוע שעבר בתיאטרון רמת גן ביוזמת קמפוס לוסטיג .בו השתתפו מיטב המעסיקים במשק ,עשרות בוגרות הקמפוס, סטודנטיות ומרצים להלן רוח הדברים.

כשאומרים נשים חרדיות בתעסוקה...
מיד עולות קונוטאציות כמו: נשות אברכים ,חייבות לפרנס, יוצאות הרבה לחופשות לידה , עובדת קצת שעות, אפליה מתקנת ועוד ועוד תגיות מתגיות שונות.

אכתוב בקצרה ואביא בשורותיי בשורה.
היו ימים שהיה צריך לשלב נשים חרדיות בתעסוקה, היו ימים שמעסיקים חשו ברונים ונדיבי לב בכך שהואילו לשלם מינימום ולקבל קבוצות עבודה של נשים חרדיות .
היו ימים.

ימים חדשים הגיעו. ימים בהם נשים חרדיות מוכיחות את יעילותן המקצועית ,תושייתן ויכולות האלתור והידע.

בואו נדבר על תגיות.

יולדות הרבה
אז נשים חרדיות יולדות, אין ספק. אך גם נשים שאינן דתיות יולדות. הראשונות מתפקדות בחזרה לעבודה תוך 15 שבועות, לעומת האחרונות שחוזרות אחרי 23 שבועות בממוצע (הנתונים נלקחו ממחקרה של רונית הריסאולשק, מנהלת המחקר של משרד הכלכלה).

בממוצע, אישה חילונית /דתית מביאה 3 ילדים לעולם ואישה חרדית מביאה 6. נכפיל במספר שבועות חופשת הלידה ונקבל 70 שבועות חל"ד, לחילונית לעומת 90 לחרדית, פער של 20 שבועות לחרדית.

השד לא כל כך נורא, נכון?

קצת שעות
אישה חרדית עובדת קצת שעות (מה זה קצת ? 8 שעות ולא 9 ,10 או 12 שעות ביום ).
מי אמר שהרבה שעות בהכרח מייצרות יותר תפוקה?

לפי נתוני ה-OECD אכן במדינת ישראל עובדים הרבה שעות בשנה (1900 שעות), אך תפוקת העבודה לשעה היא בין הנמוכות. לעומת הולנד לדוגמא ,שם מכסת השעות השנתית היא בין הנמוכות (1350 שעות), אך התפוקה השעתית היא בין הגבוהות.

מי מכיר את עידן הפייס, הווטסאפ והאינסטוש ?
וכמו שסיוון רהב מאיר אמרה בהנחייתה את הכנס: הנשים החרדיות לא נמצאות שם.
נשים חרדיות ברובן המכריע אינן מבלות את שעות העבודה בתיוג ובלייקוק של פוסטים ותמונות ברשתות החברתיות. אחת מהשתיים: או שאינן שותפות לרשתות אלה, או שחוששות, ובצדק, מגזל זמן המעסיק.

WONDER WOMAN - זו המילה
כנשים המגדלות לפחות 4-5 או 6 ילדים, חייבת האישה החרדית לנהל את משאביה בחוכמה וביעילות שפירושה המעשי הוא – מקסימום תפוקה במינימום זמן.

הדקות מחושבות, המשאבים מנוצלים והלו"ז ערוך ומוכן בהתאם לאילוצי עבודה בית וילדים.
ומתוך הרגל לניצול מלא של כל המשאבים, נותנת האישה החרדית את מלוא התפוקה בעבודה.
וזמן בטלה בעבודה –הוא כאב אמיתי עבורה.

בכנס המדובר נכחו מיטב המעסיקים בתעשייה .בפאנל שנערך בהשתתפות סמנכ"לית בכירה בסאנדיסק, המדען הראשי בתעשייה האווירית, משנה למנכ"ל בהפניקס, יו"ר חברת מלם תים, שותפה בPWC ומשנה למנכ"ל ביונילינק אמרו כולם פה אחד: "נשים חרדיות כבר לא מועסקות על בסיס אפליה מתקנת אלא על יכולות ההוכחה העצמית של כל אחת ואחת מהן כעובדת ראויה".

"הפסקנה להציג את עצמכן כמגזר זה מוריד מהכח האינדיבידואלי שלכן " אמרה פרופסור לאה בם (התעשייה האווירית).

"כל אחת ואחת היא כח עולה המייצגת את הכישורים שלה . לימודים אקדמאיים והתמקצעות אמיתית הם אלה שיכולים לפתוח דלתות".

אם כך ולאור הדברים שנכתבו לעיל.
דווקא בעידן מתוקשר בו ערך הזמן הולך ומטשטש בשיטוט אינסופי ברחבי הרשת החברתית או בכלל, להעסיק אישה חרדית זו מנייה נחשקת והתשואה מובטחת.
אז נכון שאף אחד לא עושה לך טובה בכך שקולט סל ערכים שכמותך לעבודה? מה שנשאר לך עובדת חרדית יקרה, הוא להמשיך להתמקצע וללמוד - כי רק ככה זה ימשיך לעבוד.




בתמונה מימין לשמאל: הרב צבי אילני – ראש קמפוס לוסטיג, מר שלמה אייזנברג יו"ר מלם תים, מר שלמה שמאי – משנה למנכ"ל וראש אגף מערכות מידע FNX, פרופ' לאה בם – המדען הראשי, התעשיה האוירית, גב' רונית רונן- קרפול, סמנכ"לית מש"א סאנדיסק ישראל ואירופה ,גב' יעל גנדמן–מנהלת מדור השמה המרכז האקדמי לב לב, העתונאית סיון רהב מאיר –מנחת הכנס ,מלכה שגב – בוגרת קמפוס לוסטיג ומנהלת תחום מכירות RealCommerce
צילום: מיכאל ארנבורג
סטריאוטיפים נשים חרדיות נשים חרדיות עובדות סיון רהב מאיר מלכה שגב חופשת לידה לנשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד