י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בין ברלין לברנר • טורו של הרב רענן

בדרך לפתיחתו של מרכז 'איילת השחר' בברלין, מספר הרב שלמה רענן על הצימאון הרב ליהדות שקיים שם

בין ברלין לברנר • טורו של הרב רענן

מצבת קברו של משה מנדלסון, ניצבת בודדה בבית הקברות ההרוס של ברלין. זכר לחורבן. ואין יודע אם החורבן שסביב, קשה מהחורבן שהותירה מורשתו של האיש שאחראי לניסיון לנתק את העם היהודי מהמסורת העתיקה ולהמירה בהשכלה נוסח ברלין. או שמא להיפך.

בדרך לפתיחתו בעזרת השם של מרכז "איילת השחר" בברלין שינסה לתת מענה לעשרות אלפי ישראלים החיים בעיר הבירה הגרמנית, הגענו לביקור קצר נוסף שלימד אותנו שוב על המגמה הכפולה והקוטבית שצידה האחד הוא ריחוק בלתי נתפס מכל ריח יהדות של צעירים שאך לא מזמן חיו כאן בישראל.

בפגישה עם השגריר הישראלי הוא סיפר לנו שישנם קבוצות של ישראלים שלא מוכנים אף לפגוש בו כדי לא להכיר בשום חיבור לישראל. אתה פוגש בהם בישראלים בכל מקום מנסים בכל כוחם להיטמע, כמו פקידי הקבלה במלון שרק כשכבר סיימנו את השהות הפטירו לפתע "להתראות" שגילה על מוצאם.

מאידך, בתוך כל הניתוק הזה מתחת לפני השטח ובמקום נסתר בלב ישנה גחלת שמצפה למי שילהיט אותה. כך פגשנו את עידו, מלצר במסעדה המקומית שהתגאה בכך שהוא כבר במעמד "תושב" כשהוא מנסה להפגין את הדרך הארוכה שעשה מראשון לציון לברלין כדי להתנתק מכל מה שקשור לישראל. ואחרי שיחה כשהצענו לו ללמוד ב"חברותא" הוא קיבל את ההצעה בשתי ידיים ובעיניים נוצצות מהתרגשות. צעיר ישראלי אחר שהפטיר כלפי ההצעה ללמוד "אני כבר הייתי דתי" הסכים לחשוב על כך פעם שניה כשהזכרנו לו את הבת שלו שאולי לא תדע לעולם מהי שבת ומהם חגי ישראל.

ואיכשהו כשמספרים לך שם ש40 אחוזים מהנדל"ן בברלין נסחרים על ידי ישראלים אתה נזרק אוטומטית לתקופה הקשה שבה יהודים ניסו בכל כוחם להיטמע בין הגויים. ומבין שהפעם מישהו צריך לקחת אחריות ולמנוע חורבן לדורות.

מברלין כמעט ישירות הגעתי אל הכולל שלנו בגבעת ברנר. שם זכיתי הפעם לשיעור ב"התנדבות". זה היה כאשר ניסיתי להציע לאחד הקיבוצניקים במקום לפנות לחברי הקיבוץ ולהתרים אותם למען הכולל שפעיל בו מידי שבוע. "התנדבות" אתה רוצה? הוא אמר לי, בוא ואספר לך איזו התנדבות מוכנים לתת כאן בקיבוץ. לאחרונה המשתלה המקומית חטפה קנסות על שמעסיקה עובדים בתשלום ביום השבת, והחברים בכדי לעקוף את החוק החליטו שהם "יתנדבו" לעבוד בשבת (רח"ל) במשתלה!
בקו שבין ברלין לברנר למדתי שוב בצער כמה רחוק נמצאים חלק מאחינו בני ישראל. ולמדתי גם שלמרות הכל, אף אחד מהם לא רחוק מידי!

הכותב הוא יו"ר ומייסד ארגון 'איילת השחר' הפועל מזה כשני עשורים להטמעת ערכי היהדות ולקרוב רחוקים











איילת השחר הרב רענן ברלין חיזוק קירוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד