י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מהפכת הכשרות: חברות כוח אדם יעסיקו משגיחים

בשבוע הקרוב ייפתח מכרז לפיילוט, במסגרתו חברות כח אדם יספקו את משגיחי הכשרות לבתי עסק בירושלים ונתניה

מהפכת הכשרות: חברות כוח אדם יעסיקו משגיחים

בהרכב של שלושה שופטים בראשות השופט אליקים רובינשטיין, התקיים בתחילת השבוע דיון בעתירתם של עוה"ד מרדכי איזנברג ומרדכי ציבין נגד מועצת הרבנות הראשית, משרד רוה"מ והמשרד לשירותי דת.

נושא העתירה הוא הקשר בין משגיחי הכשרות למושגחיהם, והתלות שנוצרת בעקבות תשלום המשכורות מבתי הסעק למשגיחים. העתירה עצמה הוגשה כבר לפני 12 שנים, והיא גרמה עד כה לכך שהמשרד לשירותי דת יצא בחודש ינואר האחרון במכרז לשם מתן שירותי השגחה על כשרות מזון בבתי עסק ובמפעלים בערים ירושלים ונתניה, כשהכוונה להביא בהדרגה למצב בו כל משגיחי הכשרות בארץ יועסקו ע"י חברות למתן שירותי השגחה ולא ע"י בתי העסק.

"עו״ד איזנברג, אני מוכרח לומר שכל העתירות שהגשת עד כה היו ראויות ביותר, לפחות אלו שאני ראיתי״. כך, בנוסח חם ובלתי פורמלי בעליל, פנה השופט אליקים רובינשטיין ליו"ר התנועה להגינות שלטונית עו"ד מרדכי אייזנברג במהלך הדיון.

מייד לאחר הגשת העתירה, הסכימו כולם כי אכן קיים ניגוד עניינים בין משגיח הכשרות לבין בעל העסק המעסיק אותו ישירות, ניגוד המגיע לכדי פגיעה בכשרות, אך עם זאת המערכת גררה את השינוי על פני 12 שנים ארוכות ועדיין לא נתנה פיתרון מלא לבעיה.

בהחלטתם כתבו השופטים: "הסוגיה שלפנינו, קרי, ניתוק ההשגחה בנושאי כשרות מן העסקים המושגחים, חשובה עד מאוד לעצם איכות הכשרות ולאמון הציבור בכשרות המושגחת; ראו החלטתנו מיום י' בניסן תשע"ב (30.3.15). העתירה מגיעה לבת מצוה בעוד כחודש, והדבר אומר דרשני. מכל מקום, זו מן העתירות המחייבות "שמרטפות" של בית המשפט וכך אנו ממשיכים במעקב ובדרבון ככל הניתן, להשגת פתרון.

"סוף סוף מצוי עתה בישורת אחרונה מכרז מטעם המשרד לשירותי דת של ניסוי (פיילוט) להשגחה בירושלים ובנתניה, לגבי עסק חדש או המחליף משגיח. מכרז זה ייפתח ב-7.3.16. נוכח טענת בא כוח העותרים כי אין ביטוי לעמדת מועצת הרבנות הראשית בנושא, נמסר לנו, ראשית, כי המועצה הביעה דעה חיובית על המהלכים עוד ב-2012, וכן הביע דעה דומה הרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות המכהן, זה לא כבר. שנית, מפי מנכ"ל המשרד לשירותי דת המכהן זמנית גם כמנכ"ל הרבנות הראשית, נמסר כי ההליכים הם על דעת הרבנות הראשית. אנו מצפים בהקשר זה כי במועד שלא ירחק תשוב מועצת הרבנות ותביע תמיכתה בנושא, אשר בכל קנה מידה של כשרות והגינות גם יחד, ומבלי לפגוע באותם משגיחים העושים מלאכתם נאמנה, הוא נחוץ ודרוש.

"נבקש דיווח על תוצאות המכרז וההחלטות בעקבותיה עד סוף מארס 2016. העותרים יוכלו להגיב תוך שבועיים לאחר מכן. בדעתנו לקיים מעקב שוטף ותכוף ככל הניתן, ונחליט על כך בהמשך. אנו מביעים תקוה כי המהלך יצלח וכן יורחב בהקדם האפשרי".
משגיחי כשרות מרדכי איזנברג התנועה להגינות שלטונית מרדכי ציבין עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד