ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הסכסוך עם הטייסים מחריף: אל-על משתמשת במטוסים חכורים

ועד טייסי אל-על: "מקור השיבושים - רק בהחלטות ההנהלה" ■ ההנהלה: "לא נאפשר לטייסים להעלות את שכרם בעשרות אחוזים בדרכים עקלקלות, על חשבון הנוסעים"

  • כ"ג אדר א' התשע"ו
הסכסוך עם הטייסים מחריף: אל-על משתמשת במטוסים חכורים
חברת אל על

מחריף המאבק בין אל-על ובין טייסיה: טיסה שיצאה הלילה לניו יורק הופעלה באמצעות מטוס חכור, מתוך צי המטוסים שאל על העמידה למקרים שבהם יתעוררו שיבושים.

מוקדם יותר היום נודע כי החברה העלתה ל-5 את מספר המטוסים החכורים הממתינים אד-הוק (כולל צוותים המשוכנים בישראל) למקרה שיתעוררו בעיות של הרגע האחרון, כלומר שיבושים בטיסות מצד הטייסים. בימים האחרונים המטוסים החכורים - של חברות תעופה ספרדית ופורטוגלית - אף הטיסו את נוסעי אל-על לכמה יעדים, בהם ז'נבה, פראג ומילאנו.

הערב, כאמור, החליטה אל על להקפיץ את אחד המטוסים לטיסה לניו ארק. עוד הערב – טיסת אל על שאמורה הייתה להמריא לבייג'ינג בוטלה היות ושני קברניטים וקצין ראשון הודיעו על מחלה כמה שעות לפי ההמראה. צוותים שהסכימו להחליף את הטייסים החולים, התנו את עלייתם לטיסה בכך שישובו ארצה מבלי לשהות ביעד את 44 שעות המנוחה, כפי שקורה כיום בהתאם לנוהלי החברה. מצב כזה, שבו צוות הטייסים דורש לשוב ארצה מוקדם יותר - מייצר צורך בכפל צוותים שהחברה צריכה להפעיל – אחד עבור טיסת ההלוך ושני עבור טיסת החזור. טיסת אל על ליוהסבורג הלילה תמריא בסופו של דבר באמצעות מטוס אל על אחרי שכמעט וגם במקומה יצא המטוס החכור של החברה הספרדית שהעמידה אל על לרשותה.

מאל על נמסר כי "השיבושים בטיסות הם תוצאה של התניות מצד טייסים לביצוע טיסות, בעיקרן דרישה מוקדמת לפיצול טיסות (כלומר סירוב לבצע את הטיסה הלוך וחזור ודרישה לבצע טיסה לכיוון אחד בלבד וחזרה כצוות לא פעיל, אשר מחייב הכפלה של ההוצאות לכל טיסה והכפלת שכרם) שלא על פי ההסכם, דרישה לקבלת מושב מנוחה במחלקת עסקים ועוד. פעולות אלה גורמות להגדלה משמעותית של הוצאות החברה, דווקא בעידן בו התחרות מתגברת ועליה להפנות יותר משאבים לשירות נוסעיה. לא נאפשר לטייסים להעלות את שכרם בעשרות אחוזים שלא על פי ההסכם בדרכים עקלקלות ומניפולטיביות.

"על מנת שלא לפגוע בתדירות הטיסות ובנוסעים נאלצת אל על להפעיל טיסות מסוימות במטוסים חכורים. לצוות הדיילים מצטרפים 3 אנשי צוות של אל על, המזון, פרופיל השירות, שירותי הקרקע ותהליך הבידוק הביטחוני בארץ ובעולם מתקיימים כנהוג בכל טיסות אל על. אל על מקפידה לעשות כל מאמץ על מנת להודיע לנוסעים, אשר טיסתם יוצאת במטוס חכור, מוקדם ככל האפשר על השינוי. נוסעים אשר מבקשים לעבור לטיסה אחרת או לבטל את טיסתם יכולים לעשות זאת ללא דמי שינוי או ביטול. אנו עושים מאמץ כביר על מנת לעמוד בלוח הטיסות אליו התחייבנו כלפי לקוחותינו, מתוך תקווה להשיב את הטיסות לפעילות רק במטוסי אל על בהקדם".

מועד טייסי אל על נמסר: "הנהלת אל על חוסכת ופוגעת ב-600 נוסעים בשעה שטייסי החברה מוכנים להטיס ברגע זה את כל הטיסות ובהם הטיסות לבייג'ינג, ניו יורק ויוהנסבורג. מאחר והנהלת אל על חכרה מראש 5 מטוסים נחותים הכוללים צוותים זרים נאלצים הנוסעים להסתפק במטוסי לאו קוסט וצוותים זרים וטייסים עם הכשרה בלתי ידועה במקום מטוסי אל על וצוות אויר מקצועי וישראלי".

תגובת קברניט יו"ר ועד טייסי אל-על, ניר צוק: "טייסי אל-על, יחד עם עובדי החברה, נאלצים להתמודד בבושת-פנים מול נוסעים זועמים שסובלים מהתנהלות חסרת אחריות של הנהלת החברה. כל שנותר לנו הוא להתנצל בפני נוסעי אל-על. כך למשל בטיסה לבייג'ינג, קברניט הטיסה, שנאלץ לסעוד את אביו שאושפז, הודיע כ-12 שעות טרום הטיסה כי הוא נאלץ להישאר בארץ. בזמן זה נמצאו לא אחד, אלא 9 (!!) טייסים המוכנים להפעלת הטיסה. הטיסה נדחתה לבוקר שלא לצורך.

"בניגוד לשקרים שמופצים על-ידי ההנהלה, כאילו הבעיות נעוצות בחוסר התייצבות טייסים או שיבושים שנוקטים הטייסים - הרי השיבושים כולם מקורם אך ורק בהחלטות ההנהלה ובפעולותיה.

"אין מדובר בהחלטות ענייניות לטובות הנוסעים, אלא חלק ממאבק תעסוקתי מכוער, שמנהלת הנהלת החברה כנגד הטייסים, על חשבון הנוסעים. עתירות שהגישה ההנהלה בנושא לבית הדין נדחו כבר פעמיים. מזה מספר חודשים מועברות טיסות אל-על למטוסים זרים, למרות שהצוותים (טייסים ודיילים) ומטוסי אל-על זמינים לבצע את כל הטיסות - בזמן, ביעילות ובבטיחות. המוביל הלאומי הופך להיות אט-אט לחברת תיווך.

"חשוב להבהיר חד-משמעית כי בכל החודשים האחרונים ניתן היה לאייש את הטיסות כולן בצוותים ישראלים, עובדי החברה, ולהטיסם במטוסי אל-על. מטוסים זרים לא נדרשו כלל", נמסר.

הסכסוך בין טייסי אל-על והנהלת החברה נמשך מזה שנים. בינואר האחרון הגיעו הצדדים להבנות בתיווך יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לפיהן היו אמורים הצדדים לנהל משא-ומתן - אלא שההבנות הללו בקושי החזיקו מעמד יממה אחת.

המחלוקת בין הטייסים להנהלה מתייחסת לתנאי ההעסקה, לרבות היקף השעות והשכר של הטייסים. כ-530 טייסים פעילים מועסקים כיום באל-על, מתוכם 250 קברניטים. לאחרונה גייסה החברה 56 טייסים, ו-50 נוספים יגויסו לקראת חודש אוקטובר. השכר הממוצע של קצין ראשון מגיע לכ-50,000 שקל בחודש, והקברניטים משתכרים כ-90 אלף שקל בתוספת של כ-2,000 דולר הוצאות אש"ל.

השכר הזה, לפי ההערכות, הכפיל את עצמו בעת האחרונה, ככל הנראה כתוצאה ממהלכים שנקטו הטייסים, צעדים שלפי הטענות אף הגדילו את ההוצאות של החברה, בין היתר בשל הצורך לאייש צוותים כפולים על טיסות טראנס-אטלנטיות. הטייסים מחויבים ל-85 שעות טיסה, ורבים מהם עובדים בהיקף גבוה יותר ומקבלים על כך שעות נוספות (150%).

עיקר המחלוקת נוגע לסעיפי התייעלות שמבקשת אל-על ליישם בהיקף ההעסקה של הטייסים. כך לדוגמה, בטיסות ליעדים הרחוקים התקנות הבינלאומיות קובעות 3 אנשי צוות בתא הטייס, ואילו כיום טסים ארבעה, שני קצינים ראשונים ושני קברניטים - סעיף שאל-על מבקשת לשנות. נושא אחר מתייחס להיקף השעות, כלומר דרישה לביצוע שעות טיסה שהן מעבר ל-85 השעות שבמשרה - מצב שקיים גם היום.
מטוסים אל על טיסות טייסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד