י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בכיר במערכת הביטחון: "המבצעיות של חץ 3 - מעבר לפינה"

מערכת שרביט קסמים תהיה מבצעית בתוך שבועות וגם הטיל חץ 3 ישתלב בקרוב במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ■ הסיוע האמריקאי: כ-270 מיליון דולר בשנה

  • כ"ג אדר א' התשע"ו
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

שבועיים אחרי שמזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה זרע בהלה בקרב תושבי מפרץ חיפה, כשאיים שיתקוף את מכל האמוניה בטילים, ישראל מציגה את אחת התשובות שלה לארסנל הנשק של ארגון הטרור מלבנון: רכיבים ראשונים של מערכת ההגנה החדשה מפני טילים ורקטות כבדות ומדויקות, שרביט קסמים - החלו להימסר בימים האחרונים למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

מערכת ההגנה החדשה פותחה בידי רפאל מערכות לחימה מתקדמות בשיתוף עם ריית'און האמריקאית. היא צפויה להפוך מבצעית בתוך שבועות אחדים, ואז לספק לישראל שכבת הגנה נוספת מפני טילים לטווחים בינוניים וארוכים, שמערכות ההגנה הקיימות כמו חץ 2 וכיפת ברזל - לא מסוגלות לענות להם. לפריסה המבצעית הראשונית של שרביט קסמים אין קשר לאיום החדש-ישן של נסראללה: מינהלת חומה של משרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA) פועלות בנושא זה בתיאום, בכפוף לתוכנית עבודה סדורה וקשיחה. הרבה יותר מהלוחמה הפסיכולוגית מבית היוצר של הארכי טרוריסט מרובע הדאחייה שבדרום ביירות - ההתקדמות בתוכנית שרביט קסמים באה בעקבות שורה של ניסויים מוצלחים.

הרכיבים הראשונים של שרביט קסמים, שנמסרים בימים אלה לצה"ל כוללים את מערכות היירוט, המכ"ם והשליטה והבקרה. הייצור הסדרתי של הטיל המיירט שיעשה את העבודה ויפוצץ במעופם את טילי האויב - כבר החל, במקביל לפיתוח. העלות של טיל אחד, המכונה "סטאנר", הוערכה בכמיליון דולר.

בדומה למערכת כיפת ברזל, גם מערכת שרביט קסמים תדע לנהל "כלכלת לחימה", כלומר, עוד בשלב של זיהוי הטילים התוקפים במעופם, ניתן יהיה לסווג את האיום ולקבוע את מקום נפילת הטיל או הרקטה. אם ייקבע שאלה עתידים לפגוע בשטח פתוח, יתכן שלא יעשה ניסיון ליירט אותם, כדי לחסוך בכסף.

הארסנל של חיזבאללה כולל על פי הערכות כ-100 אלף רקטות כבדות וטילים, חלק ניכר ממנו נבנה בשנים האחרונות על רקע המלחמה והכאוס בסוריה: מחסני התחמושת של הצבא הסורי המתפורר נפתחו לרווחה, ושיירות של טילים ורקטות עשו את דרכן בכביש דמשק-ביירות כדי לחזק את יכולות האש של ארגון הטרור השיעי מלבנון. חלק מהשיירות האלה הותקפו מעת לעת, סביר מאוד להניח שאחרות הגיעו אל יעדן בשלום.

ליבת העיסוק של מערכת שרביט קסמים תהיה הרקטות הכבדות והמתמרנות, שבהן מחזיק חיזבאללה ובזכות יכולות הדיוק הגבוהות שלהן - הוא ינסה לפגוע במתקני תשתית רגישים בישראל, בסמלי שלטון, בבסיסים חיוניים של צה"ל, אולי גם לממש את האיומים המבהילים ולפגוע במכל האמוניה במפרץ חיפה. גורם ביטחוני בכיר אומר שבמצבים כאלה, של ירי רקטות מתמרנות שמנווטות את עצמן אל המטרה במדויק, כמו גם טילי שיוט מנמיכי טוס ואפילו כלי טייס בלתי מאוישים - שרביט קסמים תדע לספק תוצאות מרשימות.

תוכנית העבודה של מינהלת חומה במשרד הביטחון ושל הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים כוללת עוד ניסוי, שיעשה במהלך השנה למערכת שרביט קסמים. יתכן שהניסוי הזה ייערך לאחר שהמערכת תהיה מבצעית, אך הוא נועד לבחון יכולות חדשות ומשופרות עוד יותר.

לצד הניסוי הזה, במהלך השנה הקרובה ייערכו עוד ניסויים הקשורים לשיפורים במערך טילי ההגנה חץ 2 ולטיל ההגנה החדש שישתלב בתוכו, חץ 3. טילי חץ 2 מבצעיים מאז שנת 2000 והם עוברים מעת לעת שיפורים, עדכונים והתאמות לאיומים חדשים שמופיעים במרחב. טילי חץ 3, אמורים להוות "קליע נוסף" במערך הקיים של טילי חץ 2 הוותיקים: הם מיועדים לפעול במרחקים אדירים מגבולות ישראל וליירט טילים בליסטיים עוד בחלל, גם כאלה שנושאים ראשי קרב בלתי קונבנציונאליים. אם אחד מהם מחטיא את הטיל התוקף, אפשר שניתן יהיה לשגר לעברו מיירט נוסף של חץ 3. אם גם הוא יחטיא, למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר תעמוד האפשרות לשגר לעברו מיירט מסוג חץ 2. החטיא גם? יתכן ש"סטאנר" של שרביט קסמים יעשה את העבודה. וזה בדיוק הרעיון: מערכת הגנה רב שכבתית, שכל מערכותיה ידברו זו עם זו בשפה משותפת. בחיל האוויר כבר שקועים בכתיבת תורת הפעלה למערך כזה, ולקביעת אופן הפעולה שלו בתרחישים שונים: מתי ומה משגרים לעבר כל איום, כדי להבטיח הגנה מרבית.

בזמן שהפיתוח של חץ 3 נמצא בישורת האחרונה, במערכת הביטחון לא מבזבזים זמן: באחד המתקנים של התעשייה האווירית כבר החל ייצור סדרתי של הטיל.

חלקים מהטיל מיוצרים בארה"ב, בחברת בואינג, שהיא שותפה מרכזית בפרויקט ובחברות אמריקאיות נוספות - והם מועברים להרכבה בישראל. הסידור הזה טוב לאמריקאים, ונוח למדי לישראל - שמקבלת מהממשל כ-270 מיליון דולר בשנה כדי לממן את הפיתוח והייצור של המערכות חץ 3 ושרביט קסמים. השנה, יתכן שהתקציב הזה אף יגדל. בכיר במערכת הביטחון אומר שגם במקרה של חץ 3, "הבשלות המבצעית שלה כבר נמצאת מעבר לפינה".
שרביט קסמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד