י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המהפכה יצאה לדרך: קידושין 'עוז והדר'

הפתעה מהמבצע חסר התקדים של 'עוז והדר': אלפים רכשו מסכת קידושין מהמדורה החדשה בהנחה ענקית

המהפכה יצאה לדרך: קידושין 'עוז והדר'

גם האופטימיים שבמנהלי 'ממלכת התורה – עוז והדר' הופתעו מההצלחה חסרת התקדים שהתחוללה השבוע. הם כבר מתקשים אפילו להשתמש במילה 'מהפכה' אבל זה בדיוק מה שקרה השבוע בחנויות הספרים. אלפי לומדים, מחנכים, צעירים, רכשו את מסכת קידושין במהדורה החדשה והמפוארת, עם החידוש הייחודי – ניקוד.

מדובר בצעד היסטורי נוסף, שעושה עוז והדר, אחרי שהדפיסה לראשונה מהדורה מחודשת של כל התלמוד בבלי. עכשיו השלב הבא: תלמוד בבלי המנוקד. מדובר במהלך חדשני, שמשמר את צורת הדף המרהיבה של 'עוז והדר' מחד, ומוסיפה לדף הגמרא, לפירוש הרש"י והתוספות, ניקוד ופיסוק, בטכניקה חדשנית ששומרת על עיצוב ועל מראה קליל.

הרב אהרן מרגליות, מנהלו הנמרץ של 'עוז והדר' בירושלים ומי שאחראי על הפרויקט הענק הזה, שהופתע גם הוא מהקפי ההצלחה חסרי התקדים, מוסר: "גם אחרי שזכינו להסכמתם של כל גדולי ישראל שהסתמכו על הסכמתו של מרנא ר' חיים עוזר זצוק"ל מוילנא ליוזמה כזו של הוצאת ש"ס מנוקד, עדיין קינן ביננו חשש שאנשים יתקשו לעכל את השינוי. השבוע האחרון הזים את כל החששות.

"המטרה", מוסיף הרב מרגליות, "היא להגיש את טקסט הגמרא, רש"י ותוספות, נוח וקריא ככל האפשר. למטרה זו הפיסוק, הדגשת ציטוטים במירכאות, והניקוד, הם כלי ראשון במעלה. תופתעו לראות את ההבדל העצום בין לימוד בעמוד גמרא רגיל ובין לימוד בעמוד מפוסק ומנוקד, למעשה אנחנו עצמנו לא שיערנו עד כמה גדול ההבדל, עד שהתחלנו לעסוק בזה".

בשבועות האחרונים, הכריזו בממלכת התורה עוז והדר על מבצע השקה חסר תקדים: את מסכת קידושין הנלמדת בסדר הדף היומי, ניתן לרכוש בפחות ממחיר עלות, וזאת הודות לסבסוד מיוחד של התורם לזיכוי הרבים. המבצע, עורר עניין חסר תקדים. אלפים מיהרו לרכוש את הגמרא החדשה ולהתענג על מעלותיה.

מסתבר שגם ללומדים מבוגרים ומנוסים, יש תועלת עצומה בגמרא המנוקדת. אפילו תלמידי חכמים מובהקים מעדיפים מהדורה מפוסקת מנוקדת. הטעם פשוט: הלימוד במהדורה מנוקדת ומפוסקת משחרר את המח מן הצורך להתמודד עם הפיסוק ועם ראשי התיבות, ומותיר את כל כולו פנוי להתמודד עם תוכן הדברים. ומשום כך צועדות מהדורות המנוקדות למן הזוהר ועד למשנה ברורה, בראש סולם המכירות.

שלא לדבר על בחורים צעירים שסגנון הגמרא זר להם, והעמוד נראה להם כמלל בלתי מאורגן, משפטים ארוכים ללא סדר ומשטר. הפיסוק מארגן את תוכן הדברים: לפתע רואים שיש כאן משפט עם תחילה ועם סוף, הוא עצמו מורכב מחלקים המופרדים על ידי פסיק; יש סוגיא שבראשה דין או הלכה, ובעקבותיו דיון, יש קושיא ויש תירוץ; ההדגשות מארגנות את מבנה הדיון, ואף את כלל העמוד, ולאחר הלימוד, ההדגשות מאפשרות להתמצא בתוכן בעזרת מבט כללי על העמוד.

במבוא המורחב שהודפס בתחילת מסכת ברכות, ניתן למצוא עשרות דוגמאות לקטעי גמרא שקשה להבינם מבלי להזדקק לניקוד ופיסוק, לפעמים הדבר עלול להוביל לטעות מהותית בהבנת הכוונה. הנה למשל, טעות שנמצאת בתוספות למסכת ביצה (כה: ד"ה שאני ילתא) כשבאחת המהדורות המבוארות ניקדו בטעות 'שַׁבַּת ראש הגולה' במקום 'שֶׁבַּת', דבר שהצריך המצאת הסברים משונים.

מי שעומד מאחורי כל מפעל האדירים הזה, הוא כמובן נשיא המכון ומייסדו הגה"צ רבי יהושע לייפער, אב"ד דק"ק 'באר משה' מונסי, שזכה וזוכה לעמוד כחלוץ לפני המחנה בכל הקשור לההדרת ארון הספרים היהודי. לאחר נסיון והיכרות רבת שנים עם עולם התורה. הרב לייפער רתם לכך את הנגיד המפורסם ר' הערשי פרידמן שהסכים לממן את המהדורה המנוקדת, ואת עשרות הנקדנים ותלמידי החכמים שצוותו למלאכת העריכה.

"אם להתבסס על הפידבקים והתגובות שאנו מקבלים ממחנכים וממגידי שיעורים", מסכם הרב מרגליות, "הרי שמדובר בצעד מהפכני, שעוד ידובר בו ככזה שהצעיד את לימוד התורה והבנתה צעד אחד נוסף".
עוז והדר קידושין לימוד בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד