י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עוזבים את ירושלים - בגלל מחירי הדיור

דיון מיוחד בכנסת על תופעת ההגירה השלילית מירושלים: ח"כ אורי מקלב האשים את העירייה שאינה מטפלת בבעיה

מקלב. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
מקלב. צילום: מרים אלסטר, פלאש90



מליאת הכנסת דנה אמש (ד) בהגירה השלילית מירושלים, בעקבות הצעה לסדר שהגיש ח"כ אורי מקלב. במהלך הדיון אמר השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, כי "שאלת ההגירה השלילית היא חיונית לעתידה של העיר ולכן חשוב שנדע כיצד לעצור את התופעה החמורה".

ח"כ מקלב הציג בפני מליאת הכנסת את נתוני ההגירה השלילית מירושלים המדברים על יותר מ-7,000 בני אדם שעוזבים את העיר מידי שנה. "זו כמות תושבים שבמקומות אחרים מהווה יישוב שלם", הסביר ח"כ מקלב וציין כי "ההגירה השלילית בקרב הציבור החרדי גדולה יותר בשל מצוקת הדיור החריפה".

"ירושלים קיימת מדור לדור – והעוזבים את העיר הם לעיתים כאלו שבני משפחתם התגוררו כאן 100 שנים ויותר. הם מחוברים למרכזים הרוחניים שלהם בירושלים, אבל המצב גורם לכך שהם נאלצים לעקור ממנה", אמר ח"כ מקלב כשהוא מציין כי עליית מחירי הדיור בעיר היא אחת הסיבות המרכזיות להגירה השלילית.



"כשראשי העיר חשבו שהממשלה מקפחת את ירושלים, העיריה לאלתר שכרה משרדי יח"צ בממון רב וקיימה מחאות רבות, ראינו עשרות משאיות אשפה שחסמו את הכביש ע"י משרדי ראש הממשלה. אבל האם הם עשו משהו כדי לעצור את ההגירה השלילית? הדבר לא נעשה. לו הייתה בנייה רבה יותר בירושלים והייתה פחות בירוקרטיה, אולי היו פתרונות דיור ראויים.

"ירושלים סובלת גם מקושי בתעסוקה, יוקר מחייה וארנונה גבוהה – אבל העירייה לא מציגה פתרונות ולא נותנת מענה לקשיים בתעסוקה, כיצד אנחנו עומדים פה ומדברים על הקמת מרכזי תעסוקה בבירה בו בזמן שהעירייה לא נוקפת אצבע לפתור את בעיית הפקקים בצפון ירושלים, דבר הגורם מידי יום ביומו לשיתוק מרכזי התעסוקה. כואב לראות כיצד העיריה מוכנה לתמוך במופעי ראווה, אך לעסוק בסוגיות מהותית כמו ההגירה השלילית ולטפל בה בשיתוף עם הממשלה, היא מסרבת", בנוסף אמר ח"כ מקלב כי "צריך לזכור שכל זה לא מוריד מאחריותה של הממשלה לדאוג לפתרונות".

במענה לסוגיות שהועלו במליאה, השיב השר הממונה על ענייני ירושלים זאב אלקין שאמר כי ההגירה השלילית היא נושא אסטרטגי לעתידה של העיר. "בשנה האחרונה אמנם יש ירידה בהגירה השלילית, אך זו תופעה הולכת ומתמשכת וגבוהה בעיקר במגזר החרדי, מדאיגה ומחייבת דיון".

הוא סיפר כי במסגרת תוכנית החומש לפיתוח ירושלים נערך מחקר מקיף שבחן את הסיבות להגירה השלילית ממנה עולה כי 47% עזבו בשל יוקר דיור ו-14% ציינו כי עשו זאת משיקולי תעסוקה, אך גם הם הודו כי הסיבה המשנית לעזיבה היא יוקר הדיור. "הסיבה העיקרית למשבר טמונה בתחום הדיור, ולכן יש לפעול בכל הדרכים כדי לחזק את ירושלים ולבנות בכל מקום אפשרי, בד בבד עם בחינת דרכים לחיזוק ההתחדשות העירונית", בסוף דבריו פנה השר אלקין לחברי האופוזיציה וביקש: "בואו תנו כתף למען ירושלים ותעבירו מסר לאמריקאים - אל תעצרו את הבניה בכל שכונות העיר".
מקלב הגירה שלילית ירושלים מליאת הכנסת זוגות צעירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד