כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

יוחנן בוקשפן מספר את סיפורו האישי

"פתאום נכנס סוהר ואמר: 'זוכית - תוך רבע שעה עליך להיות בחוץ" • לאחר מאבק משפטי שוחרר יוחנן בוקשפן בזיכוי מוחלט • היום הוא מקדיש את זמנו לסייע לאסירים חרדים • רעייתו: "מצב משפחות האסירים מסמר שיער"

יוחנן בוקשפן
יוחנן בוקשפן

מהכלא לארגון פדיון שבויים: "אחרי מה שעברתי בכלא כאדם חף מפשע הבנתי עד כמה חשוב ארגון שיתמוך באסירים החרדים", כך אומר ל'בחדרי חרדים', יוחנן בוקשפן ששוחרר מהכלא, לאחר שזוכה בבית המשפט העליון.

לפני שנתיים סערה ירושלים בפרשה בה התלוננה אשה נגד שני גיסיה על כי תקפו אותה לדבריה, לפני מספר שנים. השניים נעצרו. האחד שוחרר, והשני, יוחנן בוקשפן, הורשע על פי עדות המתלוננת. הוא ישב בכלא שנה ושמונה חודשים.

בוקשפן שהתעקש על חפותו הצליח להוכיח זאת, והוא שוחרר במפתיע לאחר זיכוי מוחלט. במשך ימיו בכלא הקימה רעייתו את ארגון 'דרור למשפחה' למשפחות אסירים חרדים.

"הייתי בכלא רימונים ואחר כך בכלא מעשיהו", הוא מספר ל'בחדרי חרדים', "שוחררתי ללא כל התראה מיוחדת, לאחר שנה ושמונה חודשים. בנר רביעי של חנוכה האחרון הגיע אלי סוהר לתא ואמר לי: 'אתה זוכית, תוך רבע שעה אסור לך להיות באגף'. זרקו אותי החוצה.

"פרשת אותו שבוע הייתה פרשת מקץ בה מסופר כיצד הריצו את יוסף מהבור. כך אני גם הרגשתי. האסירים היו בהלם, כולם בכו. לא נתנו לי להיפרד מהחברים שלי בכלא זרקתי את כל הממתקים שהיו לי והלכתי הביתה".

מי שהיה שכנו בכלא הוא נשיא המדינה לשעבר משה קצב: "הוא אמר לי", מספר יוחנן, "בשום מדינה לא היה כזה דבר".


מסיבת הפורים של דרור למשפחות

על שעותיו בכלא הוא מספר: "לא היה קל, אבל תמיד ידעתי שאני חף מפשע. הבעיה הגדולה היא שאני לא היחיד. יש אנשים חפים מפשע בכלא ולא עושים איתם כלום".

עוד הוא מוסיף: "גם כאשר יש מי שחטא והורשע, אם ישתקם הוא יוכל לצאת בניכוי שליש, אבל למעשה אין שיקום של ממש בכלא. דוחים אותך ורק אם יש לך עורך דין וקשרים אז אתה מצליח".

במסיבת הפורים של דרור למשפחותצילום: במסיבת הפורים של דרור למשפחות
במסיבת הפורים של דרור למשפחות

בזכות הפרשת חלה
רעייתו מינדי שהקימה את הארגון 'דרור למשפחות' הנותן מענה לנשים וילדים של אסירים חרדים, מספרת אף היא ל'בחדרי חרדים':

"הקמתי את העמותה לאחר שבעלי היה בכלא חצי שנה, וכולם שאלו מה אפשר לעשות שהוא ייצא משם? אנו עשינו אירוע של הפרשת חלה ולמקום הגיעה קרובת משפחה עם ילד חולה וסיפרה לי כי הכוחות שיש לה להחזיק מעמד הם בזכות קבוצת תמיכה שיש לה.

"גם לי לא היה קל, למשפחה לא היה קל ובעקבות כך אמרתי לעצמי, למה לנו נשות האסירים אין קבוצת תמיכה? וכך נולדה קבוצת התמיכה - בזכות הפרשת חלה.

"בכל חודש יש מפגש בירושלים ואף חילקנו צ'קים בפסח בעזרת כמה ארגונים. עשינו כמה שבתות ביחד. אני שמחה שהקדוש ברוך הוא סובב את כל הסיבות, כדי שהארגון הזה יקום. בשביל מה שזה הביא.

"יש סיפורים מסמרי שיער. על אנשים שלקחו להם את הדירה בגלל שהבעל היה בכלא. המצב של משפחות האסירים ‏הוא נורא ואיום, והם זקוקים לסיוע".

הרב אברהם יעקב סלומון נואם במסיבה. צילום: הרב אברהם יעקב סלומון נואם במסיבה.
הרב אברהם יעקב סלומון נואם במסיבה.

"הערב", היא מוסיפה, "עשינו מסיבת פורים לילדי האסירים באולם של חסידי קרלין בירושלים בהשתתפות זמרים ואורחים רבים".

לסיום מינדי מזמינה את המשפחות שהבעל נמצא בכלא להתקשר ולקבל תמיכה: "זה יוצר שינוי גדול בחיים אצל כולם ואנו נותנים עזרה מול רשויות הכלא".

יוחנן מוסיף ואומר: "בעקבות פעילות העמותה, אסירים חרדים החלו לקבל שיקום מתאים בכלא, בזכות השיקום, הם יכולים לקצר את השהייה שלהם בכלא".
אסיר חרדי דרור למשפחות יוחנן בוקשפן מסיבת פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד