כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מילוי משימות בשלמות - ולפי ההוראות

הרב ישראל אברמובסקי ראש בית המדרש 'תורה והלכה' על החשיבות בדיוק בהוראות הקב"ה • טור שבועי

מילוי משימות בשלמות - ולפי ההוראות

על בצלאל מוטלת המשימה לבנות את בית ד', ובצלאל מתמלא ברוח אלוקים בחכמה בתבונה ובדעת. "וְעָשָׂה בְצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב וְכֹל אִישׁ חֲכַם-לֵב, ... לָדַעַת לַעֲשֹׂת, אֶת-כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ--לְכֹל אֲשֶׁר-צִוָּה, ד'".

ודווקא הוא אשר על שם חכמתו נקרא, כי כאשר מוטלת עליו המשימה והנה משה הופך את סדר המטלות, והרי מנהגו של עולם - אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן! כלים שאני עושה - להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקדוש ברוך הוא עשה משכן ארון וכלים. אמר לו שמא בצל אל היית וידעת! (ברכות נה ע"א)

ומה עניין קדימה יש כאן, האם יש משמעות מה יבנו קודם? מדוע חשוב סדר עשייתן שהרי בסופו של דבר הכל יבוא על מקומו ויקוים כל הנצרך.

אבל בצלאל מלמד אותנו פרק בקיום רצון ד' "כאשר צוה ד' את משה"!

כל חיינו סובבים את הכלל המרכזי של "כאשר צוה ד'" מעשה שלא בזמנו אין בו כל קדושת המעשה, שהרי כאשר יניח אדם תפיליו בלילה בעבור יהיו מונחים עליו מיד כשיפציע אור ראשון, אין בכך קיום הנחת תפילין כי המצווה צריכה להיעשות בעת מצוותה בדיוק.

'כאשר צוה ד' את משה' ובצלאל עשה כשאר צווה – כסדרם, לולא היה עושה כך לא היה מתקדש המשכן בקדושתו .

מצאנו בוידוי מעשרות "וְגַם נְתַתִּיו... כְּכָל-מִצְוָתְךָ, אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי" (דברים כו, יג) כתב רש"י "ככל מצותיך, נתונים כסדרן".

כך מקיימים תורה, כך חיים תורה!

כי כאשר האדם משנה כי הוא זה מ'כאשר צוה ד'' מחטיא את המטרה, כפסי רכבת המקבילים אך כאשר נזיז את אחד הפסים ולו מילימטר אחד בודד, אמנם כעת יראה הדבר כחסר משמעות, אך לאחר קילומטרים רבים הפסים כבר לא יהיו מקבילים והרכבת לא תוכל להגיע ליעדה!

ואכן הדברים אמורים בכל העניינים בהם אנו מנהלים את חיינו על פי הכוונת 'עיני העדה' שבכל דור ודור 'דור דור ודורשיו' ולא זזים מאומה מאשר יורנו 'על ימין שהוא שמאל ושמאל שהוא ימין'.
ימין שהוא שמאל מצווה כהלכתה בצלאל משכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד