כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הליגה הערבית תבחר השבוע מזכ"ל חדש

לאחר שהמזכ"ל הקודם פרש קודם זמנו, תתכנס הליגה לבחור מזכ"ל חדש • מי המועמד המוביל, ואיך זה ישפיע על ישראל?

בניין הליגה הערבית, צילום: ויקי
בניין הליגה הערבית, צילום: ויקי

לאחר שהמזכ"ל הקודם פרש לאחר כהונה אחת בלבד, בניגוד למקובל, תבחר הליגה הערבית, שהיא הגוף העליון המרכז את כל המדינות הערביות, במזכ"ל חדש.

השם המוביל מבין המועמדים הוא אחמד אבו אל-רייט, שר החוץ המצרי לשעבר, האחרון בתקופת שלטונו של מובארק. אל רייט אמנם לא נחשב כאוהד ישראל, אך בעבר התבטא וצידד בעמדתה של ישראל, כלשפני צוק איתן אמר שאם חמאס יירה טילים לעבר ישראל, אזי ישראל תיכנס לעזה, ותפקידה של מצרים יהיה להשיג רגיעה. אל רייט נחשב לדיפלומט מושחז ובכיר.

מי שפרש מתפקיד מזכ"ל הליגה, הוא הדיפלומט המצרי נביל אל-ערבי בן ה-80. אל ערבי הודיע שהוא מסיים אחרי כהונה אחת בלבד, על אף שלרוב המכהן בתפקיד עושה זאת למשך שתי כהונות. בקרב הפרשנים הפוליטיים הדעה רווחת כי הוא פרש בגלל התקופה הקשה שעוברת על הליגה הערבית, ובגלל גילו המתקדם.

הפרשן הצבאי של גלי צה"ל ג'קי חוגי, אומר הבוקר כי "הליגה הערבית עדיין נחשבת מבחינה סמלית קולו של העולם הערבי. חוץ מזה, יש לה תפקיד לתת גושפנקא כלל-ערבית להחלטות. אם סעודיה למשל יוצאת לתקוף בתימן, כשזה בא עם חותמת של הליגה, יש לזה משנה תוקף. אם הרשות רוצה לקדם מהלך מול ישראל, הליגה נותנת לה גיבוי".

למרות הזיהוי האנטי ישראלי של אל רייט, המועמד המוביל, יש להעריך כי גם אם ייבחר הוא אינו צפוי לאתגר את ישראל, ולכל היותר יעשה זאת ברמה ההצהרתית בלבד, כשאת הפעילות האמיתית יכוון לעבר סוריה, הנמצאת בעיצומה של מלחמת אזרחים קשה.
הליגה הערבית מזכ''ל מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד