י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ב'העדה החרדית' לא נבהלים מהטענות ומתעקשים - העופות כשרים למהדרין

ב'העדה החרדית' מתעקשים שהעופות כשרים למהדרין: "מדובר בטענות סרק ובסוגיה שעלתה כבר לפני 30 שנה" • הגר"ש אויערבאך והגר"מ גרוס פסקו להכשיר • במשחטת גלאט עוף של 'העדה' אומרים: "יש פה אינטרסים זרים"

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90

סערת הזריקות בעופות: בעוד כמה מהמומחים לעניני שחיטה אוסרים על שחיטת בד"צ העדה החרדית, אחרים מתירים.

בכשרות בד"צ 'העדה החרדית' - גוף הכשרות הגדול בישראל, מתייחסים אל הטענות כאל נושא ישן שכבר נידון בפני גדולי הדיינים לפני שלושים שנה. לטענתם דבר לא השתנה, ומדובר בדיון שעלה בפני הגאב"ד בעל ה'מנחת יצחק' ועוד.

הנידון הוא היכן להזריק את זריקת החיסון לעופות, הנדרשת לבריאותן. זריקה הניתנת מספר שבועות לאחר פקיעת העוף מהביצה.

בכשרות הרב לנדא, שם ניסו בעבר להימנע מזריקות, מבצעים כיום את הזריקה בכנף, בכשרות שארית באזור החזה-ריאה, ובכשרות 'העדה' בשוק הרגל.

בעוד וב'העדה' טוענים כי דווקא הזריקה באזור הזה, מונעת ספקות וטריפות, כיוון שזריקה במקום אחר עשויה לפגוע באיברים פנימיים, בלי שיוכלו לדעת על זה מבחוץ טרם השחיטה, בכשרות שארית, מתעקש הרב יברוב הנחשב בקרב הציבור הליטאי לבר-סמכא בענייני כשרות, לטעון כי הזריקה בשוק היא הבעייתית.

'העדה' הבהירה שבוע שעבר, כי הם ממשיכים לסמוך את ידיהם על העופות, והכל נבדק שוב, בפני כמה מהרבנים והמומחים, והציבור יכול להמשיך ולסמוך על גוף הכשרות הגדול.

גורם המעורה בענף, אומר ל'בחדרי' כי מאחורי הקלעים ישנם גם חישובים כלכליים. של גופי כשרות מתחרים,

בכלל, הוא אומר, "הבעיה המרכזית בפיצול במיקומי הזריקות, היא בלולים - כל בעל לול קובע על פי מיקומי הזריקות, הלכה למעשה לאיזו כשרות הוא מוכר את העופות, ובמקרה ולא הצליח לקחת את כל העופות, בהתאם לדרישה בשוק, הוא מפסיד כסף, כיוון שכשרות אחרת לא תיקח עופות שלא קיבלו את הזריקה בהתאם להוראות הכשרות המקובלות אצלה".

עובדים במפעל "גלאט עוף" העומד בין היתר בעין הסערה בהיותו תחת הכשרות בד"ץ העדה החרדית אומרים בשיחה ל'בחדרי חרדים' "אנחנו לא מבינים על מה המהומה, מדובר בזריקות שכבר ניתנות 32 שנה משנת תשמ"ד וכך גם ימשיך להיות, אנחנו עושים הכול בהוראת הרבנים. העופות מגיעים אלינו מהלול שם הם מקבלים את הזריקות. מפתח המפעל לא נעשה שום דבר, לנו אין שום שייכות לדבר הזה, הכול כפי שהיה מאז ומקדם ובהוראת הרבנים".

"הלוואי והיינו מבינים מה עומד מאחורי הסערה היום. אין ספק שיש כאן אינטרסים צרים ופוליטיים שהלוואי ויכולנו לדעת מה הם". אומרים העובדים.

יש אוסרים ויש מתירים
בתשובה לשאלת ראש ישיבת גרודנא הגאון רבי משה שמידע ענה הגר"ש אויערבאך: "לאחר שבדקתי את הנושא מכל צדדיו, אין לחשוש כלל ומותר לאכול את העופות".

ישיבת גרודנא נתמכת על ידי איש העסקים יעקב לבין שבין היתר תורם את ארוחות הישיבה מהקייטרינג שברשותו, שבהכשר העדה החרדית.

גם בבד"ץ חניכי הישיבות שבראשות הגאון רבי מרדכי גרוס הבהירו דייני הבד"ץ שהתכנסו לדון על הטענות וקבעו: "מדובר בטענות סרק - אין כל חשש בעופות של 'העדה החרדית', והכל בתכלית ההידור".

הגרמ"מ קארפ מרבני העיר מודיעין עילית ענה לשואלים ואמר כי: "העופות כשרים למהדרין. הגורמים שמפיצים שמועות נגד 'העדה החרדית' - הביאו לפני עופות שלטענתם הם טרפות. לאחר שבדקתי אותם נמצאו כשרות לחלוטין".‏

הנושא נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' לפני עשרה ימים ועורר סערה גדולה מאוד בכל החוגים.

בחלק מן החסידויות קראו שלא לאכול את העופות, הכל החל מהוראת הגאון רבי נחום יברוב אשר יצא במכתב להסביר מדוע לדעתו נאסרו העופות בשל הזריקות.
עופות העדה החרדית זריקות הרב יברוב שחיטה גלאט עוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד