ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

'מדגם' מציג: מצעד העיתונים החרדיים

סקר שערכו מנו גבע ומינה צמח מעלה כי העיתון החרדי "משפחה" מוביל בקריאה בסופי השבוע ולאחריו "מרווה לצמא" ו"המודיע" • שבועון כפר חב"ד מוביל את השבועונים החסידיים-מגזריים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

שוק העיתונות החרדית ידוע כסוער מטבעו, וככזה שהתחרותיות בו רבה. כבר אמר מי שאמר, שאין עוד מגזר בעולם שמנפק ארבעה עיתונים יומיים, שבעה עיתונים שבועיים, ועוד שלל מגזינים מגזריים ותת-מגזריים - ועוד היד נטויה. ועוד לא דיברנו על תחנות הרדיו אתרי החדשות באינטרנט.

הדריכות והמתח בעיתונות החרדית מגיעים לשיאם בתקופה שבה מתפרסמים סקרים הבודקים את נתוני החשיפה בעיתונות החרדית ומדרגים את העיתונים לפי אחוזי חשיפה. לסקרים הללו מיוחסת חשיבות יתרה, במיוחד לנוכח העובדה שמשרדי הפרסום מתייחסים ברצינות לסקרים מן הסוג הזה ומחלקים את עוגת הפרסום בהתאם לנתוני החשיפה שלו זוכה כל כלי תקשורת.

סקר חדש שנערך על ידי מכון 'מדגם', בראשותם של יו"ר איגוד מכוני המחקר הישראלי מנו גבע וד"ר מינה צמח, ושמתפרסם בזאת בפרסום ראשון - עושה סדר בנתוני החשיפה של העיתונות החרדית. מדובר בסקר עומק בהשתתפותם של 500 נסקרים המהווים מדגם מייצג של המגזר החרדי בגילאי 18 ומעלה. הסקר נערך בקרב כל החוגים ושכבות המגזר החרדי ברחבי הארץ. הסקר כלל מגוון שאלות ממוקדות, שתכליתן להשיג את התוצאה המדויקת באופן המרבי.

מנו גבע, מנכ״ל מכון המחקר 'מדגם' ויו"ר איגוד מכוני המחקר הישראלי, אומר בעקבות ביצוע הסקר: "העיתונות החרדית היא שוק תוסס ודינמי, עם ריבוי גדול של מגזינים ועיתונים שיוצאים לאור בקביעות וזוכים לתשומת לב מגזרית גבוהה במיוחד.

"במידה רבה", אומר גבע, "רשות הרבים החרדית משתקפת בעיתונות החרדית, וסדר היום של המגזר נקבע בזירה הזאת. סקירת נתוני החשיפה של העיתונים הנפוצים במגזר החרדי היא עבורנו משימה מרתקת ומאתגרת, ואנו מקווים להמשיך בכך גם בעתיד".

תעלומת 'הפלס'
חלק מהנתונים תואמים, פחות או יותר, את נתוני TGI, ואילו חלקיהם האחרים מפתיעים ומשנים את התמונה המסורתית והמקובלת.

אחת ההפתעות המשמעותיות שעולות מהסקר, מתייחסת לעיתון 'הפלס' - בטאון הפלג הירושלמי השנוי במחלוקת ואשר קיומו מעורר אמוציות משלל כיוונים. 'הפלס' מחלק את מהדורת סוף השבוע שלו בתפוצה רוויה וחינמית בריכוזי המגזר. למרות זאת, הסקר מציג תוצאה דלה עבור העיתון - 5.5 אחוזי חשיפה בלבד, פחות אפילו מעיתון 'בקהילה', שנמכר בכסף מלא וזוכה ל-8.0 אחוזים.

אנשי 'הפלס' יכולים להתנחם בכך שגם 'יתד נאמן' - היריב הגדול והעיקרי שכדי לקרוא עליו תגר נוסד העיתון - מקבל תוצאה נמוכה מזו שאליה הורגל בסקרים שנעשו בשנים האחרונות: 'יתד' עומד על 14.8 אחוזים בלבד. ההסבר לכך נעוץ באופי הסקר של 'מדגם' - שמיקד את הנשאלים בעיתונות סוף השבוע בלבד, בעוד העוגן המרכזי של 'יתד נאמן' נעוץ במהדורת יום ג' של העיתון, שמחולק חינם בריכוזים החרדיים וזוכה לתפוצה גבוהה.

גורמים בענף העיתונות מסבירים זאת בכך שבסקרי TGI, שממצבים את 'יתד נאמן' במקום גבוה יותר - ייתכן שלא נעשית אבחנה בין אחוזי החשיפה של מהדורת אמצע השבוע לבין אלה של סוף השבוע, וזאת עקב הקושי של נשאלים רבים להבחין ביניהם.

לעומת זאת, במערכת 'משפחה' יכולים לחייך מאוזן לאוזן: נתוני הסקר ממשיכים להציב את 'משפחה' בראש טבלת החשיפה עם נתוני חשיפה מחמיאים של 22 אחוזים, הרבה לפני כולם. למעשה, 'משפחה' מקבל את המקום הגבוה, כעיתון החרדי הנקרא ביותר, בעוד שכל השאר מזדנבים הרחק מאחוריו. בנוסף, 'משפחה' הוא העיתון החרדי היחיד שחוצה את רף 20 אחוזי החשיפה, נתון מחמיא לכשעצמו.

בגזרת היומונים, מוביל דווקא 'המודיע'. היומון החסידי המזוהה עם 'הסיעה המרכזית' באגודת ישראל ממשיך לשמור על מעמדו כביטאון היומי הנקרא ביותר, עם 17.2 אחוזי חשיפה בסופי שבוע, ומותיר מאחור את 'יתד' הליטאי ואת המתחרה החסידי 'המבשר', שזוכה ל-10.9 אחוזים.

הסקר מתייחס לעיתונים שמעולם לא נכללו בסקרי TGI, דוגמת 'מרווה לצמא' - מגזין א-פוליטי שעוסק במאמרים, בתוכן חינוכי ובסיפורים בהמשכים לכל המשפחה. 'מרווה לצמא', שמחולק בעיקר למנויים, מקבל את המקום השני והמכובד עם 19.1 אחוזים.

ביטאון ש"ס, 'יום ליום', ממוקם במקום שלפני האחרון, עם 3.1 אחוזי חשיפה בלבד - פחות מ'כפר חב"ד' שזוכה ל-3.3 אחוזים - ואילו 'שעה טובה' שומר בבטחה על המקום האחרון, כעיתון החרדי עם נתוני החשיפה הנמוכים ביותר, בתוצאה זניחה של 22.7 אחוזי חשיפה.

כאמור, לנוכח העובדה שהסקר מתמקד בעיתונים הנקראים בסוף השבוע בלבד, לא נכללו בו עיתונים נוספים, דוגמת 'מרכז העניינים' (שמחולק חינם ביום ב') ו'קו עיתונות דתית' (שמחולק חינם ביום ד'). האם הסקר הבא מבית 'מדגם' יתייחס גם לעיתונים אלה? אנחנו נהיה כאן כדי לעדכן.

להלן נתוני החשיפה בפרסום ראשון:
'משפחה' - 22%
'מרווה לצמא' - 19.1%
'המודיע' - 17.2%
'יתד נאמן' - 14.8%
'המבשר' - 10.9%
'בקהילה' - 8%
'הפלס' - 5.5%
'כפר חב"ד' - 3.3%
'יום ליום' - 3.1%
'שעה טובה' -%2.7
משפחה בקהילה עיתון המודיע יתד נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד