כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מה חשב זאב ז'בוטינסקי על הרפורמים?

ח"כ ישראל אייכלר הפתיע וחשף מאמר נגד הרפורמים אותו כתב זאב ז'בוטינסקי: "אין לתנועה הזו זכות קיום"

זאב זבוטינסקי
זאב זבוטינסקי

סערת הרפורמים: ח"כ ישראל אייכלר חשף הערב (ב'), מסמך המציג את דעתו של זאב זבוטינסקי על הרפורמים.

"היה היה סופר בוורשה", סיפר אייכלר, "קראו לו זאב ז'בוטינסקי. ב-1932 הוא פרסם מאמר ביידיש "ריפארם אידנטום". שם הוא כותב: "דבר אחד אני יודע בבירור, שכל התנועה הרפורמית, עם כל ענפיה, הגרמנית, האמריקאית והבריטית, מבחינה היסטורית היא ברכה לבטלה.... בעולם האורתודוקסי יש הרבה דברים שאני לא אוהב. לכן הריפורמים היו אמורים למצוא אצלי סימפתיה. אבל, קשה מאוד להרגיש סימפתיה לדבר שאין בו ממש.

"קשה מאוד להרגיש סימפתיה לדבר שאין לו שום זכות קיום וחיות. הוא לא משחק תפקיד בפיתוח העם היהודי, ואינו יותר מ"הובי", כמו אסיפת בולים", כך אמר ז'בוטינסקי. "הרעיון היחיד שלהם זו ההתבוללות. אם הרפורמים לא היו קושרים את הרעיונות שלהם עם הרעיון הנמוך והפחדני של התאבדות של עם והתבוללות, אז אולי היה נתפס הרעיון החדשני. אבל שום תכונה לא יכולה להצדיק אותה או לעזור לה כשהשורש והמהות שלה הם התבוללות, אסימילציה. התמצית של הריפורמה היא להתערבב בין העמים הזרים ולספוג את התרבויות שלהם".

"אני שואל, אדוני ראש הממשלה ואנשי הליכוד הדוגלים בדרכו של ז'בוטינסקי, למה אתם לא מבינים מה שהבין ז'בוטינסקי, שהוא לא היה חרדי. הוא ידע שלעומת התנועות הקומוניסטים והבונדיסטים, שהשפיעו על העם. הריפורם תורם רק להתבוללות", שאל אייכלר.

"בכותל המערבי משחקים באש", הוסיף, "העולם כולו חרד מפני פיצוץ בכנסיות הנוצריות בעיר העתיקה ושומרים על הסטטוס-קוו שם במשך מאות שנים. אין מוסלמי אחד בעולם שיעיז לנסות לשנות את סדרי התפילה באל אקצה. איך הממשלה הזאת נותנת יד להכריז על מלחמת דת במקום המקודש ביותר? זאת חדלות פירעון אידיאולוגית של האנשים שמדברים בשם ז'בוטינסקי".
ישראל אייכלר זבוטינסקי רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד