י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אייכלר: לא ייתכן שנכה ימתין ששה חודשים

חברי הועדה לפניות הציבור שמעו עדות מילד נכה בן שש, שסיפר על המתנתו לכספי חברת הביטוח, והזדעזעו

ח"כ אייכלר, פלאש90
ח"כ אייכלר, פלאש90

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר דנה בפניות של נכים שרכבם נפגע בתאונת דרכים. 62 רכבים נהרסו בשנתיים האחרונות ובמשך חדשים רבים, נותרו הנכים בלי רכב ובלי קצבת ניידות, זאת בגלל הביורוקרטיה בהתחשבנות בין חברות הביטוח לביטוח הלאומי.

הועדה שמעה בזעזוע את דבריו של ילד נכה 100%, בן שש, שאינו יכול ללכת ללמוד ולא לטיפולים, במשך ששה חדשים, בגלל שהרכב של אביו נפגע בתאונת דרכים. מדובר ברכבים שנרכשים מכספי ביטוח לאומי, כסיוע לרכישת רכב.

בוועדה התברר שזמן ההמתנה בהתדיינות בין המוסד לביטוח לאומי לחברות הביטוח לוקח חודשים רבים, שבהם אין לנכה כל אפשרות לצאת מביתו. לא יאומן אך יסופר שנכה שעבר תאונה לא יקבל דמי ביטוח לפני שהביטוח הלאומי ישחרר את השעבוד על הרכב, הביטוח לאומי לא ישחרר את השעבוד לפני שהביטוח ישלם.

הפונים הוסיפו כי רכב הנכה משמש כצינור חיים עבור הנכים הקשים שמרותקים לכיסאות הגלגלים. לפעמים אף למיטות המיוחדות ברכב. ללא הרכב הצמוד הנכים נשארים כלואים בבתיהם. נכים קשים לא יכולים לקבל רכבים חלופיים, בהשכרה, כפי שקיים במקרים של "טוטאלוס" עד להתחשבנות הסופית, בגלל האבזור שזקוקים לו ברכב.

מנהלת אגף נכות בביטוח לאומי אמרה כי "חלק מהפתרון הוא במגרש של חברות הביטוח. חלק אחר צריך לשנות את הסכם הניידות. לפי ההסכם היום אי אפשר להנפיק אישור לרכישת רכב חדש לפני שהם החזירו את הכסף... (הביטוח לא מוציא כסף לפני שאין שחרור שעבוד) אם היה סעיף מתאים בהסכם זה יקצר את ההליך. לא מדובר בעלות תקציבית כי המשפחה זכאית להטבה הזו. זה מצריך אישור מנהלי של משרד האוצר. אפשר לבטל את שיעבוד הרכבים הקיים היום כי הוא ארכאי וגורם רק לסיבוך הליכים. לצערנו, הקצבה נועדה לממן את אחזקת הרכב, כשאין רכב הקצבה יורדת. אנחנו נותנים כסף, אנחנו לא יכולים לספק רכבים חלופיים".

סמנכ"ל אורגל סוכנות ביטוח טענה כי לחברות ההשכרה אין רכב חלופי שיכול להסיע את הנכה. "אנחנו בקשר עם חברה יחידה שיש לה 6 רכבים מתאימים כאלה. אפשר לתת אותם מקסימום ל-30 יום. חברת הביטוח יכולה להוציא צ'ק למוסד לביטוח לאומי, אבל המוסד לביטוח לאומי לא מוכן לקבל צ'קים. הרבה פעמים אין לנו תקשורת ישירה עם המוסד לביטוח לאומי כדי לעזור ללקוח".

לבקשת יו"ר הועדה הודיעה נציגת אורגל במקרה הספציפי הנדון, כמחווה של רצון טוב לממן, על חשבונם, עוד 30 יום בדמי ההשכרה. גם יו"ר תאגיד חברות הביטוח הודיעה כי תפנה לחברת הביטוח מנורה לממן לפנים משורת הדין עוד חודש, עד שהילד הנכה יקבל את הרכב החדש.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בסיכום הדיון: "אנחנו נפנה למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי בבקשה להסיר את שיעבוד הרכבים ברכבי נכים. כמו כן יש להמשיך בקצבת ניידות מלאה עד שיגיע רכב חדש לנכה. אנחנו מבקשים מחברות הביטוח לספק רכב חלופי עד שהנכה יקבל רכב חדש. רשמנו את הודעת חברת אורגל לתת במקרה הספציפי הזה ל30 יום נוספים. נפנה גם למשרד התחבורה לזרז את עבודת השמאים המעכבים את רכבי הנכים".
ישראל אייכלר חברות ביטוח פיצוי נכים ביטוח לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד