כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

כל האמת שאת צריכה לדעת על חומצה פולית

לפני כמעט 20 שנה ארגוני הבריאות בעולם גילו שתוספת חומצה פולית לנשים מורידה את הסיכונים למומים בתינוקות • יצאה המלצה גורפת להוסיף זאת למזון • אז המומים פחות אבל סיכונים לחלות בסרטן עלו - איך זה מסתדר?

כל האמת שאת צריכה לדעת על חומצה פולית

כל אישה בשנות הפוריות יודעת שהתוסף הראשון שהיא צריכה לקחת הוא ויטמין B9, או בשמו הנוסף: חומצה פולית. מדוע מדובר בוויטמין כל כך חשוב - במיוחד לנשים בשנות הפוריות?

ובכן לפני כמעט 20 שנה ארגוני הבריאות בכל העולם גילו שמתן תוספת של חומצה פולית לנשים מורידה את הסיכונים למומים בתינוקות. התוצאות לגבי הנושא הזה היו כל כך חד משמעיות שארגוני בריאות בכל העולם יצאו בהמלצה גורפת להוסיף חומצה פולית לכל מזון אפשרי. וכך היה. עד היום מזונות רבים מועשרים בחומצה פולית, החל בקמח, דגני בוקר, חטיפים, משקאות קלים ועוד. להוספה של חומצה פולית למוצרי המזון הייתה הצלחה, שהביאה להפחתה דרמטית במומים בצינור העצבי בקרב תינוקות.

בעקבות הכנסת החומצה הפולית למזון אכן חלה ירידה דרמטית במספר העוברים שלקו במומים אבל מאוחר יותר גילו, שנשים שנוטלות חומצה פולית העלו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן. רגע, מה?

מחקר מ 2006 שעקב אחרי מעל 25,000 נשים, מצא שנשים שצרכו מולטי-ויטמין המכיל חומצה פולית הגדילו את הסיכון שלהן לסרטן השד ב 20%-30%. אז מה עושים? לא נכנסים להריון? לא דואגים להתפתחות העובר? ואיך בכלל ויטמין יכול להזיק כל כך לגוף שלנו? הרי הגוף זקוק לוויטמינים כדי לשרוד לא?



זה נכון, אבל רק משום שאנחנו בני האדם חייבים להתחכם כל הזמן. נתנו לנו ויטמינים ומינרלים מצוינים בטבע ואנחנו מתעקשים לרקוח ויטמינים סינטטיים בעצמנו ולדחוס אותם לתוך כדורים קטנים.
ויטמין B9 נמצא בטבע, הוא התיישב על העלים הירוקים שיש בכל מקום ולא קשה לגדל או לקנות. התפקיד שלנו זה רק לאכול אותם ויש לנו את כל החומצה הפולית הטבעית שאנחנו צריכים.


האותיות הקטנות שעושות את ההבדל

מסתבר שיש הבדל מהותי בין החומצה הפולית הטבעית (נקראת (Folate/ TetraHydroFolate), לעומת החומצה הפולית הסינטטית (Folic Acid) המוכנסת לתוספי תזונה ולדגני הבוקר.

חומצה פולית טבעית נמצאת באופן טבעי במזונות כמו: עלים ירוקים כהים (תרד, ברוקולי, מנגולד..), דגנים מלאים, במיה, אספרגוס, קטניות ועוד. או בתוספי תזונה שמשתמשים רק בחומצה הפולית הטבעית. ואילו חומצה פולית סינטטית אינה קיימת בטבע אלא בייצור סינטטי של תרופות ותוספי תזונה.

חומצה פולית טבעית קשורה לקבוצת מתיל. משמעות הדבר היא שמדובר בצורה פעילה של הוויטמין ולכן היא יכולה להיספג בגוף באופן מידי. לעומת זאת חומצה פולית סינטטית אינה מחוברת לקבוצת מתיל. כלומר אנזים מסויים בגופנו צריך להתחבר לחומצה הפולית הסינטטית ולהפוך אותה לחומצה פולית טבעית.

אצל רוב האוכלוסייה האנזים הזה לא קיים, ולכן כמות גדולה של חומצה פולית שאינה מתפרקת גורמת לנזק בתאי הגוף ומעודדת יצירת תאים ממאירים המעלים את הסיכון לסרטן השד.


חומצה פולית בשילוב עם B12. אם כבר אז כבר

אז הבנו שאם כבר נוטלים חומצה פולית אז היא חייבת להיות טבעית, אבל מדוע חשוב לשלב חומצה פולית עם B12? משום שיש להם זוגיות טובה. הם פשוט משתפים פעולה ומייצרים יחד תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון ללקות במחלות לב וגם תורמים לתהליך המתילציה.

אבל מעבר לזוגיות טובה יש עוד סיבה חשובה לשלב אותם. B12 וחומצה פולית מתחרים על אותם קולטנים בגוף. נטילה של אחד מהם בלי השני עלולה לחבל בתוצאות הבדיקות. הרופא שלכם יראה ערכים לא נכונים שיספקו עדות שקרית לכך שהכל בסדר ואין מחסור. והרי העדר המודעות לקיומה של בעיה הוא הסכנה הכי גדולה להחרפתה.

פרופ' בן עמי סלע מהחוג לגנטיקה מולקולארית וביוכימיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב ומנהל המכון לכימיה פתולוגית במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר, מעיד על עצמו שהוא חי ונושם חומצה פולית עוד משנות ה-90 ומדבר על תהליך המיסוך בין B12 וחומצה פולית. לדבריו "רצוי תמיד לצרוך חומצה פולית ביחד עם B12 (במינון יומי של 2.4 מיקרוגרם) שהיא רמת ויטמין זה בתכשירי קוקטיל הוויטמינים. נטילה של חומצה פולית לבדה לאורך זמן, עלולה למסך מצב של אנמיה על רקע חסר בוויטמין B12 וכך עלול להיווצר מצב בו אדם נמצא זמן רב בחסר של B12 מה שעלול לגרום לתסמינים נוירולוגיים קשים ולעתים בלתי-הפיכים".

חברת אקוסאפ הישראלית השיקה בארץ לאחרונה את ה B12 MAX ACTIVE, מדובר בויטמין B12 בנגזרת הטבעית ביותר שלו (נקראת מתילקובלמין), יחד עם חומצה פולית טבעית (Folate). הוא טעים במיוחד (בטעם פטל) בטוח לנשים בהריון, לתינוקות, ילדים ולגיל השלישי. המוצר אינו מכיל סוכר, חומרים סינטטיים, משמרים או שאר אלרגניים.
עשוי מחומרים טבעיים בלבד, ובספיגה גבוהה במיוחד.

הטבה מיוחדת
40 ש"ח הטבה בקניית זוג B12 MAX ACTIVE
ותיק בד אקולוגי במתנה.

קישורים:
לפרטים נוספים
אקוסאפ חומצה פולית חומצה פולית לנשים ויטמין B12 תוספי תזונה בהריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד