כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

דיון בכנסת: גם חילונים רוצים זקן

ח"כ יואב קיש על רפורמת גידול הזקנים בצה"ל: לאפשר לחילונים לגדל זקן ובלבד שהדבר יעשה בנהלים מוגדרים

יואב קיש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יואב קיש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחרונה קבע צה"ל נהלים חדשים לגידול זקנים. בעקבות ההחלטה עלו טענות רבות מצד חילונים ודתיים כאחד בגין אפליה. לאור ההסתייגויות הרבות ערכה היום (שלישי) ועדת המשנה לכוח אדם בועדת חוץ ובטחון בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) דיון לבחינת החלטת צה"ל בנושא.

לטענת רמ"ט אכ"א, תא"ל גדי אגמון: "מאז ומעולם צה"ל ראה קשר ישיר בין משמעת בשגרה לבין משמעת מבצעית. זו הסיבה שלאורך השנים קבענו כללים ברורים בנושא הופעה ובכלל זה, תספורת, לבוש וגידול זקנים. בתקופה האחרונה זיהינו ניצול הולך וגובר של חיילים שגדלים זקנים מסוגים שונים. התופעה התפשטה באופן חריג ביותר ביחידות רבות כשמספר האישורים שניתנו לגידול זקן הגיע ל-25 אלף בקשות. לפיכך החליט הרמטכ"ל לבצע עבודת מטה במטרה למזער את התופעה".

עוד הוסיף תא"ל אגמון כי "כלל הפקודה החדשה קובעת כי אישור יינתן רק למי שגידול זקן הוא חלק מזהותו, אופיו ודמותו. את האישור עצמו יעניק קצין שלישות בדרגת אל"מ בכל אגף או זרוע, בניגוד לעבר שאת האישור נתן קצין בדרגת סא"ל. חשוב להדגיש כי אין לפקודה המעודכנת שום קשר להחלטה לסגור את ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית. ככלל עד עכשיו לא היו מקרי סרבנות בעקבות הנוהל החדש".

לטענת ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) "הפקודה החדשה יצאה עוד בטרם נבחנו מכלול השיקולים הראויים. אי אפשר לפגוע במגזר הדתי רק בגלל שיש מי שמנצל לרעה את הפקודה. מתקבל הרושם שיש כאן התנכלות ופגיעה מתמשכת במגזר הדתי. זה יוצר אנטגוניזם. זה מתקשר להחלטה לסגור את ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית".

למתנגדים לפקודה החדשה הצטרף גם ח"כ אליעזר מוזס (יהדות התורה) שציין כי לאורך ההיסטוריה היהודית "היו מקרים רבים שיהודים מסרו נאת נפשם ובלבד שהם לא יאלצו לגלח את הזקן. אין מה להשוות בין נוהל בעניין תספורת או לק בציפורניים לבין פקודה בנושא גילוח".

תמך בפקודה החדשה ח"כ עפר שלח (יש עתיד) שטען כי "ההתנגדות היא חלק מהתקפה מתואמת על הרמטכ"ל במאבק על סגירתו של ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית. מנסים להבהיר לצה"ל מי באמת מנהל אותו".

יו"ר הדיון, ח"כ יואב קיש סיכם כי "ברגע שמדובר בחייל דתי, גם אם הוא התגייס לצה"ל ללא זקן, אסור להגביל אותו או להתערב. כאשר מדובר בחייל חילוני, יש להגדיר נוהל קונקרטי לגידול זקן, כמו שיש נוהל ברור לאורך העגילים שחיילות יכולות לענוד. חייל שיעמוד באותם קריטריונים יש לאפשר לו לגדל זקן. זו זכותו".
יואב קיש גידול זקן חיילים חילונים פקודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד