כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

משרד החקלאות: מכסות הייצור בחלב וביצים יבוטלו ב-2017

התוכנית לביטול מכסות הייצור ביצים ובחלב ולביטול המועצות החקלאיות נחשפה ב"גלובס" ■ לפי תחשיב שערך משרד החקלאות, יישום הרפורמה יביא לחיסכון של 20.6 מיליארד שקל בשנה לצרכן הישראלי באופן ישיר

  • כ"ט אדר א' התשע"ו
משרד החקלאות: מכסות הייצור בחלב וביצים יבוטלו ב-2017

משרד החקלאות מניע את תוכניתו לביטול מכסות הייצור בביצים ובחלב ולביטול המועצות החקלאיות, כפי שנחשפה ב"גלובס".

לפי לוח זמנים שקבע המשרד, בכוונתו לסיים את המשא-ומתן עם החקלאים על התמיכה הישירה שהממשלה תעניק להם בשל הפגיעה הצפויה, עד לסוף חודש יוני השנה. הכוונה היא להביא את הרפורמה לאישור הממשלה כבר ביולי הקרוב, לבצע את תיקוני החקיקה המתבקשים מכך בהליך מהיר ולהכניס את הרפורמה לתוקף כבר מתחילת 2017, ואולי אפילו קודם.

כפי שנחשף ב"גלובס" מדובר בתוכנית מהפכנית של משרדי החקלאות והאוצר, העשויה לשנות את כל המשק בכללותו. כחלק מהתוכנית, הכוונה היא גם לבטל את כל המכסות ולפתוח את השוק באופן הדרגתי ליבוא מלא של מוצרי מזון. במסגרת התוכנית יבוטלו המועצות הפועלות היום מתוקף החוק, ובראשן מועצת החלב, מועצת הלול ומועצת הצמחים. ל-3 מועצות אלה יש סמכויות חוקיות. גם יתר המועצות הפועלות היום מתוקף החוק, אך נעדרות כל סמכויות, יבוטלו. כך למשל יבוטלו מועצת הגפן והיין, מועצת אגוזי אדמה, מועצת הכותנה ומועצת הדבש.

לפי תחשיב כלכלי שערך משרד החקלאות, יישום הרפורמה יביא לחיסכון של 20.6 מיליארד שקל בשנה לצרכן הישראלי באופן ישיר, כאשר החיסכון העקיף יכול להגיע גם ל-3.25 מיליארד שקל.

השבוע סיימו משרדי החקלאות והאוצר את המשא-ומתן עם החקלאים בכל הנוגע לפתיחת השוק לתקופת הפסח, במסגרתו הוסכם כי החקלאים יקבלו פיצוי של 78 מיליון שקל. 37 מיליון שקל מתוכם יינתנו למגדלי הדגים, כאשר 12 מגדלי דגים גדולים, האחראים ל-80% מהדגה המקומית, צפויים לקבל פיצוי של 2.5 מיליון שקל כל אחד.

החקלאים רואים בהסכם הזה ניצחון מוחץ בשל הפיצוי הגבוה עליו הוסכם. ואולם, גורם בכיר בממשלה אומר ל"גלובס" כי ההחלטה ללכת לקראת החקלאים בפיצוי היא אסטרטגית. לדבריו, "היה שווה לנו לתת להם הרבה כסף לפסח כדי שהם יסכימו. זה לא מעניין אם המחירים יירדו לפסח, אלא מה שחשוב הוא שהחקלאים מבינים שהממשלה מוכנה לתת להם שקל כנגד שקל על כל הפסד שייגרם להם".

במשרדי החקלאות והאוצר מעריכים גם כי בכל מקרה התמיכה הישירה שתינתן לחקלאים תשתלם בסופו של דבר. באופן מפתיע, למשרד החקלאות אין נתונים מדויקים על מספר החקלאים בישראל, וההערכה היא כי ישנם 6,000-11,000 חקלאים. נתונים מדויקים קיימים רק בהתייחס למגדלי הביצים (ישנם 1,050 מגדלי ביצים) ולבעלי הרפתות. גם בהנחה שישנם 10 אלפים חקלאים שיקבלו תמיכה ישירה מידי חודש עד סוף חייהם, ההערכה היא כי עלות תמיכה זו היא כ-1.5 מיליארד שקל. לדברי בכיר בממשלה, גם אם התמיכה תגיע לסכום גבוה יותר, הרי שהדבר מצדיק את המהלך.
מכסות ייצור משרד החקלאות מועצות חקלאיות צרכן הישראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד