י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עשרה ילדים חרדים מחפשים משפחת אומנה

עד לא מזמן זה היה נפוץ בקרב המשפחות החרדיות, ולרשויות הרווחה היה מאגר מרשים מקרב הריכוזים החרדים • כעת מחפשים בעמותות משפחות אומנה חרדיות, שיצרפו לחיקן ילדים שנולדו לבית חרדי, ולא יכולים להמשיך לגדול בו

תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה

להציל נפש אחת מישראל: עשרה ילדים ונערים מהמגזר החרדי, שהוצאו מבתיהם על ידי שירותי הרווחה לאחר שהוריהם התגלו כחסרי יכולת לגדל אותם, ממתינים בימים אלו למשפחות אומנה חרדיות שיעניקו להם הזדמנות לגדול בבית חם.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עמותות הרווחה מחפשת משפחות שיסכימו להיות בית אומנה בעבור אותם ילדים, "הפניות להשמת ילדים מתרבות ואין לנו מספיק משפחות" אומרים גורמים המטפלים בנושא.

המשבר שבפניו עומדים הילדים הללו הוא גדול הרבה יותר מילד רגיל. בעוד לילד חילוני שנאלץ לצאת מביתו, אם משום שהוריו לא יכולים לגדלו ואם עקב הזנחה או סיבות אחרות, יכול להשתלב בפנימייה או במשפחה ישראלית אחרת, לילד חרדי האפשרות הזו לא קיימת - בשביל ילד חרדי שגדל בסביבה ובמשפחה חרדית, כל שילוב שלא במקום כזה יהיה אסון. וברשויות הרווחה עושים הכל כדי שזה לא יקרה.

בין המקרים הדחופים ביותר שממתינים, הוא יוסי (שם בדוי), בן ה-13, שאימו הייתה חולה מאוד ומאושפזת במשך שנים בבתי חולים, ואביו טיפל בה במסירות ונעדר שעות ארוכות מהבית. למרבה הצער, האם ע"ה נפטרה ואביו נכנס למשבר קשה, כך שהוא אינו מסוגל עוד לטפל בבנו.

מדובר בילד בן 13, שבדרך כלל קשה יותר למצוא משפחת אומנה בגיל כזה. אך להבדיל ממקרי רווחה אחרים, כאן לא מדובר בילד שעבר התעללות או הזנחה. הוא קורבן לסיפור חיים קשה מאד, כאשר במשך שנים על אף ששני הוריו היו בחיים, אביו עסק בטיפול באמו, וכשנפטרה - האב נשבר לרסיסים, ופנה לרשויות בבקשה שידאגו לבנו.

יוסי ממתין כבר זמן ארוך שתימצא עבורו משפחה אומנת. כאמור, הקושי במציאת משפחה עבורו נעוץ בגילו, שנחשב מתקדם יחסית. אם לא תימצא ליוסי משפחת אומנה בשבועות הקרובים, רשויות הרווחה ייאלצו להעביר אותו לפנימייה, והוא יאבד את הסיכוי האחרון שלו לגדול במשפחה נורמטיבית, עם אמא ואבא, אחים ואחיות.

למרבה הצער, מלבד יוסי יש עוד 9 ילדים מהמגזר החרדי, חלקם אחים, הזקוקים למשפחות אומנה חמות ואוהבות, שיעשו מצווה ויעניקו להם בית חם. השאיפה היא, להשאיר את האחים יחד, על מנת שיוכלו לתמוך האחד בשני ולגדול יחד. אולם באם לא ימצאו משפחה שתקלוט אותם יחד יאלצו להפרידם.

עשרת הילדים והנערים, מחפשים כמובן להיקלט לבית חרדי - בדומה לבית בו גדלו, אולם אם לא ימצא עבורם בית כזה, יעברו להתגורר אצל משפחות אומנה ממשפחות דתיות, או חלילה חילוניות, ולא באווירה ובקהילה אליה התרגלו.

רונית אדלר, מנהלת שירות אומנה באזור המרכז בעמותת 'אור שלום', מספרת ל'בחדרי חרדים': "חשוב לנו מאד הילדים ימצאו משפחה חרדית לגדול בה. אפשר לשלוח אותו לפנימיה או למשפחה אחרת, אבל לא צריך לספר לך מה זה אומר בשביל ילד חרדי כזה דבר. אלו ילדים שצריכים משפחה, ואנחנו נעשה הכל כדי למצוא להם משפחה כזו".

בעבר, עד לפני 15 שנה, היו שירותי האומנה מרוכזים על ידי המדינה. רשויות הרווחה ניהלו את מציאת משפחות האומנה ואז בבני ברק היה מאגר גדול של משפחות שמוכנות לקלוט אליהן ילדים. מאז ההפרטה החלו עמותות פרטיות, שמתוקצבות על ידי הרווחה, לדאוג למשפחות האומנה, והחיסרון במשפחות חרדיות החל להיות מורגש.

יש לציין כי משרד הרווחה משקיע 230 מיליון שקלים בשנה לסיוע ותמיכה במשפחות האומנה ומעניק לכל משפחה תקציב חודשי להוצאות גידול הילד, וזאת במטרה שהאומנה לא תהפוך לנטל כלכלי על המשפחה. המשרד מממן את כל צרכיו הפיסיים והרגשיים של ילדי האומנה, החל מטיפולים רפואיים וטיפול רגשי, וכלה בחוגים ושיעורים פרטיים.

המשפחות שיזכו לשמש כמשפחות אומנה, יעברו קורס הכשרה וגם ילדיהם יזכו לסדנת הכנה לקראת קליטת ילד חדש בבית. עובדת סוציאלית תלווה את המשפחה לכל אורך הדרך, ותסייע בפתרון קשיים ודילמות בתהליך האומנה. בנוסף, עם קליטת הילד במשפחה חדשה, זכאי אחד ההורים לחופשת לידה על פי חוק.

משפחות המעוניינות לשמש כמשפחות אומנה מוזמנות לפנות לעמותת 'אור שלום' בטלפון 03-5417000 או במייל [email protected].

משפחת אומנה אור שלום שירותי הרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד