כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

טאבו הלידות השקטות - התופעה

בשבוע 32 הבינו אבי ושבי שהם איבדו את העובר - שכבר כמעט היה הילד שכה חיכו לו • 70 לידות שקטות מתרחשות מדי חודש ברחבי ישראל, אז מדוע לעתים נדמה שאצל החרדים יש יותר? • צוות מומחים מסביר על התופעה הכואבת של לידות שקטות

לידות שקטות תמונת אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט/פלאש90
לידות שקטות תמונת אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט/פלאש90

כשלושה חודשים לאחר שנישאו, גילו אבי ושבי (שמות בדויים) ששבי בהריון. השמחה וההתרגשות הפכו לגדולים יותר ככל שהתקדמו החודשים. כל אות חיים, כל תנועת עובר, כל אולטרסאונד שבו העובר הראה תנועות בידיים וברגליים, הפכו אותם למאושרים ברמות שקשה לתאר. שניהם כל כך ביתיים ורוצים משפחה. "כזה פלא" – היא היתה ממלמלת בהתרגשות כשהכניס אצבע לפה והצג על המחשב עקב אחריו.

הם ידעו שזה בן, וגם ידעו שיקראו לו על שם אבא של אבי, שנפטר בתקופה שבין האירוסין לחתונה, כתוצאה ממחלה פתאומית. "אבל נוסיף לו שם", היתה שבי מהרהרת בקול. "כי אבא שלך נפטר צעיר יחסית".
הם לא קנו שום דבר לפני הלידה, אבל היה להם ברור איך הכל יראה.
זה היה בשבוע 32 – רוב ההיריון כבר עבר, וההתרגשות רק הלכה וגברה. קורס הכנה ללידה בעיצומו. יום שישי, שניהם בחופש, החליטו לצאת בבוקר לבית קפה נחמד כדי להחליף אווירה. לקראת השעה 12 כשהיו בדרך לביתם, שחה פתאום שבי: "אתה יודע שאני לא מרגישה תנועות כבר כמה שעות"? אבי ניסה להפגין ידע והמליץ לה לאכול כמה שיותר שוקולד. השעות הבאות היו מלחיצות. לקראת כניסת שבת הם הגיעו לבית החולים. כשהשבת יצאה, משהו בנשמה של שבי כבה. היא איבדה את העובר.

"עמדנו להיות הורים", מתאר אבי בקול שבור. "היה לנו שם, היו לו פנים – ראינו אותו ממש, איך הוא זז ומגיב. איך הוא מת לנו ככה"? הם הרגישו שאיבדו ילד עוד לפני שהספיקו לחבק אותו פעם אחת בחיים. במקום קול בכי משמח של תינוק, היתה בחדר דממה. דממת מוות.

לידה שקטה זה טאבו – ופי מיליון בחברה החרדית
"לידה שקטה זה סוג של טאבו", אומרת רחי היין, מנהלת מרכז פנים בירושלים, המסייע לזוגות בתהליכים של טיפולי פוריות ולידות שקטות. "טאבו, ופי מיליון בחברה החרדית. לחברה יש זיכרון קצר. אחרי שבועיים שנתנו צומי לזוג שחווה את הטראומה, זה נגמר – מצפים ממך לקום ולחזור להיות בן אדם מתפקד מן המניין".

היין מסבירה קצת על לידה שקטה, ומתארת את הנשים שיולדות עוברים מתים וסוחבות אותם ברחם עד לאפשרות להוציא אותן בלידה טבעית, "ואז את באה הביתה בידיים ריקות – ומה את אמורה לעשות"?

יש נשים שעוברות הפלות רבות בחיים, אפילו עשרות, מסבירה היין. לא כולן יזכו להיות אמהות, ויש גם נשים שחוו לידה שקטה או הפלה מוקדמת אחת, ומרגישות כי עולמן חרב עליהן.

70 לידות שקטות מדי חודש ברחבי ישראל
לידות שקטות הוא מושג שלא נוהגים לדבר עליו רבות, אך לידות שקטות מתייחסות לאובדן בהריון וללידות של עוברים שאינם חיים. "מדובר במצב רגשי מורכב במיוחד, המלווה בשרשרת אבדנים, ובנושא שלרוב לא יקבל במה בשל הכובד הרגשי והפחד להעלות אותו למודעות", אומרים מומחים של בית החולים "מעיני הישועה". מיילדת בכירה בבית החולים, חיה שרה רפאלוביץ', מסבירה מדוע נראה לפעמים כי במגזר החרדי ישנן יותר לידות שקטות: "הרבה פעמים מתרחשת הפלה בשבוע שלפי הרפואה נקרא כבר לידה. ההפלה מתקיימת משום שהזוג קיבל הודעה שממצאי בדיקות שערכו, הראו כי התינוק בעל מום והם מוותרים עליו. אצל אישה חרדית האופציה הזו לא קיימת, ולכן תינוקות שלא יחזיקו מעמד, אינם עוברים תהליך יזום של מוות".

ברפואה יש הגדרה מאוד ברורה מהי לידה שקטה. מדובר בשבוע החל מ-24, שאז גילו את גבול החיות. ברגע שראו הישרדות של חיים, קבעו את ההפרדה בין לידה לבין הפלה. עם העולם המערבי גיל החיות עולה, אך בסקירות האחרונות גיל החיות עומד על שבוע 24.

הסיבות ללידה שקטה יכולות להיות מחלות אימהיות כמו לדוגמה רעלת היריון, ויש סיבות עובריות כמו מומים, בעיות עם חבל הטבור, בעיות שלייתיות, תינוק שאין לו זרימת דם טובה לתוך הרחם. וכדומה. "לפעמים מוציאים תינוק והוא מושלם – אתה פשוט לא רואה סיבה", אומרת רפאלוביץ', "רק ה' בשמים יודע".

בבית החולים החרדי נתקלים במקרים שמגיעים ללידות מוקדמות ומתנהגים בהתאם למה שאומרת ההלכה. "הכל תלוי במצב האישה והעובר", מסבירה רפאלוביץ'. "יש גם עניין הלכתי. אם יש לעובר סיכוי או אין לו סיכוי. אם מוצאים מומים חריפים זה גם שיקול. אנשים יותר מבררים, הרבנים יותר מעורבים היום בכל מקרה. אם האישה תלך ותסתבך אז מפסיקים את ההיריון. במקרה כזה האישה מחזיקה משהו שהוא דין רודף".

לידה שקטה היא כל הפסקת הריון מגיל 24 שבועות. לפעמים יש צירים או ירידת מים, וזה יכול להיות גם הפסקת דופק. המקרים הללו יכולים להתרחש בכל שלב וגם בשבוע מאוד מאוחר של ההיריון.

"בארץ ישנן 5 לידות שקטות על כל 1,000 לידות רגילות", אומר פרופסור יוסי לסינג, מנהל אגף נשים ויולדות ב'מעייני הישועה': "בשנה ישנן בארץ כ- 170,000 לידות, בחישוב שנתי יוצא שישנן כ- 70 לידות שקטות בחודש ברחבי ישראל. הסטטיסטיקה כמובן זהה לכל המגזרים ולכל בתי החולים בארץ".


טאבו לידות שקטות הפלה מאוחרת לידה שקטה נשים שעוברת לידה שקטה לידות במגזר החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד