כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ועדת השרים אישרה את חוק המקוואות

למרות הסתייגות כולנו: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה 'חוק עוקף בג"ץ' שיבלום את הפסיקה לטובת הרפורמים

מקווה. צילום ארכיון: י. ישראלי
מקווה. צילום ארכיון: י. ישראלי

המבחן החרדי במאבק ברפורמים: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את חוק המקוואות של ח"כ משה גפני, עליו חתומים חברי הכנסת של יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי.

על פי החוק טבילה במקוואות ציבוריים תעשה רק על פי הנחיות הרבנות הראשית לישראל, ולא כפי שבג"צ קבע, מה שמאפשר גם לרפורמים לערוך את טקסי הטבילה.

החוק עלה להצבעה לאחר כינוס ראשי מפלגות הקואליציה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הישיבה בועדת השרים הופסק הדיון כאשר השרים יעקב ליצמן ויריב לוין והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט שוחחו עם ראש הממשלה נתניהו בנושא, ובסיומו עלה החוק להצבעה ואושר פה אחד ללא מתנגדים.

לבחדרי חרדים נודע כי על פי הסיכום החוק יעלה להצבעה בועדת שרים ויקודם להצבעה בקריאה טרומית ולאחר מכן ינסו להגיע להבנות עם המתנגדים לחוק.

מדובר בהישג לחרדים, כאשר למרות התנגדות גורמים במפלגות כולנו ובבית היהודי, המסתייגים מנוסח החוק המוצע כעת. כאשר ב'כולנו' קיימת גם התנגדות לחוק עקב הפגיעה בפסיקת בג"צ, מה שמעורר התנגדות במפלגה שכזכור התנגדה בעבר לחוקים עוקפי בג"צ, ולחוקים שיחלישו את כוח בית המשפט העליון, הוחלט בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה להעלות את החוק להצבעה בוועדה.

כזכור, בג"צ קבע לאחרונה כי גם לרפורמים תהיה אפשרות לערוך טבילה לגרים במקוואות, בניגוד לדעתה של הרבנות הראשית לישראל. בעקבות הפסיקה יזם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני חוק עוקף בג"צ שיחזיר את הכוח לידי הרבנות הראשית, בניגוד להחלטת בג"צ.

במפלגות החרדיות דורשים לקדם את החוק במהירות עד לסוף מושב החורף של הכנסת, בעוד מספר שבועות. חברי הכנסת של אגודת ישראל לוחצים אף הם בעקבות הוראת 'מועצת גדולי התורה' של 'אגודת ישראל' להביא תשובות בישיבה הקרובה בנושא המאבק ברפורמים.

ח"כ רחל עזריה (כולנו), יו"ר השדולה ליהדות ישראלית, מסרה בתגובה: "חוק המקוואות כפי שמנוסח כרגע הוא בעייתי ועתיד לפגוע בציבור הטובלות. בשל כך, התעקשתי על התחייבות קואליציונית שהטובלות לא תפגענה ממהלך זה בשום דרך. הוחלט שהחוק יקודם לאחר קריאה טרומית רק בהסכמות פנים קואליציוניות והתחייבות שהטובלות יוכלו להמשיך לטבול כפי שנהגו עד כה.״
ועדת השרים חוק המקוואות רפורמים פסיקת בגץ יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד