י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מיילים של הילרי קלינטון, הק.ג.ב וסיפור חובק יבשות

מיוחד ל'בחדרי חרדים': פרשת המיילים של המועמדת לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון, חשפה פרשה מרתקת של היעלמות בן הרבי מבאבוב במרתפי הק.ג.ב, גילוי באוזבקיסטאן ולחץ על נשיא רוסיה פוטין

מיילים של הילרי קלינטון, הק.ג.ב וסיפור חובק יבשות

מה הקשר בין מועמדת לנשיאות ארה"ב, מיילים חסויים ובאבוב? פרשת המיילים של הילרי קלינטון, חושפת פרשה לא נודעת הקשורה לחסידות באבוב, כך לפי מסמך שהגיע ל'בחדרי חרדים'.

בין רבבות דפי הדואר האלקטרוני של הילרי קלינטון - מזכירת המדינה לשעבר ומועמדת לנשיאות ארצות הברית כיום, נחשפו גם מיילים הקשורים לישראל וליהדות ארצות הברית.

אחד המיילים, שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' מתייחס לפרשה בלתי נודעת של היעלמותו במרתפי הבולשביקים, של בן ה'קדושת ציון' מבאבוב הי"ד, אי שם במרחבי ברית המועצות לשעבר.

לפני כשנה, במרץ 2015, התפוצצה פרשת המיילים של קלינטון כאשר התברר כי עשתה שימוש בשרת דואר פרטי לחלק מתכתובות הדוא"ל הרשמיות שלה, בעת שכיהנה כמזכירת המדינה, זאת בניגוד לנהלים המחייבים שימוש בשרת ממשלתי למטרה זו, מטעמי בטחון שדה.

קלינטון מצידה טענה, כי היא הקפידה לעשות שימוש בשרת הפרטי, רק לצורך תכתובת לא מסווגת שחשיפתה אינה מסכנת את בטחון המדינה. בעקבות זאת, הורה בית המשפט לפרסם את כל התכתובות שעסקו במילוי תפקידה, בכפוף לבדיקה האם הם מכילים מידע סודי. כפי שהתברר, אכן חלק מהתכתובת צונזרה וסווגה כמידע סודי.

בשל הפרשה נפתחה חקירה פדרלית המעיבה על המירוץ של קלינטון, המסתמנת כמועמדת המועדפת לנשיאות של המפלגה הדמוקרטית. והנה הסיפור:

המייל לקלינטוןצילום: המייל לקלינטון
המייל לקלינטון

העסקן הדמוקרטי מבקש עזרה
בין אלפי דפי הדואר האלקטרוני, מסתתר אי מייל אחד, שנשלח על ידי העסקן החרדי איש המפלגה הדמוקרטית, נח דיר, למנהלת לשכתה דאז של קלינטון - שריל מילס.

מילס בתורה הפנתה את המייל להילרי תוך שהיא מציינת: "תזכירי לי לדון איתך על השיחה שלי עמו".

דיר שכיהן חבר מועצת העיר ניו-יורק כמייצג של שכונות בורו פארק ופלטבוש וכשופט, הינו בעל קשרים הדוקים עם משפחת קלינטון ואף גייס מימון לקמפיין הבחירות של ביל.

בפנייתו מבקש דיר עזרה לפרשה נשכחת ולא ידועה הכרוכה ל'קדושת ציון' מבאבוב הי"ד.

בפנייתו מציין דיר כי "זו מצווה גדולה, ואני בטוח שסיוע בנושא זה יגן ויעזור לך להצליח בעבודתך.

"הרבנים חיים יהושע ואברהם חיים הלברשטאם ז"ל גורשו בשנת 1943 על ידי הרוסים בשל היותם אזרחים פולניים ללא אזרחות רוסית. הם מתו ממחלת טיפוס בבית הכלא וגופותיהם הועברו לפי עד ראייה לבית קברות במרחק 10 מייל מטשקנט.

"נאמר לנו שיש קולונל בדימוס בנ.ק.וו.ד. (ארגון המשטרה החשאי שקדם לק.ג.ב - י.ה.) אשר לו יש רישומים ואינפורמציה על נסיבות מותם ומקום קבורתם. מספר הטלפון שלו הינו...

"מה שאנו זקוקים לו, זו לא עדות בעל פה, אלא מסמכים שיאשרו היכן הרבנים קבורים. עניין זה חשוב מאוד לבני משפחתם ולכל חסידי באבוב".

האדמו"ר מבית חיים יהושעצילום: האדמו"ר מבית חיים יהושע
האדמו"ר מבית חיים יהושע

לא עם הספרדים
מה הסיפור המסתתר מאחורי המייל הזה?

ובכן ה'קדושת ציון' מבאבוב הי"ד, מגדולי האדמו"רים בגליציה, נלכד בידי הנאצים ועוזריהם האוקראינים, בעיר לבוב והוא נרצח על ידיהם בשנת תש"א. בנו בכורו רבי חיים יהושע נמלט יחד עם גיסו, מגזע ה'דברי חיים', הרב אברהם חיים הלברשטאם, לאזור שבשליטה רוסית.

הרוסים בחנו את התעודות שלהם וכאשר התברר כי השניים חסרי אזרחות רוסית הם גורשו כמו פולנים רבים מזרחה - למעמקי רוסיה והרחק מהחזית.

גורלם לא היה ידוע עד שנודע כי לשלטון הסובייטי זה לא הספיק, בשל מעמדם ומשום שעסקו בהפצת תורה, הם סומנו כגורמים המתנגדים לשלטון הקומוניסטי, הם נאסרו והתגלגלו לכלא בטשקנט. כאן בשנת תש"ג הם נפטרו - ונקברו בסמוך לעיר.

רשמית טענו השלטונות שלקו במחלת הטיפוס, ובשל כך מתו. אך גורמים בקהילה המקומית טענו שעברו עינויים קשים בכלא, והם אלה שגרמו למותם.

מי שאיתר לראשונה את מקום קבורתם המשוער היה הרב ישראל גבאי מ'אהלי צדיקים' שמספר ל'בחדרי חרדים' על האירוע:

"כבר לפני עשרים שנה, ביקרתי בטשקנט ושם שמעתי על הפרשה. שאלתי איפה הקברים? ולקחו אותי למקום מרוחק יחסית, לא בבית הקברות המרכזי של הקהילה. חברי הקהילה הסבירו לי שאצלם מקפידים שלא לקבור אשכנזים באותו בית קברות של הספרדים. כך שקברו אותם בבית קברות אשכנזי המרוחק במקצת. הראו לי היכן הקבר והקמנו מצבה על קברם".

הרב גבאי בטשקנט. צילום: אהלי צדיקיםצילום: הרב גבאי בטשקנט. צילום: אהלי צדיקים
הרב גבאי בטשקנט. צילום: אהלי צדיקים

המרדף אחרי מסמכי הק.ג.ב.
אבל זה היה רק תחילתו של הסיפור:

"לאחר זמן מה", הוא ממשיך ומשחזר, "קיבלתי טלפון מארצות הברית, והתברר לי שלבנו בכורו של ר' חיים שייע ז"ל, יש משפחה ששרדה. בנו שהיה אז ילד קטן עבר את השואה בשלום והגיע לניו יורק". הבן, יבלט"א, הרב יעקב יוסף הלברשטאם, הקים בבורו פארק חצר חסידית על שם אביו בשם 'בית חיים יהושע'.

בנו, של האדמו"ר - הקרוי על שם הנפטר - הינו הרב חיים יהושע הלברשטאם, האדמו"ר מסאטמר-מונסי, הוא גיסם של האדמו"רים האחים לבית סאטמר ועומד בראש קהילה של כ-400 משפחות במונסי ובראשות ישיבה גדולה ומוערכת.

"אני לא ידעתי תחילה שנותרו בני משפחה", ממשיך ומספר הרב גבאי, "וכמובן ששמחתי לשמוע זאת. סיפרתי לאדמו"ר על המצבה שהקמנו, הוא נסע לשם לא מזמן, הוא וכל בני המשפחה, להתפלל על הקבר. התפללו שם בדמעות רבות. אלא שהעניין הוא שלאדמו"ר לא מספיקה עדות הראייה והוא מעוניין במסמכים שיש בידי הק.ג.ב. כדי לוודא היכן קבור אביו ומה נסיבות פטירתו.

"האדמו"ר אף פנה בעניין לרבה של רוסיה הרב ברל לאזאר שניסה להפעיל את השפעתו וללא הצלחה", הוא מסיים.

ייתכן ומקור העיקשות הרוסית הוא חוסר הרצון לחשוף איזה 'טיפול' בדיוק קיבלו הנפטרים בכלא של סטאלין. כמוצא נוסף - נערכה הפנייה לקלינטון, אשר עד כה, ככל הידוע, גם היא לא הצליחה במשימה.
רוסיה באבוב הילרי קלינטון חסידות קבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד