כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

נשות הכותל דורשות: ספר תורה בשני וחמישי

מחריפות את המאבק: נשות הכותל פונות לבג"ץ בדרישה לאפשר להן להכניס ספר תורה לרחבת הכותל הרגילה במשך השבוע

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות בקשת הממשלה לדחייה של 90 יום בהכרעה בעניין העתירה של פורשות נשות הכותל, העניק להן בג"צ את זכות התגובה.

הן כמובן מתנגדות לדחייה, אולם במסמך שלהן, הן מחריפות ומעמיקות את המשבר, לאחר שהן אינן נותנות אמון במתווה הכותל המוצע.

מעבר לכך, הן טוענות כי הממשלה עצמה לא עומדת מאחורי הכוונות שבמתווה המדובר.

והכי חמור, זו הדרישה החדשה שלהן. במידה ובית המשפט אכן יסכים לבקשה ל90 יום, הן מבקשות צו ביניים, ודורשות שבינתיים, יורשה להן להכניס ספרי תורה לא רק בראש חודש, אלא אף פעמיים בשבוע, בשני וחמישי. בכך, הן מנסות למעשה להציב עובדות חדשות ותקדימיות, בטרם יכריע בג"צ בעניין.

מעבר לכך, אותה קבוצה של פורשות-נשות-הכותל מורכבת בחלקה מנשים המגדירות עצמן כאורתודוכסיות, והן מגלות דעתן כי המתווה המדובר כלל לא רצוי בעיניהן. ולכן הן מתעקשות על זכותן דווקא בעזרת הנשים המסורתית, לעלות ולקרוא בתורה.

אם הנציגות החרדית בנתה על כך שאפשר לדחות את ההחלטות בעניין מתוה הכותל, כפי שראינו בדיווח על ועדה שתוקם, בעוד היחיד שהציב אדם במקומו לטיפול בפרשה הוא הרב הראשי לאו שבלשכתו דווח על מינוי הרב אריה דביר, הראשל"צ הרב יצחק יוסף או רב הכותל לא הביעו הסכמה להקמת ועדה, כך שבינתיים אין התקדמות בפרשה.

לטענת נשות הכותל, הן נשים דתיות המבקשות "לקיים פרקטיקה הניתנת על מגש של כסף לכל גבר יהודי - תפילה ברחבת הכותל המערבי עם ספר תורה". כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', הממשלה השיבה לעתירה בנושא וביקשה לדחות את המענה בתוך 90 יום מהנימוק ש"אין מקום להכריע בעתירה זו בעת הנוכחית".

בעתירה כתבו העותרות כי מזה 27 שנה הן עומדות ומבקשות את זכותן להתפלל בכותל המערבי עם ספר תורה, כפי שגם הוכר על ידי בג"צ, אולם עד כה נמנע מהן לממש את זכותן. לאור העיכוב הנוסף למשך 90 יום, הן מבקשות מבית המשפט לתת סעד ביניים באמצעות מתן אפשרות להכניס לרחבת הכותל ספר תורה פרטי במועדים ו' ניסן, ח' אייר וכ"א סיון.

"איסור גורף על המבקשות להתפלל עם ספר תורה מהווה פגיעה אנושה בזכותן לשוויון ולופש דת" כתבו בעתירה, "מנגד, שימוש בספר תורה 'פרטי' במועדים קצובים ומועטים ביותר - עד כי ניתן להגדירם כ'כבשת הרש' - אין בו כל נזק למשיבים".
הכותל הרפורמי תפילה שני וחמישי ספר תורה בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד