י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רוסיה: איברי המת שייכים למדינה

הקהילה היהודית ברוסיה פועלת לתיקון החלטת בית המשפט, לפיה איברי הנפטר ישמשו להשתלות גם ללא הסכמה

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90

הקהילה היהודית ברוסיה בתדהמה: בית המשפט במוסקבה פסק כי איבריו של אדם שמת ברוסיה שייכים למדינה, ובית החולים רשאי ליטול את איבריו של המת - גם אם המשפחה מתנגדת.

פסיקה זו ניתנה למשפחה רוסית שאינה יהודיה, ואשר בן משפחתם מת בגיל צעיר ובית החולים ביקש לכרות את איבריו ולהשתיל אותם בחולים אחרים הזקוקים לכך. המשפחה התנגדה והמקרה הובא לבית המשפט.

שעיה דייטש, מנכ"ל זק"א במוסקבה ועוזרו האישי של הרב הראשי, אומר לחדרי חרדים: "מדובר בחוק ישן מתקופת הקומוניסטים, אבל החוק הזה אף פעם לא בוצע בפועל. אנחנו כאן הגענו להבנה עם השלטונות שכשיהודי נפטר במוות לא טבעי, אנחנו מאפשרים ניתוח לאחר המוות, ניתוח עדין שאינו פוגע בכבוד המת, ניתוח שנדרש כדי לדעת את סיבת המוות, הניתוח הזה נעשה ב'מוג' בבית ההלוויות, בכל יתר המקרים אנחנו מצליחים למנוע ניתוחי מתים.

"למרבה הצער, קיבל החוק עדנה בידי שופט מקומי, שהתיר לבצע שימוש באיברי הנפטר, בניגוד לבקשת המשפחה שהתנגדה נמרצות לכך. החוק גם קובע, כי התנגדות המשפחה לקצירת האיברים יכולה לבוא רק לפני המוות, ובצורה רשמית על-ידי מכתב שנשלח מראש ע"י בני המשפחה, ובכלל מדובר בפרוצדורה מסובכת, אך במקרה הנוכחי הגיעה ההתנגדות המשפחה רק לאחר פטירת המנוח".

פסיקת בית המשפט עוררה רעש בתקשורת הרוסית שהעלתה את הנושא לסדר היום הציבורי. ראשי דתות אחרות הזדעזעו אף הם, ומיד עם קבלת פסק-הדין של השופט, שיגר רבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, מכתב וקול-קורא לפרקליטות במוסקבה, בו הוא מביע דאגתו מהשינוי ביישום החוק, והכרסום בנוהג של השנים האחרונות בכל רוסיה שלא לאפשר ביזיון המת שכזה.

במכתבו, כותב הרב הראשי: "גוף האדם, כמו נשמת האדם, שייכים לבורא ואין לנו שום זכות להשתמש בצורה לא נכונה בגופנו או בגופו של השני, לא במהלך החיים ולא לאחר המוות. הבורא נתן לנו גוף שלם, וכך עלינו להחזירו, בדרך הכי מכובדת וראויה. ידועה ההלכה היהודית, שכל חלק של גוף האדם חייב קבורה מלאה לאחר הפטירה, כולל הדם, והדבר ניכר ממסירותם של הפעילים המתנדבים, בשמירה על כבוד הנפטרים בכל תנאי ומצב".

את מכתבו, מסיים הרב בקריאה נרגשת: "גם אם נבין את הצורך בהשתלה, לא יעלה על הדעת לעשות זאת בניגוד להסכמת בני המשפחה. חשוב להתייעץ לפני זה עם אנשי ההלכה, ולעשות כל מאמץ למען כבוד המת".

ראוי לציין בהקשר זה את יחידת "זק"א - רוסיה", הקיימת במרכז החסד היהודי במוסקבה, הפועלת במהלך כל השנה כולה למען כבוד המת באשר הוא בכל רחבי רוסיה, ומפעילה צוות מתנדבים מסורים שהוכשרו לשם כך על-פי ההלכה היהודית ומסורתה, ומקדשת שם שמים.
מוסקבה קהילה יהודית נפטרים איברים ניתוחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד