י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מרגי: "תשלומי ההורים - חור שחור"

דיון ראשון מתוך סדרת דיונים מתוכננת בועדת החינוך בכנסת על שכר הלימוד שמשלמים ההורים למוסדות החינוך

מרגי. צילום: פלאש 90
מרגי. צילום: פלאש 90

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי, קיים הבוקר (ב) דיון ראשון מתוך סדרת דיונים שנקבעה בנושא תשלומי ההורים.

יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון כי "תשלומי ההורים הם 'חור שחור' במערכת החינוך שגם כלכלן בכיר ביותר לא מסוגל להבין את ההיגיון מאחוריהם. דרוש אומץ לב לטפל בנושא זה, ואני קורא לשר החינוך ומנכ"לית משרדו שידרשו לנושא המטריד משפחות רבות".

חברי הוועדה שמעו מנציגת משרד החינוך חגית מאיר, כי כל התלמידים חייבים לקבל את מלוא השירותים הניתנים ע"י ביה"ס גם אם הוריהם לא שילמו עבורם. נציגי המשרד הדגישו כי למשרד יש קרן של 100 מיליון ₪ לחלוקה עבור תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. התשלום מהקרן עבור תלמיד נע בין 200 עד 400 ₪ ביסודי, ובין 300 עד 600 ₪ עבור תלמיד בתיכון וכי הקרן מנוצלת במלואה.

עוד נאמר כי "משרד החינוך עושה בשנתיים השלוש האחרונות פעילות משמעותיות בנושא תשלומי ההורים. הוצאנו שני חוזרי מנכ"ל שעושים סדר בנושא. בחינוך הממלכתי דתי יש גביה משמעותית שנים רבות ואי אפשר במחי יד להפסיקה. כתבנו בצורה מפורשת – להפחית את תשלומי ההורים בצורה משמעותית וליצור עבור ההורים שקיפות שידעו עבור מה הם משלמים".

ממסמך של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת עלה כי בחינוך הממלכתי דתי סכום הגביה עבור תוכנית לימודים תורנית נוספת בבתי ספר ממלכתיים דתיים בתוספת תשלומי ההורים הרגילים, יכול להגיע ל-2000-4000 בבתי הספר היסודיים ועד 6000 בחטיבות הביניים והתיכוניים. הדבר נכון גם לבתי הספר הייחודיים כגון אנתרופוסופיים, דמוקרטיים וניסויים.

יו"ר הוועדה ח"כ מרגי אמר כי אין מנוס מלהחיל פיקוח פרלמנטרי על תשלומי הורים. "אנחנו מדברים על לקוחות שבויים בחניונים של בתי חולים ומחוקקים חוק עבורם. כאן כל הורה הוא לקוח שבוי של בית ספר כי מישהו החליט להפריט את שירותי החינוך". ח"כ מנואל טרכטנברג הוסיף כי קיימת סתירה מובנית בין חינוך חובה חינם ושוויוני לבין זה.

בתום הישיבה הודיע היו"ר מרגי כי יקיים דיון נוסף וביקש ממשרד החינוך להגיש לוועדת החינוך תוכנית מסודרת להפחתת תשלומי ההורים וכן סנקציות שיוטלו על מוסדות הגובים גביית יתר.
יעקב מרגי ועדת החינוך תשלומי הורים מוסדות חינוך פיקוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד