כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נוסע בחברת אל על הורד מטיסה ונשאר ללא מזוודתו לאחר שסירב לשבת בין נשים

נוסע בטיסת אל על לניו יורק, סירב לשבת בין שתי נשים • הטיסה המריאה בלעדיו והוא הפסיד את כספו ואת מזוודתו • לאחר מסע מייגע הגיע לניו יורק אך התקשה להשיג את מזוודתו • אל על: "הנוסע ירד מרצונו והמזוודה המתינה לו בשדה"

מטוס אל על. צילום: משה שי, פלאש90
מטוס אל על. צילום: משה שי, פלאש90

בעוד הדי השערוריה שעוררו הרפורמים, על נוסעת אשר החליפה את מקומה עבור גבר חרדי, מרצונה ותוך קבלת פיצוי, "בחדרי חרדים" חושף שערוריה גדולה בהרבה שעבר אברך תושב בית-שמש.

נוסע חרדי הורד לדבריו מטיסה לאחר שסירב לשבת במטוס ליד אשה. זאת כאשר מזוודתו טסה לניו יורק בלעדיו.

בפרשה המתבררת בימים אלה בבית משפט, צעיר חרדי הזמין טיסה דחופה לניו יורק לאחר שגיסתו נפטרה.

הוא ארז במהירות את מזוודתו כולל את בגדי השבת, והוא ביקש בעת הבידוק שלא לשבת ליד אשה מטעמי דת. נמסר לו כי בלתי אפשרי לעשות זאת מראש ועליו לבקש זאת לפני העלייה למטוס.

בשער ההמראה, אכן ביקש שלא לשבת ליד אשה כפי שהוא עושה בכל טיסותיו, אך נאמר לו כי המטוס מלא ולכן אין אפשרות להחליף מקומות. הוא הושב בין נשים.

האברך ניגש לצוות הדיילים, והתלונן ומקומו הוחלף עם נוסעת אחרת לשביעות רצון כולם.

אולם עוד לפני הטיסה אותה נוסעת חזרה בה וביקשה לשוב למקומה. ובכך צצה לה שוב הבעייה - ופתרון לא נראה באופק.

לטענת האברך, איש הצוות, כפי הנראה אחד הטייסים, פנה אליו ופקד עליו" "או שאתה מתיישב הרגע, או שאני מוריד אותך מהטיסה". לדברי האברך, "עניתי לו בעדינות כי אני טס הרבה פעמים ומבחינת ההלכה יש בעייה, אך הוא לא התייחס לדברי והמשיך לצעוק עלי תוך שהוא מבזה אותי בפני שאר הנוסעים". האברך ממשיך לתאר, "הוא הורה לי לבוא אחריו, לקח אותי לשרוול המטוס ואמר "אני נותן לך 30 שניות להחליט, אתה נוסע איתנו או שאתה נשאר פה". הוא הוסיף ואמר שאני המצאתי את זה שאסור לשבת ליד אשה. עניתי לו שזו הלכה ושאפנה לרב שלי".

"הלכתי הצידה לצלצל לרב שלי בזמן שהוא חזר למטוס, תוך דקות ניגשה אלי דיילת והודיעה לי "הטיסה המריאה". מה עם המזוודה? שאלתי אותה, וזו השיבה שהיא המריאה יחד עם המטוס". לדבריו, במהלך הדברים הטייס התלונן על כך שהורדתו מהמטוס תגרור את עיכוב הטיסה, זאת מאחר ועל פי החוק הצוות ייאלץ לפרוק את המזוודה בטרם ההמראה.

לאברך לא נותרו ברירות רבות, הוא הבין שכבר לא יספיק להגיע להלוויה של גיסתו, ואחד מאנשי הצוות העביר אותו חזרה לשדה התעופה. לדבריו, לשאלתו מה יהיה עם המזוודה, ביקשו ממנו כתובת לשם תועבר המזוודה. משם חזר לביתו ללא הקפוטע והשטריימל ושאר הבגדים שהגיעו לארצות הברית עוד לפני כניסת השבת. אך בכדי לנחם את גיסו הישראלי שנותר ללא קרובי משפחה לצידו, הזמין טיסה בחברה אחרת ובמוצאי שבת טס לניו יורק.

לאור עגמת הנפש שעבר, הן עם שליחת המזוודה בלעדיו, והן ההשפלה שעבר, פנה האברך למחלקת פניות הציבור וביקש פיצוי. אולם שם נמסר לו כי הוא שביקש לרדת מהטיסה מהסיבה שסירב לשבת ליד שתי נשים ולא נמצא מקום חלופי, וכי נעשה נסיון הורדת הכבודה מהמטוס ע"י רשות שדות התעופה ללא הצלחה, "לא נוכל להיענות בחיוב לבקשתך לפיצוי". בעקבות תגובה זו, הגיש האברך לבית המשפט כתב תביעה נגד חברת אל-על בסכום של 10,000 ש"ח.

בכתב התביעה מגולל האברך את התהליך שעבר, כי רכש כרטיס יקר יותר שעות לפני הטיסה על מנת להגיע להלוויה של גיסתו, וכן לתמוך באלמן הטרי שעקב הפטירה נותר בודד ללא שום קרוב משפחה.

לאחר שגולל את נסיונות מציאת הפתרון לבעייה אליו נקלע, "בשלב זה הגיע הטייס, וצעק שהוא חייב לשבת במקומו בין הנשים, או אחרת יורידו אותו מהטיסה. התובע התחנן והדגיש שמצד אחד הוא חייב להגיע לארה"ב. אך מצד שני אין הוא יכול לשבת באותו מקום".

הוא מוסיף לתאר את דברי הטייס "הצעקות הנ"ל היו בפני עם ועדה ובפני מאות נוסעי הטיסה, ואף בפני מכריו של התובע אשר נעלב מהצעקות".


תגובת אל על
ומה אומרים על כך בחברת אל על? כתב ההגנה שהוגש על ידם הבוקר (ב') לדבריהם מדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית אשר כל עניינה הוא דבר של מה בכך" כותבים מטעם חברת אל על, "נדמה שכל מטרת התובע היא הטרדת הנתבעת תוך גרירתה לניהול הליך משפטי יקר ומיותר.

לדברי החברה הטיסה התעכבה במשך 27 דקות. אם כי העיכוב לא נגרם כפי הנראה רק בשל האברך. היו נוסעים אחרים אשר ירדו מהטיסה משום שלא חשו בטוב.

"אל על אינה מבצעת הפרדה במושבים בין גברים לנשים ואין באפשרותה להבטיח זאת", אומרת החברה, "יחד עם זאת, צוותי הקרקע והאוויר קשובים מאוד לצרכי הנוסע ומשתדלים ככל יכולתם לעזור".

לגבי מקרה ספציפי זה "הצוות אוויר ניסה לסייע לו אולם הוא לא היה שבע רצון, לא הסכים לשבת בשום פנים ולא נענה להנחיית הצוות אשר הסביר לו כי הוא מעכב הטיסה. בסופו של דבר בחר לרדת מהמטוס, והטיסה המריאה בלעדיו".

בנושא המזוודה, "נעשו מאמצים למצוא כבודתו. מדובר במטוס בואינג 777 אשר מוגדר כמטוס רחב גוף ומכיל מזוודות של כ-300 נוסעים. והוחלט להפסיק החיפושים על מנת שלא לעכב את הטיסה מעבר לאיחור שנגרם עד לזמן זה ועל מנת לא להיקלע למצב בו כל הטיסה תאלץ להישאר על הקרקע בשל מגבלת הרעש בנתב"ג והטיסה המריאה בשעה 00:57".

לטענתם, כבודת הנוסע המתינה לו לאחר הנחיתה במחלקת איתור כבודה של אל על בשדה התעופה בניו-ארק. "במוצאי שבת התובע רכש כרטיס טיסה חדש בחברה זרה. התובע לא ראה לנכון לגשת לדלפקי איתור הכבודה של אל על בניו-ארק לראות אם כבודתו ממתינה לו שם, כמו כן לא שלח טפסים אותם בהכרח מילא לאחר הנחיתה עם החברה הזרה, ולא צירף כל קבלות בעבור הוצאות, באם נגרמו לו במהלך שהייתו ללא כבודתו כפי שטען".

לטענת אל על, ללא דו"ח וללא ידיעה עם איזו חברה טס האברך, לא יכלה להעביר את המזוודה לחברה בה טס או ישירות אליו.

האברך הגיב כי "ההיפך הוא הנכון, עדכנתי מייד את החברה. ונאמר לי שאין צורך למלא טפסים".

נשמע לכם מוכר? לפני כחודש הגישה ניצולת שואה תביעה נגד חברת אל על על אפלייה, כאשר לטענתה התבקשה לעבור מקום בטיסה מניו-ארק לתל אביב בדמצבר 2015 לאחר שגבר חרדי סירב לשבת לידה. "לפנים משורת הדין ומטעמי יחסי לקוחות" נמסר אז מאל-על, הוחלט להעניק לה שובר הנחה של 200 דולר לטיסתה הבאה בחברה. ומה כאן במקרה האברך?
אל על כבודה נוסע טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 71 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד